Gdzie Polacy oglądają treści wideo na czele YouTube, Cda.pl, Ipla

Platforma Obywatelska – Wotum nieufności dla PiS
7 grudnia 2017
Mateusz Morawiecki: kim wicepremier jest w partii PiS? – Polityka
7 grudnia 2017
Pokaż wszystko

Gdzie Polacy oglądają treści wideo na czele YouTube, Cda.pl, Ipla


98 proc. treści wideo konsumuje się w domu. Średnio 79 proc. przebadanych użytkowników ogląda  wideo na laptopie lub komputerze stacjonarnym – te urządzania były najczęstszym wskazaniem niezależnie od wieku. Średnio 40 proc. użytkowników konsumuje treści na ekranach odbiorników telewizyjnych lub urządzaniach smart tv, a jedynie 36 proc. na smartfonach.

– Faktycznie, znacząca większość treści wideo jest mimo wszystko oglądana w domu. Kluczem do popularności treści wideo nie jest ich mobilność. Nie potrzebujemy ich oglądać w tramwaju, w drodze do znajomych. Chcemy je konsumować w domu, a o ich popularności decyduje wygoda. Najważniejsza jest możliwość wyboru treści i czasu kiedy je oglądamy – mówiła podczas prezentacji wyników badania Agnieszka Gosiewska,  retailer services director w  Nielsen Audience Measurement.

Wśród osób w wieku od 15 do 20 lat aż 69 proc. badanych nie zamierza ani pozbyć się telewizora z domu, ani porzucić oglądania telewizji. W przedziale wiekowym 21-29 lat te odsetek jest nico niższy i wynosi 64 proc. Im starsi użytkownicy, tym rzadziej myślą o porzuceniu telewizorów i konsumowania telewizji.

Z badania wynika, że coraz więcej użytkowników decyduje się na odbiór telewizji hybrydowej – to znaczy takiej, która pozwala za pośrednictwem jednego urządzania na oglądanie programów tradycyjnej telewizji satelitarnej oraz treści dostępnych w internecie (np. serwisów OTT czy YouTube). 13 proc. użytkowników w ciągu najbliższego roku zamierza kupić urządzenie typu smart TV, a 12 proc. – connected TV (oba pozwalają na odbiór telewizji hybrydowej).  Z kolei 83 proc. badanych ma w swoim domu stałe łącza internetowe,  80 proc. posiada smartfona, a 77 proc – laptopa.

Średnio 58 proc. użytkowników konsumuje treści z telewizji i internetu jednocześnie. Wśród osób młodych ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 66 proc. (w przedziale 15-20 lat), 63 proc. (30-39 lat) i 57 proc. (21-29 lat). W grupie osób jednocześnie korzystających z telewizji i internetu, ponad 38 proc. robi to codziennie, a ponad 18 proc. prawie każdego dnia.

Z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy w czasie konsumpcji telewizji i internetu? Najpopularniejszym wyborem jest smartfon (61 proc. wskazań), dalej laptop (55 proc. wskazań), komputer stacjonarny (22 proc. odpowiedzi). Najrzadziej w czasie oglądania telewizji wybierają tablet (13 proc.) oraz smart TV (8 proc.). Wśród „dwuekranowych” użytkowników ze smartfonów korzysta więcej kobiet (70 proc.) niż mężczyzn (52 proc.). Odwrotna proporcja występuje wśród osób używających laptopów – u mężczyzn odsetek wynosi 58 proc. , a u kobiet 53 proc.

91 proc. osób wieku od 15 do 20 lat nie wyobraża sobie życia bez internetu. Z wiekiem ten odsetek spada, w grupie ankietowanych po 50. rok życia bez dostępu do sieci nie umiałoby żyć 78 proc. Z badani Nielsena wynika również, że przez cały dzień użytkownikom internetu towarzyszą głównie social media i wiadomości. Treści wideo są konsumowane głównie popołudniami i wieczorami.

Zapytani o wskazanie ulubionych typów wideo online, badani wskazywali najczęściej na tzw. user generated content (treści tworzone przez użytkowników) – 34 proc., treści pochodzące ze streamingów – 29 proc., najrzadszą odpowiedzią we wszystkich grupach wiekowych były treści płatne (w przedziale wiekowym 15-20 lat wskazanie 18 proc. badanych, w grupie 50+ 8 proc.).

W internecie zdecydowanie największą popularnością cieszą się filmy (84 proc.), teledyski (65 proc.) oraz seriale (59 proc.). Warto zwrócić uwagę na stosunkową niewielką popularność oryginalnych programów serwisów VoD – Netflixa (31 proc.) oraz Showmaxa (25 proc.).

Najpopularniejszymi źródłami treści wideo wśród polskich internautów są YouTube (88 proc.), zostawiający daleko w tyle platformy CDA.pl (47 proc.), Ipla.pl ( 44 proc.) oraz Player.pl (40 proc.). Spośród platform VoD na VoD.pl wskazało 28 proc. osób, na Vod.tvp.pl 23 proc., Netflixa 22 proc. , Showmax 10 proc., a serwis HBO 6 proc.

– Jeśli chodzi o wideo online, to ich konsumentami są przede wszystkim ludzie młodzi, korzystający z wielu ekranów jednocześnie. Mówiąc o stylu konsumpcji, odbiorcy dalej wolą laptopy, mimo że kochają swoje smartfony, treści oglądają często, niemal codziennie. 98 proc. widzów treści wideo online ogląda je w domu. Możemy mówić zatem o trendzie przechodzenia linearnej telewizji w telewizję wielu platform – informuje Agnieszka Gosiewska.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1082 osób powyżej 15 roku życia, które korzystają z internetu co najmniej raz w miesiącu. Ankietę przeprowadzono online.

Autor: jd

Wiecej informacji: Nielsen Audience Measurement, multiscreening, wideo w internecie, konsumpcja wideo w internecie

Link źródłowy