Thierry Gregoire – kontratenor
4 kwietnia 2009
Parto z Łaskawości Tytusa
14 kwietnia 2009

Symfonia koncertująca KV 364

Kremerata Baltica i Ula Ulijona

Gidon Kremer Art Photo{xtypo_dropcap}W{/xtypo_dropcap}spaniały koncert Symfonii Koncertującej KV 364, mojego ulubionego kompozytora Wolfganga Amadeusza Mozarta wykonuje słynny skrzypek Gidon Kremer wraz ze swoją orkiestrą Kremerata Baltica oraz Alcistką – Ulą Ulijoną. 

Gdy włączyłem telewizor, a otwieram telewizor i wchodzę zwyczajowo na kanał Mezzo nie szczególnie przygotowany na muzykę, usłyszałem najpierw muzykę i znajome dźwięki Symfonii koncertującej Amadeusza, jednak dźwięki wykonywanej muzyki i sposób w jaki wykonawcy prezentowali muzykę posadził mnie na krześle i spowodował sytuację, że pośpiesznie poszukałem przycisku RECORD. 

{tab=Wstępu część dalsza}

Tak nagrałem tę Symfonię koncertującą aby mieć ją w swoich zasobach, bo jak wcześniej napisałem ta muzyka posadziła mnie na krzesło i siedziałem tak aż po ostatnie dźwięki. Piękne to było, siedziałem i marzyłem ale też w części Presto Symfonii koncertującej kiwałem się w takt szybkich melodii utworu. Czułem się jak na urlopie siedząc sobie w Parku wyobrażając sobie Piękno otaczających mnie obrazów, przechadzające szczęśliwe młode zakochane pary, ale i te z dłuższym stażem partnerskim, a wszystkie takie szczęśliwe – radosne. Muzyka ta wyzwoliła we mnie takie pokłady radosnej euforii, że po tym jak zmęczony z pracy wróciłem ledwie czując wszelkie części swego ciała. O dziwo uszły w zapomnienie te słabości zmęczenia. Czułem się lekki radosny i taki szczęśliwy. Teraz Ja Zapraszam Cię na te chwile zapomnienia. Po prostu usiądź, oglądaj, słuchaj i gdy dojdziesz końca. Poczujesz się równie lekki, radosny i szczęśliwy. 

Polecam serdecznie  

{tab=Ula Ulijona Bio}

Ula Ulijona – altówka

{module 130}
Ula Ulijona - Alcistka | Zdjęcie zapożyczone ze strony Petersen Quartet w którego jest muzykiemUla urodziła się w Wilnie na Litwie. Studiowała na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w klasie Petrasa Radzewiciusa, studiowała też u Hatto Bayerle  w Akademii Muzycznej w Bazylei, a także Wyższej Szkole Muzycznej Hansa Eislera w Berlinie pod okiem Tabbea Zimmermana.

Była laureatką międzynarodowego konkursu altówkowego w 2001 roku im. Williama Primrosa w Chicago – USA
Ula Ulijona daje się poznać jako solistka i kameralistka, i w tak zróżnicowanej karierze, zebrała niezwykle przychylne głosy krytyki muzycznej występując z solistami z Moskwy, występując w Kremerata Baltica – którą będziemy mogli zobaczyć tutaj w przygotowanym przeze mnie materiale wideo w którym wykona w duecie

z Gidonem Kremerem – z udziałem jego Orkiestry Kremerata Baltica symfonię koncertującą Es-dur oznaczonej w katalogu dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta numerem 364, którą skomponował w Salzburgu w 1779 roku.
Ula występowała także z tak wspaniałymi i wielkimi orkiestrami jak Bostońska Orkiestra Symfoniczna oraz z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną.
W duetach brała udział z takimi muzykami jak Sharon Kam, Sol Gabetta, Heinzem Holligerem, a od 1979 roku jest częścią składu założonego w Berlinie kwartetu Petersen Quartet. 

{tab=O Kremerata Baltica}

{module 136}

Orkiestra Gidona Kremera - Kramerata BalticaOrkiestra kameralna Kremerata Baltica założona w 1997 r. przez słynnego skrzypka Gidona Kremera jest nie tylko zdobywcą nagrody Grammy, ale również jednym z najbardziej uznanych międzynarodowych zespołów Europy i świata. Chociaż pierwotnie powstała jako „prezent urodzinowy dla siebie samego” na 50te urodziny Gidona Kremera, które artysta obchodził w 1997 r., jej założyciel natychmiast zdał sobie sprawę z potencjału jaki ze sobą niesie ten 27-osobowy zespół młodych muzyków z Republik Nadbałtyckich: Estonii, Łotwy i Litwy. Potencjał ten pozwolił zespołowi stać się nośnikiem, dzięki któremu artysta dzieli się swoim bogatym doświadczeniem z nowym pokoleniem, jednocześnie promując i inspirując muzyczne i kulturalne życie Republik Nadbałtyckich. Wybrawszy za swoje miejsce stałego zamieszkania cały świat, Kremerata Baltica gra rocznie około 60 koncertów, wykonywanych w trakcie sześciu dorocznych tournee po Europie, Azji i obu Amerykach. Regularne występy w największych salach koncertowych Wiednia, Berlina, Paryża, Londynu, Moskwy i Nowego Jorku przeplatają się z koncertami na słynnych festiwalach muzycznych – w Salzburgu, Schleswigu-Holsteinie, Verbier, Dreźnie, podczas Praskiej Wiosny oraz BBC Proms w Londynie. Poza występami w pełnym składzie orkiestry kameralnej, Kremerata Baltica słynie również z koncepcyjnych wykonań muzyki kameralnej. Członkowie zespołu grają wówczas w niewielkich formacjach występując pod nazwą Kremerata Musica. Rzeczą naturalną jest, że scena muzyczna Republik Nadbałtyckich ma wielkie znaczenie dla Kremerata Baltica. Dzięki wsparciu wspólnego programu Ministerstw Kultury wszystkich trzech krajów, co roku odbywa się wiele występów w Estonii, Łotwie i na Litwie. Choć większość koncertów prowadzi Gidon Kremer, Kremerata Baltica występowała już z innymi wielkimi dyrygentami i solistami: Jessye Normanem, Olegiem Maisenbergiem, Davidem Geringasem, Borisem Pergamenschikowem, Tatianą Grindenko, Sir Simonem Rattle’em, Christophem Eschenbachem, Kentem Nagano oraz Esą-Pekką Salonenem. Przygotowując i wykonując wyjątkowo szeroki i zróżnicowany repertuar, Kremerata Baltica zwraca wielką uwagę na muzykę współczesną. Zespół regularnie wykonuje utwory żyjących kompozytorów Europy Wschodniej – swoje nowe prace oddali mu: Pärt, Kancheli, Vasks, Desiatnikow i Raskatow. Kremerata Baltica nagrała siedem płyt dla wytwórni Nonesuch Records. Jedna z nich, After Mozart została uhonorowana przez Narodową Akademię Sztuki i Techniki Rejestracji w USA nagrodą Grammy Award w 2002 r. (Muzyka Klasyczna: Best Small Ensemble Performance). Ich ostatnie nagranie dla Nonesuch Records, Russian Seasons ukazało się w ubiegłym roku. Niedawno natomiast ukazała się płyta Kremerland zrealizowana dla Deutsche Grammophon; umieszczono na niej współczesne utwory dedykowane i oddane zespołowi do prawykonania.

źródło

{tab=KV 364}

{module 135}

{divx}divx/gidonkremeratabalticasconcertante{/divx}

{/tabs}

 

Dodaj komentarz