PWM świętuje 201. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki
2 maja 2020
(Nie)doskonały świat [recenzja filmu Clinta Eastwooda]
3 maja 2020

Królowe kina – Nr 3: Agnieszka Holland

Nadszedł czas na trzeci kobiecy portret w ramach cyklu „Królowe kina”. Przez 13 miesięcy, od 8 marca 2020 r. do 8 marca 2021 r., zamieszczamy krótkie biogramy kobiet istotnych dla polskiego kina, których drogę artystyczną warto śledzić lub sobie przypomnieć.

W marcu, w Dzień Kobiet, zaczęliśmy od Doroty Kędzierzawskiej, której wczesne filmy były wówczas prezentowane w Filmotece Narodowej — Instytucie Audiowizualnym. W kwietniu, z inspiracji tegoroczną Script Fiestą, przybliżyliśmy Wam sylwetkę Jolanty Dylewskiej. Teraz czas na „diwę” polskiego i światowego kina Agnieszkę Holland. Będziemy się kierowali subiektywnym punktem widzenia, ale jesteśmy otwarci na Wasze komentarze. Może kogoś ważnego jednak przeoczyliśmy, kto wie…?

Agnieszka Holland (ur. 1948 r.) — wielokrotnie nagradzana i odznaczana reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka i aktorka, siostra reżyserki Magdaleny Łazarkiewicz oraz matka reżyserki i plastyczki Katarzyny Adamik. Filmy Agnieszki Holland zalicza się do nurtu kina moralnego niepokoju, wiele z nich zaznaczyło się na arenie międzynarodowej. Do jej najbardziej znanych filmów należą m.in.: „Pokot” (2017 r.), „W ciemności” (2011 r.), „Kopia mistrza” (2005 r.), „Trzeci cud” (1999 r.), „Washington Square” (1997 r.), „Europa, Europa” (1990 r.), „Olivier, Olivier” (1991 r.). Ponieważ w latach 1966–1971 studiowała na Wydziale Filmowym i Telewizyjnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze, brała w udział w wydarzeniach Praskiej Wiosny. Uznanie ze strony krytyków zagranicznych przyniósł jej kameralny dramat „Aktorzy prowincjonalni” (1978), a następnie „Gorączka” (1980), nagrodzona na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.

Filmy Agnieszki Holland są bardzo zróżnicowane tematycznie, choć nie brak wśród nich wątków historycznych. Zeszłoroczny „Obywatel Jones”, zwycięzca Złotych Lwów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w przejmujący sposób wskrzesił nieznany dotąd kinomanom temat Wielkiego Głodu na Ukrainie za czasów Związku Radzieckiego. Film sprawnie, a zarazem we wciągający i poruszający sposób opowiada historię Garetha Jonesa – walijskiego dziennikarza, który w 1933 r. wyruszył do ZSRR i odkrył przerażającą prawdę, stojącą za reżimem Stalina i sowiecką „utopią”. Jego reporterskie śledztwo stało się inspiracją do powstania „Folwarku zwierzęcego” George’a Orwella. „Obywatel Jones” został bardzo dobrze przyjęty także przez krytyków filmowych we Francji, niestety na trzy dni przed jego oficjalną premierą wprowadzono w kraju stan kwarantanny w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. W tych okolicznościach Magdalena Juszczyk przeprowadziła z Agnieszką Holland wywiad online w ramach cyklu „Bez znieczulenia” Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, w którym artystka dała wyraz swojemu stosunkowi do uprawionego zawodu, który choć z założenia polega na pracy zespołowej na planie filmowym, to jednak reżysera skazuje na samotność podobną tej, którą przeżywa pilot samolotu w czasie burzy – odpowiedzialność spada wyłącznie na niego. Kwestia odpowiedzialności w wypowiedziach Agnieszki Holland niejednokrotnie powraca. „Trzeba bronić wartości niezależnie od ceny, ale lubię, gdy zamiast wielkich słów mówi się w kategoriach obowiązku i odpowiedzialności” – mówi reżyserka.

Z niecierpliwością czekamy na „Szarlatana” (2020 r.) Agnieszki Holland. „Nowy film Agnieszki Holland to studium osobowości wewnętrznie skonfliktowanego legendarnego czeskiego uzdrowiciela. A także słodko-gorzka love story tytułowego szarlatana Jana Mikoláška i jego asystenta – komentuje opiniotwórczy »Vogue«. – Pokazany premierowo na festiwalu w Berlinie film oznacza powrót reżyserki do świetnej formy”. I do tego znów z interesującym, nietuzinkowym tematem i bohaterem. Niestety w czasie światowej pandemii przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać na polską premierę – oby jak najkrócej!

Zobacz archiwalny wywiad z Agnieszką Holland w Ninatece:

https://ninateka.pl/audio/agnieszka-holland-zapiski-ze-wspolczesnosci-1-5

Rozmowa Magdaleny Juszczyk z Agnieszką Holland w czasie kwarantanny, w ramach cyklu „Bez znieczulenia” Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=554348988617870&id=221180578…

(MB)

Źródło: Prosto o Muzyce

Dodaj komentarz