Wrocławianie uczestniczą w koncertach bez wychodzenia z domu
9 maja 2020
#Kulturawsieci: Ruszają webinaria dla artystów dotkniętych kryzysem koronawirusa
12 maja 2020

Muzyka która uzdrawia | Prostoomuzyce

Muzyka, a szczególnie muzyka wokalna, od wieków jest znana jako panaceum. Pomaga się zrelaksować, a także jest pomocna w leczeniu wielu chorób. Co prawda nie wyleczy nas z koronawirusa, ale zawsze można jej użyć jako środka wspomagającego. Kto wie, może dobre nagranie, nawet jeśli nie wzmocni naszej odporności, to przynajmniej pomoże nam przetrwać ten trudny czas.

„Attila” to dość mało znane dzieło Giuseppe Verdiego. Należy do wczesnego okresu w twórczości kompozytora i ma romantyczny, nieco przerysowany charakter. Opera ta początkowo w XIX w. zrobiła międzynarodową karierę, ale później na około sto lat zniknęła ze scen operowych i dopiero w drugiej połowie XX w. zaczęła znów pojawiać się w repertuarach. Najnowsze nagranie w wykonaniu Bayerischen Rundfunks Orchester pod batutą Ivana Repušicia nie tylko zapełnia lukę fonograficzną, lecz także ukazuje tę operę jako dzieło, które wciąż może budzić emocje, szczególnie że ma wspaniały skład solistów. W roli tytułowej występuje charyzmatyczny Ildebrando D’Arcangelo. Kunsztem wokalnym dorównuje mu George Petean, który wcielił się w rolę Ezia. Mocą wokalną oraz pięknem głosu imponuje Liudmyla Monastyrska, która wykonuje partię Odabelli. Repušić dyryguje kompetentnie i z dużą dozą elegancji.

„Attila”, Giuseppe Verdi; Munich Radio Orchestra, Ivan Repušić; BR Klassik 2020

***

Wprawdzie Oratorium Wielkanocne większości kojarzy się z Bachem, jednak w XVIII w. wielu kompozytorów napisało oratoria na temat zmartwychwstania. Niedawno Kölner Akademie pod dyrekcją Michaela Alexandera Willensa wydała album „Easter Cantatas” z utworami „Der Gottmensch jauchzt” oraz „Die Auferstehung des Erlösers” Johanna Friedricha Agricoli, a także „Oratorium auf Ostern” Gottfrieda Augusta Homiliusa. Muzyka obu twórców sytuuje się pomiędzy barokiem a klasycyzmem. Oratoria te urzekają naturalną muzykalnością oraz dramatyzmem. Kölner Akademie wykonuje utwory Agricoli oraz Homiliusa z wyjątkowym wyczuciem rytmu. Pod batutą Willensa brzmią one klarownie i mają dużo uroku. Z pewnością nie są to wielkie dzieła, ale warto ich posłuchać nie tylko ze względu na ich znaczenie historyczne, lecz także na bezsprzeczny czar, który wciąż może urzec współczesnych słuchaczy.

Easter Cantatas, Agricola, Homilius; Kölner Akademie, Willens; CPO 2020

***

Prawdziwie urzekającym albumem jest „Sacred Haendel: Music for Carmelite Vespers Rome 1700”. Giordano Antonelli poprowadził tutaj zespół Musica Antiqua Latina oraz Coro da Camera Italiano. Płyta zawiera muzykę sakralną Haendla z wczesnych lat XVIII w., w tym słynne „Dixit Dominus”, jednak jego utwory przeplatane są chorałami gregoriańskimi oraz kompozycjami z przełomu XVII i XVIII w. takich twórców, jak Giovanni Paolo Colona lub Alessandro Scarlatti. Giordano Antonelli stworzył niezwykły projekt muzyczny, w którym tradycyjna muzyka sakralna przenika się z nową, bardziej sekularną tradycją barokową. Z chorałami gregoriańskimi kontrastują dzieła Haendla, które są znacznie bardziej teatralne, a nawet operowe. Dyrygent rewelacyjnie rozpracował dramaturgię tego albumu. Muzyka sakralna pod jego batutą wprost porywa swoją ekspresją. Tutaj nawet chorał gregoriański ma żywe tempo. Przyznam, że chwilami zapominałem, że to muzyka sakralna.

Sacred Haendel; Musica Antiqua Latina, Antonelli, Deutsche Harmonia Mundi 2020

***

Ciekawym projektem muzycznym jest „The Red Book of Ossory”. Jest to debiutancki album zespołu Anakronos. „The Red Book of Ossory” to kolekcja XIV-wiecznej poezji pochodzącej z Irlandii. Manuskrypt znaleziony w opactwie Ossory zawiera ezoteryczne teksty, do których Caitriona O’Leary zrekonstruowała muzykę. Wokalistka oraz jej zespół nie starają się zaprezentować oryginalnego brzmienia muzyki sakralnej z XIV w., ale raczej czerpią z wielu tradycji, począwszy od średniowiecznej muzyki sakralnej, po ludową i współczesny jazz. „The Red Book of Ossory” to z pewnością album oryginalny. Irlandzkie brzmienie, wartkie tempa, lekkość i swoista bezpośredniość sprawiają, że dobrze się słucha tego nagrania, mimo jego pewnej monotonii.

The Red Book of Ossory; Anakronos; Heresy Records 2020

dr Jacek Kornak

 

Źródło: Prosto o Muzyce

Dodaj komentarz