Drugi festiwal Wiesława Ochmana w Zawierciu

W dniach od 7 do 10 października w Zawierciu odbył się 2 festiwal Wiesława Ochmana. Twórcy postawili sobie za cel propagowanie działalności artystycznej jednego z najbardziej znanych polskich tenorów. Maestro Wiesław Ochman oprócz sztuki operowej jest także malarzem i koneserem malarstwa o czym również mogliśmy się przekonać podczas festiwalu.

Festiwal otwarła uroczysta gala w reżyserii Jarosława Świtały – poświęcona rolom mozartowskim w karierze mistrza. Jak wspomniał sam maestro, Mozart był bardzo ważnym kompozytorem w całej jego karierze scenicznej i choć pozornie bardzo melodyjny i prosty, to jednak wymaga on wielkiej precyzji. Koncert wypełniły arie i duety z takich oper jak: „Czarodziejski flet”, „Idomeneo”, „Don Giovanni” i innych. Utwory zaśpiewali zaproszeni śpiewacy: Anita Maszczyk, Anna Kutkowska-Kass, Sylwester Targosz-Szalonek, Paweł Trojak i Seweryn Ropenga. Artystom towarzyszyła „Orkiestra imienia Arcyksiężnej Marii Krystyny Habsburg”, którą dyrygowała Agnieszka Kreiner. Specjalnie na to wydarzenie powołano chór festiwalowy, którym dyrygował Leopold Stawarz. Galę poprowadził Oskar Świtała barwnie wprowadzając widzów w świat Wolfganga Amadeusza Mozarta.

            Drugiego dnia nazwanego „Dniem Młodych” (8 X) w godzinach porannych odbyło się spotkanie pt. „Malarskie sekrety Wiesława Ochmana”. Maestro w rozmowie z Oskarem Świtałą podzielił się swoimi doświadczeniami związanymi z kolekcjonowaniem polskich dzieł sztuki. Na zakończenie sam namalował obraz, tłumacząc młodzieży stosowane techniki malarskie i przybliżając tym samym tę niełatwą sztukę. W drugiej części odbył się warsztat edukacyjny pt. „Frywolna codzienność epoki Mozarta”. Grupa rekonstrukcji historycznej – „Towarzystwa Stanisławowskie” zaprezentowała spektakl o konwenansach oraz życiu codziennym w czasach kompozytora. Można było także podziwiać kostiumy zrekonstruowane na podstawie oryginałów z epoki Mozarta. Zademonstrowane zostały także tańce historyczne.

 W godzinach wieczornych pod patronatem i przy obecności Wiesława Ochmana miłośnicy operetki mogli oddać się pięknu melodii Emmericha Kalmana i jego „Hrabiny Maricy”. W głównych rolach wystąpili  Anita Maszczyk i Sywester Tarosz-Szalonek, a pozostałe partie wokalne zaśpiewali:, Kamila Goik, Małgorzata Kustosik, Renata Dobosz, Anna Noworzyn- Sławińska, , Włodzimierz Skalski, Patrycy Huke, Leopold Stawarz, Marcin Drzażdżyński, Piotr Pastuszka, Bernard Stawarz. Wspaniałe walce i kuplety rozkołysały publiczność, tak że owacjom nie było końca. Wieczór zakończył się bardzo melodyjnie i owacją na stojąco.

Wielkie słowa uznania należą się pianistce Joannie Steczek i skrzypkowi Adamowi Zającowi. Tych dwóch artystów zastąpiło perfekcyjnie całą orkiestrę, co również zostało docenione przez widzów gromkimi brawami. Kolorytu tanecznego operetce dodał zespół „Spotlight”, wykonujący akrobacje z pałeczkami z podziwu godną zręcznością.  

W trzecim dniu festiwalu (9 X) melomani zostali zaproszeni na koncert pt. „Europejska Muzyka Sakralna”, który odbył się w Bazylice św. Apostołów Piotra i Pawła w Zawierciu. Program wypełniły takie utwory jak „Panis Angelicus”- C. Francka, „Lacrimosa”, „Ave Verum Corpus”- W.A Mozarta  i inne. Jednym z solistów był wnuk Wiesława Ochmana, znany z polskiej edycji programu „The Voice…” Krystian Ochman, który wystąpił u boku swego dziadka. Śpiewakom towarzyszyła Jurajska Orkiestra Kameralna, a na organach zagrał Jerzy Matula. Wystąpił także chór festiwalowy.

Po koncercie w Galerii „Stara Łaźnia” został otwarty wernisaż pt.” Malarstwo Polskie” podczas którego można było zobaczyć ponad 40 obrazów polskich artystów wśród których nie zabrakło także dzieł mistrza Wiesława Ochmana. Dzieła te zostały zebrane dzięki staraniom organizatorów podczas pierwszej edycji festiwalu i stały się prezentem twórców i ich spadkobierców dla miasta Zawiercia.

Źródło: Prosto o Muzyce

Leave a comment