Symfonie Mendelssohna w interpretacji Łukasza Borowicza w Filharmonii Krakowskiej

Symfonie Mendelssohna w interpretacji Łukasza Borowicza w Filharmonii Krakowskiej

Najbliższe koncerty symfoniczne, jakie odbędą się w Filharmonii Krakowskiej – w piątek, 14 stycznia 2022 roku o godz. 19.30 oraz w sobotę, 15 stycznia 2022 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej przy ulicy Zwierzynieckiej, to pierwsze wydarzenia muzyczne, jakie poprowadzi Łukasz Borowicz w nowej funkcji I dyrygenta gościnnego instytucji. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod jego batutą wykona dwie symfonie Felixa Mendelssohna – piątą, Reformacyjną oraz drugą zwaną Lobgesang, w wykonaniu której uczestniczy także Chór Filharmonii oraz soliści – Katarzyna Hołysz i Marta Boberska (soprany) i Rafał Barmiński – baryton.

Felix Mendelssohn przeszedł do historii zarówno jako jeden z najważniejszych kompozytorów doby romantyzmu, który w swojej twórczości dowodził, iż muzyka jest w stanie oddać każdy rodzaj uczuć, a będąc językiem uniwersalnym, trafia do odbiorcy wprost (Małgorzata Janicka-Słysz), ale także odkrywca geniuszu Johanna Sebastiana Bacha. Obie te własności odzwierciedla dobór repertuaru, jakiego dokonał Łukasz Borowicz w przypadku krakowskich koncertów pod swoją dyrekcją.

 

Otwierająca program wieczorów V symfonia d-moll, napisana została przez drugą, trzecią i piątą, jednak ze względu na fakt, iż nie została opublikowana za życia kompozytora, dzieło otrzymało odległy numer 107 w spisie kompozycji Mendelssohna. Utwór powstał z okazji trzechsetnej rocznicy napisania przez Filipa Melanchtona, najbliższego współpracownika Marcina Lutra, tak zwanego Wyznania augsburskiego, czyli doktryny luteranizmu. Część finałową dzieła stanowi hymn Reformacji Ein feste Burg ist unser Gott (‘warownym grodem jest nasz Bóg’), sama zaś symfonia będąca odzwierciedleniem uczuć religijnych jej autora, przepojona jest emocjonalnością wyrażającą wzniosłość, ale też archaizowany koloryt, przywołujący pamięć historyczną.

 

W drugiej części koncertów Orkiestra wraz z Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz trojgiem solistów – Katarzyną Hołysz, Martą Boberską i Rafałem Bartmińskim, wykonają II Symfonię B-dur op. 52, znaną pod tytułem Lobgesang, czyli Pieśń pochwalna. Kompozytor wykorzystał bowiem – dla uczczenia czterechsetnej rocznicy wynalezienia druku przez Johannesa Gutenberga – teksty biblijnych psalmów, zaś za sprawą śpiewanego przez chór słowa uznana został je za symfonię-kantatę. W utworze spotykają się (…) wzorce Bachowskie (idea kantaty i sztuka fugi) i Beethovenowskie (idea dynamicznego piękna i modelu symfonii), architektoniczne ramy dzieła stanowi zaś melodia chorału Alles, was Odem hat, lobe den Herrn, Halleluja! (‘wszystko, co żyje, niech chwali Pana, Alleluja!’).

 

Oba prezentowane koncerty poświęcone zostały pamięci Krzysztofa Missony, II dyrygenta Filharmonii Krakowskiej w latach 1960-1968 i współautora jej ówczesnych sukcesów, którego trzydziestą rocznicę śmierci obchodziliśmy 2 stycznia tego roku.

Wszystkich melomanów, uczestników wydarzeń Filharmonię im. Karola Szymanowskiego w Krakowie prosi o dobrowolne okazywanie certyfikatów szczepienia na Covid-19, wyników testów lub zaświadczeń o wyzdrowieniu oraz przypominamy o obowiązku zasłaniania ust i nosa w budynku filharmonii.

{info. pras}

Źródło: Prosto o Muzyce


Dodaj komentarz