Gitara – przewodnik dla niewtajemniczonych


Jak wybrać dobrą gitarę dla siebie?

Kupując gitarę, musimy zwrócić uwagę na jej rodzaj, wykonanie i oczywiście cenę. W przypadku tańszych gitar klasycznych nie jest aż tak bardzo ważny rodzaj drewna, z którego zostały wykonane, ale jakość tego drewna. Lutnictwo wyodrębniło tzw. drewno rezonansowe. Przede wszystkim jest to świerk. Musi to być drzewo rosnące w wyższych partiach gór, bo tylko tam rośnie wolno, dając drewno sztywne i lekkie. Powinno być proste i okrągłe o średnicy pnia powyżej 70 centymetrów, czyli musi mieć ponad 200 lat! Plus 40 lat leżakowania… Tradycją jest ścinanie drzewa na instrumenty zimą, w fazie gdy ubywa księżyca. Badania wykazały, że drewno z tak ściętego drzewa jest bardziej wytrzymałe. Góra i boki gitary mogą być wykonane z drewna sezonowanego (leżakowanie) lub mogą być laminowane (sklejka cienkich płatów różnych drzew). Drewno naturalne, w jednym kawałku, brzmi lepiej niż laminowane. Instrumenty wykonane w pełni z drewna mają swoją cenę, ale dzięki jakości surowca wytwarzają przepiękne brzmienie, natomiast gitary w pełni laminowane są znacznie tańsze, ale ich brzmienie jest gorsze, choć współcześnie wiele się poprawiło w tym zakresie. Warto spojrzeć na gitary, które mają drewnianą płytę rezonansową i laminowane boki. Nie powinny one być aż tak drogie. Górna płyta przyczynia się do brzmienia w większym stopniu niż boki, dlatego dobrze jest poszukać gitar o takiej budowie. Należy o tym pamiętać, ponieważ naturalne drewno, starzejąc się, zaczyna brzmieć lepiej. Drewno laminowane, nie mając takich właściwości, przez cały czas będzie brzmiało identycznie.

 

Najczęstszym powodem złego zakupu gitary jest brak wiedzy o instrumencie. Instrument przesadnie dobry również nie jest idealnym wyborem dla kogoś, kto dopiero zaczyna grać,. Na takim instrumencie znacznie wyraźniej słychać ewidentne błędy i niedociągnięcia.

 

Jeśli ktoś chce, by gitara służyła mu wyłącznie do prostego akompaniamentu przy śpiewie, powinien zadowolić się średniej klasy gitarą, która oczywiście musi maksymalnie dobrze stroić. Granie na zbyt głośnym instrumencie może wręcz uniemożliwić dyskretny, subtelny śpiew w kameralnych warunkach.

 

Czy kupować gitarę samemu?

Nigdy! Po gitarę musimy się wybrać z kimś, kto już dobrze gra. Oprócz porady chodzi też o to, abyśmy sami usłyszeli z pewnej odległości brzmienie, którego będą później słuchać inni. Absolutnie nie wolno się spieszyć podczas wybierania instrumentu. Zakup gitary to misterium. Musimy poświęcić na to wiele godzin, a czasem nawet dni! Pracownik sklepu powinien znieść najbardziej niefachowe pytania oraz żmudne sprawdzanie instrumentów. Powinien pozwolić nam na spokojny i trafny zakup nawet już po zamknięciu sklepu. Jest rzeczą oczywistą, że każdą gitarę powinniśmy bardzo dobrze obejrzeć i sprawdzić, czy nie ma ona widocznych bądź słabo widocznych uszkodzeń. Koniecznie trzeba spojrzeć wzdłuż gryfu (pod światło), aby przekonać się, czy jest on odpowiednio prosty oraz czy poszczególne progi nie wysuwają się za bardzo z szeregu. Sprawdzając dźwięk, rozpoczynamy od strojenia gitary. Musimy zwrócić szczególną uwagę na to, czy gitara, którą chcemy nabyć, dobrze stroi w różnych (a zwłaszcza w wysokich) pozycjach.

 

Gdzie można naprawić gitarę?

Budową gitar oraz ich naprawą zajmują się lutnicy. Lutnik to zawód łączący ze sobą najwyższą jakość rzemiosła i sztukę. Ich pracownie wyglądają podobnie jak pracownie lutników robiących skrzypce. Każdy z lutników gitarowych, po odpowiednim przeszkoleniu, może budować instrumenty smyczkowe i odwrotnie. Czasem praca nad gitarą trwa nawet dwa lata! Lutnik-artysta często sam tworzy rozetę, ozdobę otworu rezonansowego. Z macicy perłowej, suchotek (ślimaki morskie), fornirów o różnych barwach, tworzyw sztucznych. Coraz częściej rozety gitarowe są wypalane laserem. Są specjaliści, którzy zajmują się wyłącznie tworzeniem rozet. Często są to prawdziwe arcydzieła. Nie robi się każdej z gitar po kolei – poszczególne części instrumentów, od gryfów, przez mostki, po boki i tyły pudeł rezonansowych powstają z reguły partiami. Za to reszta prac, takich jak montaż czy lakierowanie, to już indywidualne podejście do każdego instrumentu. Gitara lutnicza zdecydowanie różni się więc od tego, co można kupić w firmach, nawet tych najznamienitszych. Lutnik, który buduje gitary, musi mieć doskonały słuch oraz grać na gitarze, żeby ocenić, czy instrument jest wygodny, czy stroi precyzyjnie, jaka jest jakość dźwięku etc.

Źródło: Prosto o Muzyce


Dodaj komentarz