Karolina Nowotczyńska zagra z Sinfonią Iuventus


W tragicznych dniach wojny, podczas której bestialsko napadnięta Ukraina walczy o zachowanie swojej wolności i niepodległości w programach koncertów – z powodu okoliczności nierzadko zmienianych – pojawiają się akcenty także muzycznego wsparcia dla dzielnego narodu. Dlatego koncert rozpocznie utwór Jesteśmy, będący parafrazą melodii hymnu państwowego Ukrainy Szcze ne wmerła Ukrajiny ni sława, ni wola.

Urodzony w 1938 roku Myrosław Skoryk był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

 

Podsumowaniem symfonicznej spuścizny Josepha Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane Symfoniami londyńskimi (nr 93-104). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu: w roku 1790 przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794-1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W przedostatniej z Londyńskich – 103. Symfonii Es-dur pojawia się jeden z nich – rozpoczęcie dzieła tajemniczym „werblem” na kotłach, od którego przyjęła swe sławne miano.

 

Także uderzenia w kotły w prostym rytmie rozpoczynają jedyny skrzypcowy koncert Ludwiga van Beethovena – był on mistrzem w tworzeniu wspaniałych i złożonych muzycznych konstrukcji w oparciu o możliwie prosty motyw „wyjściowy”. Koncert D-dur fascynująco ukazuje, że „jądro” architektoniki wielkiej formy stanowić może nawet najprostszy motyw czysto rytmiczny, z którego wywiedziona jest cała konstrukcja pierwszej części. Premierowe wykonanie nowatorskiego dzieła przez Franza Clementa (1806) przyjęto chłodno i dopiero sensacyjna interpretacja nastoletniego wirtuoza Josepha Joachima w 1844 pod batutą Feliksa Mendelssohna rozbudziła zainteresowanie tym fascynującym dziełem, które zmieniło założenia swego gatunku i należało odtąd do szczególnie popularnych w repertuarze dziewiętnastowiecznych skrzypków (z których wielu stworzyło do niego własne, popisowe kadencje).

 

W partii solowej zaprezentuje się Karolina Nowotczyńska koncertmistrzyni i dyrektor Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krystyny Jureckiej, którą ukończyła z wyróżnieniem. Tryumfatorka wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów, prowadzi aktywną działalność koncertową (także jako kameralistka) i pedagogiczną.

 

Wdzięczny Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz z roku 1948 wchodzi w ciekawy dyskurs z muzyczną przeszłością. Trójdzielna konstrukcja w układzie części „szybka-wolna-szybka” i ewolucyjna motywika nawiązująca do epoki baroku (Stefan Kisielewski pisał o nim żartobliwie: „taki współczesny Koncert brandenburski”) łączy się z elementami klasycyzującej techniki przetworzeniowej, a technika concertante pozostaje rozdysponowana pomiędzy różne instrumenty zespołu (miejscami na wzór concerto grosso, notabene utwór ten czasami funkcjonował pod taką właśnie nazwą). Mimo licznych i wielorakich nawiązań do muzycznej tradycji Koncert operuje bogatym i zaawansowanym, bardzo „dwudziestowiecznym” językiem dźwiękowym (choć mieszczącym się w ramach neoklasycznej konwencji) z ciekawą harmoniką, oryginalną inwencją melodyczną (czasem quasi-ludową), przede wszystkim zaś – wielką wrażliwością na barwę.

 

Dyrygować będzie Victoria Zhadko, pierwsza dyrygentka Ukrainy nagradzana w międzynarodowych konkursach dyrygenckich w Danii, Holandii, Włoszech, Rosji, Ukrainie. Jest też laureatką pierwszej nagrody na prestiżowym, międzynarodowym konkursie im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, którą otrzymała w 1995 roku. W kolejnych latach jako pierwsza z ukraińskich dyrygentów została zaproszona do prac jury tegoż konkursu. Prowadziła czołowe orkiestry w Europie, Ameryce Południowej i Azji, występując z plejadą znakomitych solistów. Występowała też jako dyrygentka oper i baletów. Dokonała wielu nagrań, a muzyka współczesna, zwłaszcza ukraińska, zajmuje w repertuarze artystki zawsze szczególne miejsce, posiada w swoim dorobku liczne prawykonania, a wiele nowych dzieł powstało z jej inicjatywy. Jest także cenionym pedagogiem. [pmac]

 

BEETHOVEN | SKORYK | BACEWICZ | HAYDN

 

26 marca 2022, godz. 19.00

Sala Koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

 

Wykonawcy

Karolina Nowotczyńska | skrzypce

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Victoria Zhadko | dyrygent

 

Program

Jurij Szewczenko Jesteśmy, parafraza melodii hymnu państwowego Ukrainy

Ludwig van Beethoven Koncert skrzypcowy D-dur op. 61

***

Myrosław Skoryk Melodia a-moll

Grażyna Bacewicz Koncert na orkiestrę smyczkową

Joseph Haydn Symfonia Es-dur nr 103 „Z werblem na kotłach”

 

Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: https://www.gov.pl/web/koronawirus/aktualne-zasady-i-ograniczenia

 

Bilety w cenie 25 zł dostępne w systemach Bilety24 i eBilet oraz na godzinę przed koncertem w foyer Sali Koncertowej UMFC

 

POMOC dla UKRAINY – CARITAS POLSKA

Pomagajmy wysyłając SMS o treści UKRAINA pod numer 72052 (2,46 zł z VAT) lub przesyłając dowolną kwotę przelewem bankowym na numery kont: Przelew bankowy: 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526, 77 1160 2202 0000 0000 3436 4384 z dopiskiem UKRAINA

 

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

 

{info. pras}

Źródło: Prosto o Muzyce


Dodaj komentarz