Płyta Julii Kociuban Polonezy polskie

Julia Kociuban Polonezy Polskie
Julia Kociuban Polonezy Polskie
Płyta Julii Kociuban Polonezy polskie Jak brzmiała polska muzyka pop w XIX wieku? Czy był jakiś gatunek słuchany zarówno chętnie w szlacheckich dworach, jak i na salonach stolicy? A może nawet poza granicami gnębionego rozbiorami państwa? Płyta, którą chcę tu przedstawić, stanowi – częściową przynajmniej – odpowiedź na to pytanie.

Płyta Julii Kociuban Polonezy polskie, bo o tym albumie mowa, nagrała rok temu znana polska pianistka Julia Kociuban, a wydawcą tego niebanalnego zbioru jest wydawnictwo DUX razem ze Stowarzyszeniem Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera. Nie pierwsza to udana realizacja powstała we współpracy gostyńskiego stowarzyszenia i wytwórni zaangażowanej w promowanie dzieł mało lub wcale nieznanych, a poznania wartych. W pamięci mam dokumentację na płycie wykonań dzieł Józefa Zeidlera i Piotra Niestrawskiego podczas festiwalu Musica Sacromontana. Krążek z polonezami ma charakter bardziej kameralny, ale jest równie ciekawy.

 

Impulsem do powstania tego wydawnictwa było odkrycie w zbiorach klasztoru na Świętej Górze w Gostyniu polonezów Alfonsa Szczerbińskiego i Jana Kiszwaltera. Pierwszy żył i tworzył w Krakowie w II połowie XIX wieku i z tego też okresu pochodzi jego dzieło opatrzone tytułem „Na pamiątkę Konstytucji 3 Maja”. Drugi z twórców poświęcił swój polonez w stylu militarnym jednemu z wodzów powstania listopadowego, Janowi Zygmuntowi Skrzyneckiemu. Polonez Szczerbińskiego nosi ewidentne znamiona powrotu do stylu klasycyzującego, ale też jest utworem pełnym rozmachu i radości. Ten Kiszwaltera jest bardziej powściągliwy, dystyngowany, choć również pogodny.

Źródło: Prosto o Muzyce

%d bloggers like this: