Kantaty Jana Sebastiana Bacha

Czym są Kantaty?

Kantaty Jana Sebastiana Bacha to nie tylko dzieła o niezwykłej wartości muzycznej, ale także klucz do zrozumienia epoki i kontekstu, w którym powstawały. Profesor Mirosław Perz, poprzez swoje audycje, otworzył przed słuchaczami drzwi do tego bogatego świata, łącząc głęboką wiedzę z pasją do muzyki. Jego praca nad cyklem “200 Kantat Bacha” to przykład, jak muzyka klasyczna może być nadal żywa i inspirująca, nawet po wielu wiekach od jej powstania.

Przez lata, nagrania kantat Bacha ewoluowały, od historycznych interpretacji Leonhardta i Harnoncourta, po nowoczesne wykonania Masaaki Suzukiego i Bach Collegium Japan. Te różnorodne podejścia do muzyki Bacha pokazują, jak wielowymiarowe są jego kompozycje i jak różnie mogą być one interpretowane.

Dzięki nowym technologiom i badaniom, dzisiejsze nagrania kantat oferują słuchaczom jeszcze bogatsze doświadczenie, pozwalając odkrywać warstwy emocjonalne, duchowe i intelektualne tych dzieł. Profesor Perz, wykorzystując te nowe możliwości, przekazuje słuchaczom nie tylko muzykę, ale także kontekst i symbolikę, która sprawia, że kantaty Bacha są tak fascynujące.

Zaproszenie do odkrywania “dźwięków wieczności” to nie tylko zachęta do słuchania muzyki, ale także do uczestnictwa w podróży przez historię, kulturę i duchowość. To podróż, która może być kontynuowana na wiele sposobów, w tym poprzez blogi, systemy leksykalne, czy jednolite katalogi dzieł. Każdy z tych elementów przyczynia się do lepszego zrozumienia i docenienia geniuszu Bacha, a także do odkrywania nowych perspektyw na jego nieśmiertelne kompozycje.

W ten sposób, profesor Perz nie tylko przybliżył nam kantaty Bacha, ale także inspirował do własnych poszukiwań i odkryć w muzyce klasycznej. Jego praca jest mostem łączącym przeszłość z teraźniejszością, tradycję z nowoczesnością, a także naukę z emocjami. To dzięki takim ludziom jak on, muzyka klasyczna pozostaje żywa i nieustannie zachwyca kolejne pokolenia słuchaczy. Szkoda, że już nie ma wśród nas prof. Mirosława Perza. Teraz pewnie już jest na kawce z samym Janem Sebastianem.

1 marca 2023
Kantata BWV 83

Kantata BWV 83

Kantata BWV 83 - Erfreute Zeit im neuen Bunde  (Radosny czas w nowym przymierzu), to kantata kościelna napisana przez Jana Sebastiana Bacha. Bach napisał ją w 1724 r. w Lipsku na święto Mariae Reinigung (Oczyszczenie), a po raz pierwszy wykonał ją 2 lutego 1724 r. Kantata jest kantatą solową napisaną na alt, tenor i bas
16 lutego 2023
Kantata BWV 22

BWV 22 – A wziąwszy ich ze sobą dwunastu rzekł do nich​

BWV 22 – A wziąwszy ze sobą dwunastu rzekł do nich /Jesus nahm zu sich die Zwölfe/. Na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój, smyczki i continuo skomponowana, na niedzielę pięćdziesiątnicy przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 7 lutego 1723 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
3 lutego 2023
Kantata BWV 84

Kantata BWV 84

Kantata BWV 84 - kantata osiemdziesiąta czwarta. „Ich bin vergnügt mit meinem Glücke” – Rad jestem wielce z mego szczęścia. na sopran, zespół wokalny, obój, fagot, smyczki i continuo skomponowana, na niedzielę siedemdziesiątnicy przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 9 lutego 1727 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
20 stycznia 2023
Kantata BWV 14

Kantata BWV 14

Kantata BWV 14 - kantata czternasta. „Wär Gott nicht mit uns diese Zeit” – Gdyby nie stał był przy nas Bóg. na sopran, tenor i bas, zespół wokalny, corno, obój I+II, smyczki i basso continuo skomponowana, na czwartą niedzielę po święcie Trzech Króli przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 30 stycznia 1735 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
12 stycznia 2023
Kantata BWV 72

Kantata BWV 72

Kantata BWV 72 - kantata trzecia. „Alles nur nach Gottes Willen” – Wszystko wedle woli Boga. na sopran, alt i bas, zespół wokalny, obój I + II, smyczki i basso continuo skomponowana, na trzecią niedzielę po święcie Trzech Króli przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 27 stycznia 1726 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
10 stycznia 2023
Kantata BWV 3

Kantata BWV 3

Kantata BWV 3 - kantata trzecia. „Ach Gott! wie manches Hertzeleid” – Boże, jak cierpi serce me. Na sopran, alt, tenor i bas, zespół wokalny, puzon, obój miłosny I+II, smyczki i basso continuo skomponowana, na drugą niedzielę po święcie Trzech Króli przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 14 stycznia 1725 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
7 stycznia 2023
Kantata BWV 32

Kantata BWV 32

Kantata BWV 32. Johann Sebastian Bach - Kantata trzydziesta druga. "Liebster Jesu, mein Verlangen” - Miły Jezu, ma tęsknoto, na pierwszą niedzielę po święcie Trzech Króli przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 13 stycznia 1726 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi "ad maiorem dei gloriam" wszędy teraz podziwiana jest.
6 stycznia 2023
ORATORIUM BWV 248 VI

Oratorium BWV 248 VI – część szósta

Oratorium BWV 248 VI - część szósta na Święto Trzech Króli przeznaczona a której Premiera wykonana została 6 stycznia roku w Lipsku, z 6 części złożone. Tytuł oryginału Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben a tytuł w polskim tłumaczeniu brzmiący - Panie, gdy pyszny wróg się sroży. I teraz w ten świąteczny nam czas Ad Maiorem Dei Gloriam podziwiana jest ❤❤❤