Odkrycie albumu – Dave Brubeck Meets Bach zespołu The Dave Brubeck Quartet, który interpretuje prace Johann Sebastian Bacha, to doświadczenie zarówno fascynujące, jak i głęboko wzruszające. Album ten, składający się z dwóch płyt, ustawia Brubecka w zupełnie nowym świetle, łącząc genialność klasycznej muzyki z nieskrępowaną ekspresją jazzu.
Muzyka poważna, znana również jako muzyka klasyczna, to gatunek muzyczny wywodzący się z tradycji klasycznej. Obejmuje całą muzykę akademicką, zarówno świecką, jak i sakralną, tworzoną na przestrzeni tysiąca lat w kręgu krajów o kulturze europejskiej.
Charakteryzuje się:
Bogactwem harmonii i kontrapunktu: Kompozytorzy tworzący muzykę poważną stosują zaawansowane techniki harmoniczne i kontrapunktyczne.
Formalną strukturą: Ich utwory często posiadają wyraźne struktury, takie jak sonaty, symfonie, koncerty czy fugi.
Użyciem instrumentów orkiestrowych: Muzyka poważna jest często wykonywana przez orkiestry symfoniczne, z udziałem instrumentów dętych, smyczkowych i perkusyjnych.
Wysokim poziomem wirtuozerii: Wymaga od wykonawców umiejętności technicznych i interpretacyjnych.
Jeśli chcesz posłuchać przykładów muzyki poważnej, polecam zapoznać się z dziełami takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Bach czy Chopin. Ich kompozycje są nie tylko piękne, ale także pełne emocji i głębokiej ekspresji . Możesz również poszukać na platformie YouTube, gdzie znajdziesz wiele nagrań wykonanych przez wybitnych muzyków. Muzyka poważna jest niezwykle różnorodna i stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego. Jej wpływ na rozwój muzyki jest nieoceniony, a jej piękno przetrwało wieki.
Epoka romantyczna, znana również jako wiek romantyzmu, to okres, który obfitował w wybitnych kompozytorów i ich niezapomniane dzieła. Był to czas, gdy muzyka stała się środkiem wyrazu najgłębszych emocji, a kompozytorzy tacy jak Fryderyk Chopin czy Franz Schubert osiągnęli mistrzostwo w przekazywaniu uczuć przez dźwięki. Ich twórczość, pełna pasji i dramatyzmu, do dziś inspiruje i porusza serca słuchaczy na całym świecie. Romantyzm w muzyce to nie tylko epoka w historii, ale przede wszystkim nieustające źródło emocjonalnego bogactwa i artystycznej ekspresji.
– Był to czas przepychu i kontrastu – W sztuce dominowały kręte linie i bogate zdobienia – W literaturze kwitły metafory i paradoksy – W muzyce rozwijała się opera i koncert – W filozofii panował racjonalizm i empiryzm – W polityce toczyły się wojny i spory religijne
Klasycyzm w muzyce, to jak elegancki bal kostiumowy, gdzie każda nuta ma swoje miejsce i tańczy w rytmie doskonałej harmonii. Wyobraź sobie Mozarta, który komponuje symfonię, a Beethoven grający na fortepianie z peruką, która nie chce współpracować i ciągle spada mu z głowy. To był czas, gdy kompozytorzy byli jak gwiazdy rockowe, a ich koncerty przyciągały tłumy fanów w perukach i pończochach, a każdy nowy utwór był jak najnowszy hit, który wszyscy musieli znać. Klasycyzm to nie tylko muzyka, to cała epoka pełna dramatu, pasji i peruk, które czasami miały więcej osobowości niż ich właściciele!
W piątek 3 czerwca o godz. 19 w Filharmonii Batyckiej odbędzie się Zakończenie Sezonu Artystycznego 2015/2016, z udziałem tak znakomitych solistów, jak Konstanty Andrzej Kulka oraz Maciej Kułakowski. O mijającym sezonie, największych sukcesach, planach na przyszłość i nadchodzących zmianach rozmawiamy z prof. Romanem Peruckim, dyrektorem naczelnym Polskiej Filharmonii Batyckiej.
Ewa Paliska:Panie dyrektorze, jak ocenia pan mijajcy sezon?
Roman Perucki: Uwaam mijajcy sezon za generalnie udany. Przede wszystkim chciabym powiedzie, e to bya dla nas wielka rado, e moglimy wystpi w Wielkiej Sali Czajkowskiego w Moskwie oraz w wielu wspaniaych salach koncertowych w Stanach Zjednoczonych, poniewa to pozycjonuje orkiestr jako wan. Myl, e ten moskiewski sukces jest jeszcze waniejszy od amerykaskiego, poniewa w Stanach rzdz prawa rynku, a eby wystpi w Moskwie, trzeba by po prostu znanym.
A nie dobrym?
To rwnie. Bez wtpienia. Krytyka po obu tych przygodach bya dla nas bardzo yczliwa i dobra. Mog miao przyzna, e wszystkie te koncerty nam si uday i zgodnie z przewidywaniami udao nam si pj do przodu.
A koncerty na wasnym podwrku?
Myl, e tu rwnie wypadlimy dobrze, cho wiadomo, e mogoby by wicej ludzi na widowni. Tradycyjnie, najwiksz popularnoci cieszyy si koncerty z tzw. muzyk lejsz. Koncerty muzyki trudniejszej cieszyy si nieco mniejszym powodzeniem. Cay czas mamy rwnie na uwadze, aby ksztatowa i kreowa przysze pokolenia, dlatego w naszym repertuarze nie brakowao koncertw familijnych czy edukacyjnych, cieszcych si wielkim uznaniem i licznym odbiorem.
Dlaczego dyrektor van Tiel zrezygnowa z polityki uczynienia z Oowianki kulturalnego salonu, ktry bdzie ttni yciem i ktrego oferta zostanie dostosowana do szerokiego odbiorcy? Po pierwszym sezonie, w ktrym faktycznie dao si zaobserwowa oywienie, wszystko wrcio do stanu pierwotnego.
To wynika z rnych uwarunkowa. Jak pani zauwaya, pod naszym adresem kieruje si rne zapotrzebowania i oczekiwania. Musimy realizowa nie tylko yczenia publicznoci, ale spenia oczekiwania przede wszystkim wadz, dziennikarzy zajmujcych si t tematyk, itp. Nie do koca si z pani zgodz, e nie jestemy otwarci na szerokiego odbiorc. Mamy przecie sporo koncertw balowych, cay czas kultywujemy to, co stao si tradycj. Przyznaj jednak, e w ostatnim czasie tych rzeczy bardziej ambitnych byo wicej. Dyrektor van Tiel, z racji tego, e za rok koczy mu si kontrakt, rwnie chciaby wprowadzi do repertuaru wicej dzie waniejszych. Na pewno zapamitamy koncert Grecki+, ktry by niezwykym wydarzeniem i zosta zgoszony do Pomorskiej Nagrody Artystycznej. Na pewno wana bya inauguracja Gdaskiego Festiwalu Muzycznego, ktrego jestemy wsporganizatorami. Gocilimy rwnie ca plejad znakomitych dyrygentw i solistw.
W mijajcym sezonie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Batyckiej odbya w najdusz w 70-letniej historii tras koncertow po Stanach Zjednoczonych Ameryki Pnocnej. W ramach tourne gdascy filharmonicy zagrali 43 koncerty w 18 amerykaskich stanach. fot. zbiory wasne Massimiliana Caldiego.
Wrmy na chwil do wielkiego tournee. Doszy mnie suchy, e amerykaska publiczno rozpywaa si w zachwytach.
To prawda, mog by dumny ze swojej orkiestry. Podczas caego tournee otrzymywaem wiele informacji od zadowolonych suchaczy. Amerykaska publiczno jest niesamowita. Mniejszy nacisk kadzie na poziom artystyczny, za to jest bardzo emocjonalna i przykada du wag do atmosfery panujcej podczas koncertu. W Rosji przeciwnie. Posza fama, e robimy wielkie przedsiwzicie, bo mielimy przecie ze sob laureatw Konkursu Chopinowskiego w roku chopinowskim. Cao prowadzi polski dyrygent Tadeusz Wojciechowski. Aby pokaza, jak wielki to kaliber, pragn podkreli, e w Wielkiej Sali Czajkowskiego Filharmonii Moskiewskiej wystpuj najwiksze orkiestry na wiecie, jak filharmonicy wiedescy czy berliscy. Z polskich orkiestr wystpowaa tam chyba tylko Sinfonia Varsovia pod Pendereckim.
Czy w przyszym sezonie rwnie da pan szans swoim muzykom wicej zarobi? W mijajcym sezonie mieli okazj si zaprezentowa (i wzbogaci) wystpujc w ramach cyklu “Filharmonicy gdascy na swj jubileusz”. Czy jest brana pod uwag kontynuacja?
Jeli bdzie co suyo rozwojowi artystycznemu muzykw, to obiecuj, e chtnie to przyjm. Bardzo bd dba o zespoy, ktre s zoone z muzykw orkiestry, a niekoniecznie z muzykw zewntrznych. W tym roku daem im woln rk, nie zwracajc uwagi na to, czy jest to recital z fortepianem, czy np. tercet, w ktrym jest tylko jeden z naszych muzykw. W przyszym roku na tak rozrzutno nie bdzie mnie sta. Chciabym jednak podkreli, e ekonomi stawiam na drugim miejscu. Najwaniejszy jest dla mnie rozwj artystyczny i jeeli jakakolwiek prezentacja bdzie temu suya, muzycy mog liczy na moje wsparcie.
W sezonie 2015/16 Filharmonia Batycka gocia finalistw Midzynarodowego Konkursu Chopinowskiego – Georgijsa Osokinsa oraz Dmitrija Szyszkina (na zdj.). Ten ostatni wystpi rwnie wsplnie z Orkiestr PFB w jednej z najbardziej prestiowych sal koncertowych na wiecie – Wielkiej Sali Czajkowskiego Filharmonii Moskiewskiej. fot. Dominik Staniszewski/Trojmiasto.pl
Czyli moemy mie nadziej, e podczas festiwali np. w arnowcu czy w Jastrzbiej Grze, odbdzie si wicej prezentacji gdaskich filharmonikw, a nie muzykw zewntrznych, skoro s to imprezy firmowane przez Filharmoni Batyck?
Tak, i to ju w tym roku.
Przed nami rwnie Solidarity of Arts. Z Radzimirem Dbskim Orkiestra PFB nie wystpi.
Nie, poniewa bdzie to projekt stworzony przez Dbskiego wsplnie z Orkiestr NOSPR. Wystpimy natomiast, wsplnie z NOSPRem i Orkiestr PFK Sopot, podczas koncertu Kilar+. Przygotowujemy rwnie wspaniay projekt, bdcy mieszank wielu muzycznych kultur. O szczegach wolabym jednak jeszcze nie rozmawia, poniewa rozmowy wci trwaj.
Zdradzi nam pan, czego moemy spodziewa si w nadchodzcym sezonie?
Mamy ju prawie dopity cay sezon artystyczny. Duych zmian nie bdzie, poniewa to, co ju jest wypracowane, uwaam za dobre. Mog zdradzi, e odbd si koncerty z muzyk Mozarta, co jest te wane dla nas, poniewa takie kameralne zgranie w mniejszym skadzie z pewnoci przysuy si naszej orkiestrze. Zreszt dbao o wzrost poziomu orkiestry stawiam na pierwszym miejscu i jest to nieustannie moim celem. Przed nami rwnie wybr dyrektora artystycznego na kolejne lata. Rada Artystyczna ma mi przedstawi pi kandydatur, spord ktrych dokonam wyboru, tak jak byo wczeniej w przypadku Michaa Nesterowicza, Kaia Bumanna czy Ernsta van Tiela.
A jaki dyrektor artystyczny marzy si panu?
Dyrygent powinien by znakomitym fachowcem, muzykiem i przestrzega prawa. yczybym sobie rwnie, eby troch wicej pracowa z orkiestr, by obecny zarwno tu, na miejscu, jak i udziela si w mediach, czyli aby by osob bardzo otwart. Mam wiadomo tego, e im wikszego artyst wybierzemy, tym bdziemy mieli go mniej, poniewa bdzie chcia realizowa rwnie inne, wasne projekty. Musimy sobie zatem zada pytanie, co jest dla nas najwaniejsze – wielkie nazwisko czy prawdziwy lider.
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.
Nie zgadzać sięZgadzać się
Połącz za pomocąD
Wyrażam zgodę na utworzenie konta
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.