BWV 14
Wär Gott nicht mit uns diese Zeit
Gdyby nie stał był przy nas Bóg
BWV 14 – kantata na 4 niedzielę po Objawieniu Pańskim opracowana na sopran, tenor i bas, zespół wokalny, korno, obój I+II, smyczki i basso continuo
Prapremiera: Lipsk, 30 stycznia 1735
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Kantata BWV 14 WÄR GOTT NICHT MIT UNS DIESE ZEIT „Gdyby nie stał był przy nas Bóg”
Zanurzenie w muzycznym arcydziele
Odkryj, co by było, gdyby...
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, co by było, gdyby Pan Bóg nie czuwał nad nami? Jak wyglądałby świat bez Jego opieki i wsparcia? To pytanie, pełne głębokiej refleksji i niepokoju, jest centralnym motywem 14. kantaty skomponowanej przez Jana Sebastiana Bacha na ostatnią czwartą niedzielę po Trzech Królach. Bach, geniusz barokowej muzyki, poprzez swoje utwory przenosi nas w niesamowity świat duchowych przemyśleń i emocjonalnych uniesień.
Tekst kantaty, pełen kontrfaktycznych scenariuszy, skłania nas do zadumy i refleksji nad tym, co mogłoby się wydarzyć w obliczu braku boskiej interwencji. To nie tylko muzyka, to również głęboka filozoficzna podróż przez wyobraźnię i wiarę, otwierająca nasze umysły na różne możliwości przyszłości, które możemy kształtować.
Zapraszam Cię do pełnego zanurzenia się w treść tego wyjątkowego opracowania, które nie tylko analizuje przesłanie kantaty, ale również wciąga nas w emocjonalny wir pytań i odpowiedzi, którymi Bóg i ludzkość splatają swoje losy.
Dla pełnego doświadczenia, przygotowaliśmy dla Ciebie dwie wersje nagrań wideo odtwarzających tę niesamowitą kompozycję. Posłuchaj, jak muzyka Bacha ożywa w różnych interpretacjach, każda z nich niosąc ze sobą unikalne odcienie emocji i duchowego uniesienia.
Pozwól się porwać tej dźwiękowej opowieści i odkryj, jak potężne i inspirujące mogą być pytania o nasze miejsce w świecie i rolę boskiej opieki w naszym życiu. To nie tylko muzyka – to podróż przez czas i przestrzeń ludzkiej wyobraźni, która może zmienić Twój sposób postrzegania rzeczywistości.
Poznaj treści dogłębnej analizy kantaty oraz refleksyjnego wykładu zawartego w moim opracowaniu i zanurz się w niezwykłym świecie muzyki Jana Sebastiana Bacha, gdzie każda nuta opowiada historię pełną pasji, wiary i głębokiej refleksji.
BWV 14 - Dogłębna analiza kantaty "Co by było gdyby przy nas nie stał był przy nas Bóg"
Zgodnie z notatką własnoręcznie napisaną przez Bacha na końcu oryginalnej partytury, BWV 14 została skomponowana na prawykonanie 30 stycznia 1735 roku. Utwór ten, dodany następnie do cyklu kantaty chorałowej z lat 1724/25, który pierwotnie nie zawierał kompozycji na czwartą niedzielę po Objawieniu Pańskim, zalicza się do ostatnich kantat sakralnych Bacha.
Zgodnie zarówno ze szczególnie starym chorałem napisanym przez samego Marcina Lutra, jak i ze wzmożonym zainteresowaniem Bacha wczesnym stylem kontrapunktycznym w latach trzydziestych XVIII wieku, chór wprowadzający nie jest skomponowany w stylu orkiestry koncertującej typowym dla większości kantat chorałowych, ale w formie polifonicznego motetu wokalnego.
Rozwój twórczości kompozytorskiej Bacha od lat dwudziestych XVIII wieku jest widoczny także na inne sposoby: partie wokalne są podwajane przez smyczki, a chorał cantus firmus jest przypisany do dwóch obojów i kornetu, aby uzyskać w pełni pięciogłosową oprawę.
Co więcej, użycie efektu chromatycznego, synkop i appoggiatur nadaje tekstowi nutę szarmanckiego afektu, wprowadzając zniewalające napięcie między archaicznym idiomem a głęboko elegijną nowoczesnością.
Kantata BWV 14 – O Arii sopranowej
Następująca po niej aria sopranowa jest natomiast mocno zakotwiczona w brzmieniu i czystej tonalności późnego baroku. Fanfarowa partia waltorni przy akompaniamencie smyczków łączy siły ze zwinnym głosem sopranu, by wydobyć z siebie buntowniczą energię, która stara się przywołać opisaną w tekście “Stärke” (siłę) – by jednak jeszcze dobitniej udowodnić swoją nieadekwatność wobec Boga i wrogów Jego stworzenia.
Fakt, że ta mocna scena przerywana jest momentami introspekcji, szczególnie w środkowej części, jest przykładem żywego portretu afektu w dojrzałych dziełach Bacha.
BWV 14 – Wär Gott nicht mit uns diese Zeit (recytatyw tenorowy)
Recytatyw tenorowy radykalizuje przesłanie arii w bezlitosnym stwierdzeniu: bez Boga, bez czynnej ochrony naszych najpotężniejszych towarzyszy broni, ludzkość byłaby bezradnie wystawiona na tyranię wroga – wyrażoną w dzikim wzlocie i upadku linii continuo i ciemnej tonacji d-moll – i prawdopodobnie “längst nicht mehr am Leben” (długo już z żywymi).
Po tak przerażającej scenie przejście do łagodniejszych tonów byłoby zgodne z typowym kontrastem światła i ciemności większości barokowych kantat i oper. I o ile Bach z pewnością spełnia to zrozumiałe życzenie w następującej po nim arii basowej, o tyle dramatyczna tonacja g-moll i surowy, naśladowczy charakter trzech towarzyszących jej głosów (oboje I/II i continuo) w żaden sposób nie łagodzą poważnego charakteru zagrożenia.
Kantylena wokalna przypomina więc nie tyle radosny refren, ile błaganie, by trzymać się mocno za potrójną linią obrony, której ratująca życie siła ognia może być w każdej chwili potrzebna.
To, że poza nadziejami na lepsze życie w zaświatach, prawdopodobnie nie ma realnych perspektyw na zbawienie, sugerujeją przynajmniej wirujące frazy tej rozpaczliwie odważnej muzyki.
I tak orkiestra akompaniowała żołnierzom chorału zamykającego w górę i w górę po pełnych bólu półtonach. Drastyczne obrazy Marcina Lutra współbrzmią z atmosferą egzystencjalnego sporu, w której zarówno wtedy, jak i teraz, trzeba podjąć decyzję, nie zważając na ryzyko.
Pozbawiona upiększeń, celowa muzyka, przenikająca całą kantatę, nigdy nie wtrąca się radośnie w tę narrację, ale raczej podkreśla wymowę apodyktycznego przesłania “teraz albo nigdy”.
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.