Odkrycie albumu – Dave Brubeck Meets Bach zespołu The Dave Brubeck Quartet, który interpretuje prace Johann Sebastian Bacha, to doświadczenie zarówno fascynujące, jak i głęboko wzruszające. Album ten, składający się z dwóch płyt, ustawia Brubecka w zupełnie nowym świetle, łącząc genialność klasycznej muzyki z nieskrępowaną ekspresją jazzu.
Muzyka poważna, znana również jako muzyka klasyczna, to gatunek muzyczny wywodzący się z tradycji klasycznej. Obejmuje całą muzykę akademicką, zarówno świecką, jak i sakralną, tworzoną na przestrzeni tysiąca lat w kręgu krajów o kulturze europejskiej.
Charakteryzuje się:
Bogactwem harmonii i kontrapunktu: Kompozytorzy tworzący muzykę poważną stosują zaawansowane techniki harmoniczne i kontrapunktyczne.
Formalną strukturą: Ich utwory często posiadają wyraźne struktury, takie jak sonaty, symfonie, koncerty czy fugi.
Użyciem instrumentów orkiestrowych: Muzyka poważna jest często wykonywana przez orkiestry symfoniczne, z udziałem instrumentów dętych, smyczkowych i perkusyjnych.
Wysokim poziomem wirtuozerii: Wymaga od wykonawców umiejętności technicznych i interpretacyjnych.
Jeśli chcesz posłuchać przykładów muzyki poważnej, polecam zapoznać się z dziełami takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Bach czy Chopin. Ich kompozycje są nie tylko piękne, ale także pełne emocji i głębokiej ekspresji . Możesz również poszukać na platformie YouTube, gdzie znajdziesz wiele nagrań wykonanych przez wybitnych muzyków. Muzyka poważna jest niezwykle różnorodna i stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego. Jej wpływ na rozwój muzyki jest nieoceniony, a jej piękno przetrwało wieki.
Epoka romantyczna, znana również jako wiek romantyzmu, to okres, który obfitował w wybitnych kompozytorów i ich niezapomniane dzieła. Był to czas, gdy muzyka stała się środkiem wyrazu najgłębszych emocji, a kompozytorzy tacy jak Fryderyk Chopin czy Franz Schubert osiągnęli mistrzostwo w przekazywaniu uczuć przez dźwięki. Ich twórczość, pełna pasji i dramatyzmu, do dziś inspiruje i porusza serca słuchaczy na całym świecie. Romantyzm w muzyce to nie tylko epoka w historii, ale przede wszystkim nieustające źródło emocjonalnego bogactwa i artystycznej ekspresji.
– Był to czas przepychu i kontrastu – W sztuce dominowały kręte linie i bogate zdobienia – W literaturze kwitły metafory i paradoksy – W muzyce rozwijała się opera i koncert – W filozofii panował racjonalizm i empiryzm – W polityce toczyły się wojny i spory religijne
Klasycyzm w muzyce, to jak elegancki bal kostiumowy, gdzie każda nuta ma swoje miejsce i tańczy w rytmie doskonałej harmonii. Wyobraź sobie Mozarta, który komponuje symfonię, a Beethoven grający na fortepianie z peruką, która nie chce współpracować i ciągle spada mu z głowy. To był czas, gdy kompozytorzy byli jak gwiazdy rockowe, a ich koncerty przyciągały tłumy fanów w perukach i pończochach, a każdy nowy utwór był jak najnowszy hit, który wszyscy musieli znać. Klasycyzm to nie tylko muzyka, to cała epoka pełna dramatu, pasji i peruk, które czasami miały więcej osobowości niż ich właściciele!
Zobacz i posłuchaj jak gra Henryk Szeryng Rondo z 7 Serenady "Haffnerowskiej", oznaczonej w katalogu Koechla numerem 25
{tab=Biografia}
Skrzypek i pedagog. Urodzony 22 września 1918 w Żelazowej Woli, zmarł 3 marca 1988 w Kassel.
Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu matka, lecz instrument ten wkrótce zamienił na skrzypce. W 1928, za namową Bronisława Hubermana (przyjaciela rodziny), udał się do Berlina na studia pod kierunkiem Karla Flescha. W 1933 w Warszawie odbył się jego debiut, podczas którego wraz z Orkiestrą Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Bruno Waltera wykonał Koncert skrzypcowy D-dur Ludwiga van Beethovena. W tym samym roku zagrał jeszcze w Bukareszcie, Wiedniu i Paryżu, zdobywając uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków. Od 1933 do 1939 kontynuował w Paryżu naukę gry na skrzypcach u Jacquesa Thibaud i Gabriela Bouillon, a także studiował kompozycję pod kierunkiem Nadii Boulanger.
W Paryżu zastał go wybuch II wojny światowej. Nie przerwał jednak swojej działalności koncertowej. W 1940 wstąpił do polskiej armii we Francji, dawał koncerty dla żołnierzy alianckich w obozach wojskowych i szpitalach polowych (ponad 300). Jako oficer łącznikowy i tłumacz (władał 7 językami) służył Władysławowi Sikorskiemu w czasie jego misji w Meksyku, podczas której generał prosił o przyjęcie przez ten kraj kilku tysięcy polskich uchodźców.
W 1946 Henryk Szeryng przyjął obywatelstwo meksykańskie i rozpoczął działalność pedagogiczną, kierując klasą skrzypiec na wydziale muzycznym Narodowego Uniwersytetu Meksyku. Do powrotu na estradę nakłonił go w 1954 Artur Rubinstein, a koncert w Nowym Jorku okazał się sukcesem. Od tej pory występował razem z najsłynniejszymi orkiestrami i dyrygentami w całej Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji, wielokrotnie także przyjeżdżał do Polski. W swoim repertuarze miał ponad 40 koncertów i kilkadziesiąt sonat kompozytorów wszystkich epok. Sławę przyniosły mu interpretacje koncertów Johanna Sebastiana Bacha, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Niccolò Paganiniego, Piotra Czajkowskiego, Henryka Wieniawskiego, a także twórców XX wieku – Beli Bartóka, Albana Berga, Arama Chaczaturiana, Sergiusza Prokofiewa, Karola Szymanowskiego, Jeana Sibeliusa.
Artysta był propagatorem muzyki współczesnej, w każdym sezonie prezentował nowy utwór na skrzypce z orkiestrą. Swe prawykonania zawdzięczają mu m.in. utwory Manuela Marii Ponce’a, Petera Racine Frickera, Camargo Guarnieriego, Rodolfo Halfftera, Jeana Martinona, Benjamina Leesa, Ramireza Carlosa Chaveza, Juliána Carillo, Romana Haubenstocka-Ramatiego. Jego nagrania otrzymały sześciokrotnie Grand Prix du Disque (m.in. z koncertami Bacha, Beethovena, Brahmsa, Chaczaturiana, Ponce’a, Prokofiewa, Chaveza, Martinona, Sibeliusa, Czajkowskiego oraz Symfonią hiszpańską Édouarda Lalo).
Henryk Szeryng był specjalnym doradcą muzycznym przy stałym przedstawicielstwie Meksyku w UNESCO. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów skrzypcowych, w tym Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (1967 – członek i 1981 – przewodniczący).
Małgorzata Kosińska
Polskie Centrum Informacji Muzycznej
Związek Kompozytorów Polskich
grudzień 2006
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.
Nie zgadzać sięZgadzać się
Połącz za pomocąD
Wyrażam zgodę na utworzenie konta
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.