BWV 16
Herr Gott, dich loben wir
Boże,
Chwalimy CIę!
BWV 16 – kantata na 1 dzień Nowego Roku napisana
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Tłumaczenie kantaty zawartej w broszurze Armin Teske
BWV 16 – Boże, Chwalimy Cię czyli Witajcie w Nowym 2024 Roku! Dzisiaj w tym pierwszym dniu nowego 2024 roku chciałbym Wam opowiedzieć o – kantacie którą Jan Sebastian Bach na ten dzień napisał. Jest to piękna i radosna kompozycja, która wyraża wdzięczność Bogu za Jego łaski i prosi o Jego błogosławieństwo na nadchodzący rok.
Kantata składa się z sześciu części: chóralnego otwarcia, dwóch arii, dwóch recytatywów i chóralnego zakończenia. Wszystkie części są oparte na tekście zaczerpniętym z hymnu “Herr Gott, dich loben wir” autorstwa Marcina Lutra, który był śpiewany w kościołach luterańskich podczas nabożeństwa noworocznego. Bach wykorzystał ten tekst jako podstawę do stworzenia swojej własnej interpretacji muzycznej, dodając do niego własne wstawki poetyckie i biblijne.
BWV 16 – Otwarcie
W chóralnym otwarciu słyszymy triumfalne brzmienie trąbek i kotłów, które symbolizują radość i uwielbienie Boga. Chór śpiewa pierwszą zwrotkę hymnu, podkreślając słowa “Herr Gott” (Panie Boże) i “loben” (chwalić). W tle słyszymy bogatą kontrapunktową grę instrumentów smyczkowych i drewnianych.
BWV 16 – Aria tenorowa
W pierwszej arii śpiewa tenor, który wyraża swoją ufność w Bożą opatrzność i prosi o Jego ochronę przed złem. Towarzyszy mu obój d’amore, który nadaje arii lirycznego i delikatnego charakteru. Tenor śpiewa słowa: “Laß uns das neue Jahr / Beherzt mit allem Guten fangen” (Niech nam nowy rok / Z odwagą wszystkim dobrem zacznie).
W pierwszym recytatywie śpiewa bas, który przypomina o Bożym miłosierdziu i Jego cudach dokonanych w historii Izraela. Bas używa silnych i dramatycznych słów, takich jak “Donnerwort” (słowo grzmotu), “Feuerflammen” (płomienie ognia) czy “Blutgefäße” (naczynia krwionośne). Towarzyszy mu orkiestra grająca akordy w stylu secco.
BWV 16 – Aria sopranowa
W drugiej arii śpiewa sopran, która wyraża swoją wdzięczność Bogu za Jego dobroć i prosi o Jego łaskę na przyszłość. Towarzyszy jej flet traverso, który nadaje arii lekkości i wdzięku. Sopran śpiewa słowa: “Geliebter Jesu, du allein / Sollst unser Schutz und Schirmstein sein” (Ukochany Jezu, Ty sam / Masz być naszą obroną i kamieniem węgielnym).
W drugim recytatywie śpiewa alt, który zachęca do ufności w Bożą wolę i do oddania się Jemu całkowicie. Alt używa obrazowych i metaforycznych słów, takich jak “Lebenslicht” (światło życia), “Lebensquell” (źródło życia) czy “Lebensbrot” (chleb życia). Towarzyszy mu orkiestra grająca akordy w stylu accompagnato.
BWV 16 – Chór Panie Boże, Chwalimy Cię!
W chóralnym zakończeniu słyszymy ponownie pierwszą zwrotkę hymnu, tym razem w harmonizacji Bacha. Chór śpiewa z pełnym przekonaniem i entuzjazmem słowa: “Herr Gott, dich loben wir / Herr Gott, wir danken dir” (Panie Boże, chwalimy Cię / Panie Boże, dziękujemy Ci). Orkiestra podkreśla te słowa swoim potężnym i radosnym brzmieniem.
Mam nadzieję, że podobał Wam się mój wpis o kantacie BWV 16 Herr Gott, dich loben wir.
Dziękuję za uwagę i życzę Wam wszystkiego najlepszego w nowym roku!
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…