BWV 34
Spis treści

Spis treści wpisu

Kategorie: Muzyka

BWV 34

O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe

O ogniu przedwieczny, praźródło miłości

BWV 34 – kantata na Zielone Świątki skomponowana na alt, tenor i bas, zespół wokalny, trąbki I–III, kotły, flauto traverso I+II, obój I+II, fagot, smyczki, organy i klawesyn.

Odtwórz film na temat Nakładka wideo z cieniem

We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.

Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego

200 Kantat
200 Kantat Jana Sebastiana Bacha

BWV 34 – Chór otwierający jest pomyślany jako trzychórowy koncert orkiestrowy (trąbki i kotły, oboje i smyczki) w formie da capo. W szczególności częściowo ariańska, częściowo szeroka kontrapunktyczna sekcja chóru z eufoniczną deklamacją wykazuje wyjątkową dojrzałość w swoim rzemiośle. Nawet środkowa część tej fragmentarycznej części, która rozpoczyna się eleganckim duetem wokalnym, zawiera ekspresyjną fugę (“Ach, niech nasze dusze podobają się ci w wierze”).

Po krótkim recytatywie następuje aria altowa, w której oryginalny tekst “wybrano pasterza” został zmieniony na “wy, wybrane duchy” w utworze parodii, nie powodując zmian w muzyce pastoralnej. Dwa poprzeczne flety, podwojone o oktawę niżej przez wyciszone skrzypce, wywołują spokojny nastrój nad łagodnymi długimi tonami basu i altówki, podczas gdy długie odcinki synkopowanej melodii nadają ruchowi nowoczesny charakter. 

Krótki recytatyw nr 4 tworzy ruch przejściowy, budując do oratorskiego dwukropka, którego kulminacją jest masowa proklamacja chóralna tutti “Pokój ponad Izraelem” i końcowa część beztroskiej radości. W tej ostatniej części zamaszysta figura wysyła sopran wznoszący się ponad półtorej oktawy do drugiej linii księgi “A”. Ta figura slajdów, pierwotnie ustawiona na Kantatę weselną do tekstu “Pośpiesz się do tych świętych schodów”, jest równie skuteczna jak malarstwo tekstowe do “Dziękuj wzniosłym dłoniom cudu” i zręcznie demonstruje kunszt barokowych librecistów i skuteczność często krytykowanej techniki parodii.

Biorąc pod uwagę datę powstania w połowie 1740 roku i uderzający styl, można pokusić się o myślenie, że Bach eksperymentował z szarmanckim stylem swoich synów i uczniów. Jeśli jednak przypomnimy sobie, że oryginalna kompozycja została napisana w 1726 roku, staje się oczywiste, że Bach od dawna opanował ten popularny styl i w pewnym sensie wyprzedzał swoje czasy. Z pewnością Wilhelm Friedemann Bach był w stanie wykonać dzieło swojego ojca kilkadziesiąt lat później w Halle bez utraty twarzy.

A więc, dzieło rozpoczyna się od wspaniałego chóru otwierającego, który jest pomyślany jako trzychórowy koncert orkiestrowy (trąbki i kotły, oboje i smyczki) w formie da capo. W szczególności częściowo ariańska, częściowo szeroka kontrapunktyczna sekcja chóru z eufoniczną deklamacją wykazuje wyjątkową dojrzałość w swoim rzemiośle.

Nawet środkowa część tej fragmentarycznej części, która rozpoczyna się eleganckim duetem wokalnym, zawiera ekspresyjną fugę (“Ach, niech nasze dusze podobają się ci w wierze”).

BWV 34 – Emocje

Ta kantata jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających dzieł Bacha, które wyraża radość i wdzięczność za dar Ducha Świętego.

Kantata składa się z pięciu części: chór otwierający, recytatyw basu z akompaniamentem smyczków i oboju (“O wie selig ist die Seele”), aria sopranu z akompaniamentem oboju (“Wohl euch, ihr auserwählten Schafe”), recytatyw tenora z akompaniamentem smyczków (“Erwählt sich Gott die heilgen Hütten”), i chór końcowy z pełnym towarzyszeniem orkiestry (“Friede über Israel”).

Każda część ma swój własny charakter i nastrój, ale wszystkie są połączone wspólnym motywem muzycznym i tekstowym.

Kantata ta została napisana na Zielone Świątki w 1746 roku i jest uważana za jedną z ostatnich kantat Bacha. Jest to także jedna z nielicznych kantat Bacha, która została opublikowana za jego życia. Kantata ta jest przykładem mistrzostwa Bacha w łączeniu tradycji barokowej z nowymi elementami stylu galant. Jest to także świadectwo jego głębokiej wiary i duchowości, które przenikają jego muzykę.

BWV 34 – Sugestie albumów

Jeśli chcesz posłuchać tej kantaty, możesz znaleźć wiele nagrań online lub na płytach CD. Polecam Ci nagranie pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera z Monteverdi Choir i English Baroque Soloists. Jest to bardzo wierny i emocjonalny wykonanie tej kantaty, które oddaje jej piękno i znaczenie. Mam nadzieję, że spodoba Ci się ta kantata tak jak mi i że poczujesz jej duchowy przekaz. Dziękuję za uwagę i życzę Ci miłego dnia!

84 / 100

twój komentarz