Urodzony: 21 marca 1685 – Eisenach, Turyngia, Niemcy
Zmarł: 28 lipca 1750 – Lipsk, Saksonia, Niemcy
Johann Sebastian Bach – był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną. Jego język muzyczny był charakterystyczny i niezwykle zróżnicowany, łączący i przekraczający techniki,
Pierwsza autentyczna pośmiertna relacja z jego życia, ze zbiorczym katalogiem jego dzieł, została sporządzona przez jego syna Carla Philippa Emanuela Bacha i jego ucznia Johanna Friedricha Agricolę wkrótce po jego śmierci, a na pewno przed marcem 1751 r. (opublikowana jako Nekrolog, 1754). JN Forkel zaplanował szczegółową biografię Bacha na początku lat siedemdziesiątych XVIII wieku i starannie zebrał informacje z pierwszej ręki na temat Bacha, głównie od jego dwóch najstarszych synów; książka ukazała się w 1802 r., kiedy rozpoczęło się odrodzenie Bacha i trwały różne planowane wydania zbiorowe dzieł Bacha; nadal służy, wraz z nekrologiem z 1754 r. i innymi dokumentami z XVIII wieku, jako podstawa biografii Bacha.
Część trzecia - Bibliografia Jana Sebastiana Bacha
Jan Sebastian Bach – Bibliografie, opracowania naukowe
- M. Schneider: „Lista dzieł Johanna Sebastiana Bacha drukowanych do 1851 r. (i napisanych w handlu)”, BJb 1906 , 84-113
- J. Schreyer: Wkłady do krytyki Bacha , i (Drezno, 1910); ii (Lipsk, 1912)
- W. Blankenburg: „Dwanaście lat badań Bacha”, AcM , xxxvii (1965), 95–158
- W. Blankenburg: „Bach badania od około 1965 r.: wyniki, problemy, zadania”, AcM , l ( 1978), 93-154; Liv (1982), 162-207; lv (1983), 1–58
- RA Leaver: Biblioteka teologiczna Bacha: bibliografia krytyczna (Neuhausen-Stuttgart, 1983)
- Christoph Wolff , wyd.:Bibliografia Bacha: Przedruk indeksów literatury o Johannie Sebastianie Bachu (Rocznik Bacha 1905-1984), z dodatkiem i indeksem (Berlin, 1985)
- R. Nestle: ‘Das Bachschrifttum 1981 bis 1985’, BJb 1989 , 107-89
- R. Nestle: ‘Das Bachschrifttum 1986 bis 1990’, BJb 1994 , 75-162
- DR Melamed and M. Marissen: An Introduction to Bach Studies (Oxford, 1998)
- Bach Bibliography On-Line (Belfast, Queen’s University; Y. Tomita) [baza danych online]
Jan Sebastian Bach – Katalogi
- W. Schmieder: Tematyczno-systematyczny katalog dzieł muzycznych Johanna Sebastiana Bacha: Katalog dzieł Bacha (Lipsk, 1950, powiększony 2/1990, wyd. i skrócony 1998 przez A. Dürra, Y. Kobayashi i K. Beisswenger jako Bach – Werke-Index )
- P. Kast: Rękopisy Bacha z Biblioteki Państwowej w Berlinie (Trossingen, 1958)
- SW Kenney, red.: Katalog Biblioteki Bachów Pamięci Emilie i Karla Riemenschneiderów (Nowy Jork, 1960)
- M. deF. McAll, red.: Melodic Index to the Works of Johann Sebastian Bach (Nowy Jork, 1962)
- Hans-Joachim Schulze :Katalog kolekcji Manfreda Gorke: Bachiana i inne rękopisy i druki z XVIII i początku XIX wieku (Lipsk, 1977)
- RW Wade, red.: The Catalogue of Carl Philipp Emanuel Bach’s Estate: a Facsimile of the Edition by Schniebes, Hamburg, 1790 (Nowy Jork, 1981)
- T. Leibnitz, red.: Katalog kolekcji Anthony’ego von Hoboken w kolekcji muzycznej Austriackiej Biblioteki Narodowej , i: Johann Sebastian Bach i jego synowie (Tutzing, 1982)
- G. Herz: Źródła Bacha in America/ Bach Sources in America (Kassel, 1984)
- W. Neumann i C. Fröde: The Bach Manuscripts of the Thomas School in Leipzig: Katalog (Lipsk, 1986)
- Christoph Wolffi Hans-Joachim Schulze : Bach Compendium: analityczno-bibliograficzny repertuar dzieł Jana Sebastiana Bacha (Lipsk i Frankfurt, 1986–)
- |U. Balestrini: Catalogo thematico (incipit) delle opere di JS Bach: Bach works index 1-1080 (Mediolan, 1988)
- U. Leisinger: ‘The „Bachsche Auction” from 1789’, BJb 1991, 97-126
- K. Beisswenger: Johann Sebastian Biblioteka muzyczna Bacha (Kassel, 1992)
- R. Reeder: The Bach English-Title Index (Berkeley, 1993)
- U. Leisinger i P. Wollny: Bachowskie źródła bibliotek w Brukseli: Katalog (Hildesheim, 1997)
Jan Sebastian Bach – Opracowania źródłowe: rękopisy i druki
- R. Schwartz: „Rękopisy Bacha z Peters Music Library”, JbMP 1919, 56-73
- G. Kinsky: Oryginalne wydania dzieł Jana Sebastiana Bacha (Wiedeń, 1937/R)
- W. Schmieder: „Rękopisy Johann Sebastian Bach”, Bach-Gedenkschrift , red. K. Matthaei (Zurych, 1950), 190-203
- G. von Dadelsen: „Oryginalne dane o rękopisach JS Bacha”, Hans Albrecht in memoriam , red. W. Brennecke i H. Haase (Kassel, 1962), 116-20
- P. Krause, red.: Rękopisy dzieł Jana Sebastiana Bacha w Bibliotece Muzycznej Miasta Lipska (Lipsk, 1964)
- Hans-Joachim Schulze : „Składki do Bacha badania źródłowe”, GfMKB: Leipzig 1966, 269-75
- H. Zietz: Krytyczne badania źródłowe rękopisów Bacha P 801, P 802 i P 803 z „Krebs’schen Nachlass” ze szczególnym uwzględnieniem aranżacji chorału młodego JS Bacha (Hamburg, 1969)
- A. Dürr: „O chronologii pisma Johanna Christopha Altnickola i Johanna Friedricha Agricoli”, BJb 1970, 44-65
- K. Engler: Georg Poelchau i jego kolekcja muzyczna: wkład w transmisję muzyki Bacha w XIX wiek (diss., U. of Tübingen, 1970)
- P. Krause, red.: Oryginalne wydania i starsze druki dzieł Jana Sebastiana Bacha w Bibliotece Muzycznej Miasta Lipska (Lipsk, 1970)
- Y. Kobayashi: „O nowo odkrytym autografie Bacha: Chorale Aus der Tiefen”, BJb 1971, 5-12
- W. Hobohm: „Nowe „Teksty o muzyce kościelnej w Lipsku””, BJb 1973, 5-32
- Y. Kobayashi: Franz Hauser i jego zbiór rękopisów Bacha (diss., U. of Göttingen, 1973)
- „Johann Sebastian Bach: Studies of the Sources”, Studies in Renaissance and Baroque Music in Honor of Arthur Mendel , red. RL Marshall (Kassel i Hackensack, NJ, 1974), 231-300 [wkład P. Brainarda, A. Dürra, G. Herza, E. Maya i Christopha Wolffa ]
- Hans-Joachim Schulze : „Jak powstała kolekcja Bacha Mempell-Preller?”, BJb 1974, 104-22
- K.-H. Köhler: „Kolekcja Bacha Niemieckiej Biblioteki Państwowej: Tradycja i znaczenie”, Bach studies , v (1975), 139-46
- Y. Kobayashi: „Nowa wiedza o niektórych źródłach Bacha oparta na studiach pisemnych”, BJb 1978, 43- 60
- Hans-Joachim Schulze : „Kawałek złotego papieru: badania nad niektórymi kopiami Bacha z początku XVIII wieku”, BJb 1978, 19-42
- Y. Kobayashi: „Handel Breitkopfa rękopisami Bacha”, wkład w badania Bacha , i ( 1982), 79-84
- Hans-Joachim Schulze : „„ 150 utworów spadkobierców Bacha ”: o tradycji czterogłosowych chorałów Jana Sebastiana Bacha”, BJb 1983, 81-100
- A. Dürr: Johann Sebastian Bach: jego rękopis; Obraz jego pracy (Wiesbaden, 1984)
- Hans-Joachim Schulze : Studia nad tradycją Bacha w XVIII wieku (Lipsk, 1984)
- R. Elvers i H.-G. Klein, red.: Pismo Johanna Sebastiana Bacha, dział muzyczny Państwowej Biblioteki Pruskiego Dziedzictwa Kulturowego, Berlin, 22 marca – 13 lipca 1985 (Wiesbaden, 1985) [katalog wystawy]
- HJ Marx: „Ponownie odkryte autografy Carla Philippa Emanuel i Johann Sebastian Bach”, Mf , xli (1988), 150–56
- Y. Kobayashi: Notacja muzyczna Jana Sebastiana Bacha: dokumentacja jej rozwoju , NBA , IX (1989)
- Christoph Wolff : „Od Berlina do Łodzi: kolekcja Spitta powraca”, notatki , xlvi (1989–90), 311–27
- LA Federowskaja: „Bachiana w rosyjskich bibliotekach i zbiorach: autografy, kopie, wczesne druki, aranżacje”, BJb 1990 , 27-36
- Hans-Joachim Schulze : „Bach i Buxtehude: mało zauważone źródło w Carnegie Library w Pittsburghu/PA”, BJb 1991, 177-82
- U. Leisinger: The Bach source of the Gotha Research and State Library ( Gotha, 1993)
- A. Glöckner: „Podział majątku muzycznego Bacha i głosów Thomana”, BJb 1994, 41-57
Jan Sebastian Bach – Opracowania źródłowe: dokumenty, listy itp.
- JA Scheibe: Muzyk krytyczny (Hamburg, 1738-40, 2/1745/R)
- L. Mizler: Nowo otwarta biblioteka muzyczna (Lipsk, 1739-54/R)
- JF Agricola i CPE Bach: Nekrolog w L. Mizler: Nowo otwarta biblioteka muzyczna, IV/1 (Le, 1754/R), 158–76; przedstawiciel w BJb 1920, 11-29
- EH Müller von Azow: Johann Sebastian Bach: Collected Letters (Regensburg, 1938, rev. 2/1950 with H. Müller von Azow)|
- Hans Theodor David i Arthur Mendel , red.: The Bach Reader (Nowy Jork, 1945, powiększony 3/1998 przez Christopha Wolffa jako The New Bach Reader) |
- W. Neumann i Hans-Joachim Schulze , red.: Dokumenty spod ręki Jana Sebastiana Bacha, Dokumenty Bacha, i (Lipsk, 1963; ks. tłum., 1976)|
- W. Neumann i Hans-Joachim Schulze , red.: Zagraniczne dokumenty pisane i drukowane dotyczące historii życia Johanna Sebastiana Bacha 1685-1750, dokumenty Bach, ii (Lipsk, 1969)
- A. Dürr: „O chronologii pisma ręcznego Johann Christoph Altnickol i Johann Friedrich Agricolas”, BJb 1970, 44-65
- Hans-Joachim Schulze , red.: Dokumenty dotyczące następstw Jana Sebastiana Bacha 1750-1800, dokumenty Bach, iii (Lipsk, 1972)
- H. Stiehl: „Taufzettel dla dzieci Bacha: znalezisko dokumentu”, BJb 1979, 7-18
Jan Sebastian Bach – Ikonografia
- H. Besseler: Pięć autentycznych portretów Jana Sebastiana Bacha (Kassel, 1956)
- HOR van Tuyll van Serooskerken: Problemy portretu Bacha (Bilthoven, 1956)
- C. Freyse: Oblicze Bacha (Eisenach, 1964)
- W. Neumann, red.: Dokumenty dotyczące historii życia Johann Sebastian Bachs/Pictorial Documents of the Life of Johann Sebastian Bach, Bach-Documents, iv (Lipsk, 1979)
- H. Börsch-Supan : „Zdjęcie grupowe z muzykami: obraz Balthasara Dennera i problem Bach iconography”, Art and Antiquities, iii (1982), 22-32
- Hans-Joachim Schulze : „O tradycji niektórych portretów Bacha”, BJb 1982, 154-6
- H. Raupach: Prawdziwy portret Jana Sebastiana Bacha: relacja i dokumenty (Monachium, 1983)
- M. Staehelin: „O kontrowersyjnym rysunku portretowym Bacha z XVIII wieku”, Bachiana et alia musicologica: Festschrift Alfred Dürr, red. W. Rehm (Kassel, 1983), 260-66
- M. Korth i S. Kuhlmann, wyd. : JS Bach: Obrazy i świadectwa życia muzyka (Monachium, 1985)
- G. Wagner: „Nieznany portret Jana Sebastiana Bacha z XVIII wieku?”, BJb 1988, 231-4
Jan Sebastian Bach – Biografia: życie i twórczość
- JN Forkel: O życiu, sztuce i dziełach Jana Sebastiana Bacha (Lipsk, 1802/R; tłum. ang., 1820/R)
- CL Hilgenfeldt: Życie, twórczość i twórczość Jana Sebastiana Bacha: wkład w historię sztuki XVIII wiek (Lipsk, 1850/R)
- CH Gorzki: Johann Sebastian Bach (Berlin, 1865, powiększony 2/1881/R; tłum. inż., skrócony, 1873)
- Philipp Spitta : Johann Sebastian Bach (Lipsk, 1873–80, 5 /1962; tłum. ang., 1884)
- A. Schweitzer: JS Bach, le musicien-poète (Paryż, 1905; tłum. niem., powiększony, 1908; tłum., 1911/R)
- A. Pirro: J. -S. Bach (Paris, 1906, rev. 1949; ang. Trans., 1957)
- CHH Parry: Johann Sebastian Bach (Londyn, 1909, 2/1934/R)
- CS Terry: Bach: a Biography (Londyn, 1928, 2/1933/ R)
- W. Gurlitt: Johann Sebastian Bach: mistrz i jego dzieło (Berlin, 1936, powiększony 5/1980; tłum. inż., 1957/R)
- W. Neumann: Na ścieżkach życia Jana Sebastiana Bacha (Berlin, 1953, 4 /1962 ; tłum. inż., 1957)
- W. Neumann: Bach: biografia obrazkowa (Monachium, 1960, 2/1961; tłum. inż., 1961, rew. 2/1969 jako Bach i jego świat)
- K. Geiringer: Johann Sebastian Bach: The Culmination of an Era (Nowy Jork, 1966)
- B. Schwendowius i W. Dömling, red.: Johann Sebastian Bach: Time, Life, Work (Kassel, 1976; ang. Tłum., 1978)
- A. Basso : Frau Musika : la vita e le opere di JS Bach (Turyn, 1979–83)
- M. Boyd: Bach (Londyn, 1983, 3/2000)
- D. Arnold: Bach (Oxford, 1984)
- W. Felix: Johann Sebastian Bach (Wiesbaden, 1984; tłum. ang., 1985)
- P. Buscaroli: Bach (Mediolan, 1985)
- M. Geck: Bach: Życie i praca (Reinbek, 2000)
- Christoph Wolff : Johann Sebastian Bach: the Learned Musician (Nowy Jork, 2000)
Jan Sebastian Bach -Biografia: Studia specjalne
- C. Scherer: „Jo. Seb Pobyt Bacha w Kassel”, MMg, xxv (1893), 129-33
- BF Richter: „Stadtpfeifer i absolwenci Thomasschule w Lipsku w czasach Bacha”, BJb 1907,
- 32-78 C. Freyse, red.: Dokumenty Eisenach o Sebastianie Bach (Lipsk, 1933)
- G. Herz: „Bach’s Religion”, JRBM, i (1946), 124-38
- G. Fock: Młody Bach w Lüneburgu 1700 do 1702 (Hamburg, 1950)
- K. Müller i F. Wiegand, red.: Arnstadt Bach książka: Johann Sebastian Bach i jego krewni w Arnstadt (Arnstadt, 1950, 2/1957)
- F. Smend: Bach in Köthen (Berlin, 1951; ang. trans., rev. 1985)
- H. Löffler: ‘ Uczniowie Jan Seb. Bachsa, BJb 1953, 5-28
- K. Geiringer: The Bach Family: Seven Generations of Creative Genius (Londyn, 1954/R, niem. tłum., powiększony, 1958, 2/1977)
- W. Neumann: ‘Das „Bachische Collegium Musicum”’, BJb 1960, 5 –27
- F. Blume: „Zarysy nowego obrazu Bacha”, ML, xliv (1963), 214-27
- G. Stiller: Johann Sebastian Bach i życie religijne Lipska jego czasów (Kassel, 1970; inż. tłum. , 1984)
- I. Ahlgrimm: „O podróżach, ciecierzycy i spódniczkach z fiszbinami”, Bach studies, t. (1975), 155-70
- R. Eller: „Myśli o lipskich latach twórczych Bacha”, ibid., 7-27
- W. Schrammek : „Jan Sebastian Bach, Gottfried Silbermann i francuska sztuka gry na organach”, tamże, 93-107
- Hans-Joachim Schulze: „Johann Sebastian Bach i Georg Gottfried Wagner: nowe dokumenty”, tamże, 147–54
- E. Zavarský: „Projekt JS Bacha dotyczący rekonstrukcji organów w kościele Divi Blasii i ówczesny ideał dźwięku”, ibid. , 82–93
- W. Siegmund-Schultze: „O„ nieuniknionych lukach ”w biografii Bacha”, badania Bacha i interpretacja Bacha dzisiaj: Marburg 1978, 32-42
- Christoph Wolff : „Leipzig Kantoratsprobe Bacha i historia wykonania kantaty bwv23 ‘, BJb 1978, 78-94
- Christoph Wolff : „Problemy i nowe podejścia w biografii Bacha”, badania i interpretacja Bacha dzisiaj: Marburg 1978, 21-31
- W. Frei: „Bach, konserwatywny geniusz – czyli losy jego rodzina”, muzyka i uwielbienie, XXXIV (1980), 1-6
- A. Glöckner: „Nowe ustalenia dotyczące kalendarza występów Jana Sebastiana Bacha w latach 1729-1735”, BJb 1981, 43-76
- A. Plichta: „Johann Sebastian Bach i Johann Adam Graf von Questenberg”, ibid., 23-8
- U. Siegele : „Miejsce Bacha w ortodoksji i oświeceniu”, muzyka i kościół, li (1981), 3–14
- W. Blankenburg: „Luther und Bach”, muzyka i kościół, liii (1983), 233–42
- K. von Fischer: Johann Sebastian Bach: Świat, środowisko i pobożność (Wiesbaden, 1983)
- M. Petzoldt: „W kwestii funkcji kantora Jana Sebastiana Bacha w Lipsku”, Muzyka i Kościół, liii (1983), 167-73
- W. Rehm, red.: Bachiana et alia musicologica: Festschrift Alfred Dürr (Kassel, 1983) [wł. W. Felix: „Johann Sebastian Bach: praca w Lipsku i następstwa”, 88-92; H. Heussner: „O kultywowaniu muzyki w kręgu księcia Maksymiliana Heskiego: Pietro Locatelli i Johann Sebastian Bach w Kassel”, s. 108-15; W. Neumann: „O domniemanych związkach między Leipzig Thomaskantor Bach a Leisniger Matthäikantor Stockmar”, 201–208; WH Scheide: „Bach kontra Bach: wniosek o zwolnienie z Mühlhausen a list Erdmanna”, 234–42; Hans-Joachim Schulze : „Monsieur Schouster”, zapomniany rówieśnik Jana Sebastiana Bacha”, 243-50; E. Zavarský: „Gość ze Słowacji u Jana Sebastiana Bacha”, 363–7]
- U. Siegele: „Pozycja Bacha w ówczesnej polityce kulturalnej Lipska”, BJb 1983, 7-50; 1984, 7-43; 1986, 33-67
- J. Bahns, red.: Ex libris Bachianis II: światopogląd Johanna Sebastiana Bacha odzwierciedlony w jego bibliotece teologicznej, Kurpfälzisches Museum der Stadt Heidelberg, 1 czerwca – 15 lipca 1985 (Heidelberg, 1985) [katalog wystawy]
- W Blankenburg: „Zmiany i problemy wizerunku Bacha”, Musik und Kirche, lv (1985), 274-84
- HH Cox: The Calov Bible of JS Bach (Ann Arbor, 1985)
- W. Hildesheimer: Odległy Bach: a przemówienie (Frankfurt, 1985)
- RA Leaver: JS Bach i Pismo Święte: Glosy z komentarza biblijnego Calova (St Louis, 1985)
- M. Petzoldt: „Ut probus & doctus reddar”: o udziale teologii w edukacji szkolnej Jana Sebastiana Bacha w Eisenach, Ohrdruf i Lüneburg, BJb 1985, 7-42
- M. Walter: „JS Bach i oświecenie?”, AMw, xlii (1985), 229-40
- JJ Pelikan: Bach wśród teologów (Filadelfia, 1986)
- A. Glöckner: Opieka muzyczna w Lipskim Nowym Kościele w tym czasie (Lipsk, 1990)
- D. Kranemann: „Johann Sebastian Bach’s choroba i przyczyna śmierci: Próba interpretacji”, BJb 1990, 53-64
- R. Szeskus: „Bach i muzyka uniwersytecka w Lipsku”, BMW, xxxii (1990), 161-70
- U. Siegele: „Musiałem bądźcie pilni…”: o pośrednictwo w społecznym i muzycznym charakterze Bacha”, Music and Church, lxi (1991), 73-8; Dokładnie. tłum., Bach, xxii/2 (1991), 5-12
- P. Wollny: „Aplikacja Bacha na stanowisko organisty w Marienkirche w Halle i jej kontekst”, BJb 1994, 25-39
- K. Küster: Młody Bach (Stuttgart, 1996)
Jan Sebastian Bach – Dzieła: ogólne
- A. Pirro: L’esthétique de Jean-Sébastien Bach (Paryż, 1907)
- CS Terry: Muzyka Bacha: wprowadzenie (Londyn, 1933/R)
- G. Herz: Johann Sebastian Bach in the Age of Rationalism and Early Romanticism ( Kassel, 1935)
- AEF Dickinson: The Art of JS Bach (Londyn, 1936, powiększony 2/1950)
- G. Frotscher: Johann Sebastian Bach i muzyka XVII wieku (Wädenswil, 1939)
- A. Schering: Johann Sebastian Bach i życie muzyczne Lipska w XVIII wieku, historia muzyki Lipska, III (Lipsk, 1941)
- W. Blankenburg: Wewnętrzna jedność twórczości Bacha (diss., U. of Göttingen, 1942)
- L. Schrade: „Bach: konflikt między sakralnym a świeckim”, Journal of the History of Ideas, vii (1946), 151-94; pubd oddzielnie (Nowy Jork, 1954/R)
- W. Blankenburg: „Bach duchowo i świecko”, muzyka i kościół, xx (1950), 36-46
- R. Petzoldt i L. Weinhold, red.: Johann Sebastian Bach: stworzenie Mistrza w lustrach miasta (Lipsk, 1950)|
- H. Besseler: „Bach i średniowiecze”, Konferencja naukowa Bach: Lipsk 1950, 108-30; Dokładnie. trans. w The Score, nr 9 (1954), 31–42
- AT Davison: Bach and Handel: the Consummation of the Baroque in Music (Cambridge, MA, 1951/R)
- P. Hindemith: Johann Sebastian Bach: Heritage and Obligation (New Haven, 1952)
- H. Besseler: „Bach jako pionier”, AMw, XII (1955), 1–39
- W. Mellers: Bach and the Dance of God (Londyn, 1980)
- Christoph Wolff : „The Strange Perfections of the Lord Hof Compositeurs”: esej o wyjątkowości muzyki Bacha”, Bachiana et al. musicologica: Festschrift Alfred Dürr, wyd. W Rehm (Kassel, 1983), 356-62
- A. Dürr: Dzieło Bacha od pomysłu do publikacji (Wiesbaden, 1989)
- RL Marshall: Muzyka Jana Sebastiana Bacha: źródła, styl, znaczenie (Nowy Jork, 1989)
- HH Eggebrecht: Bach – kto to jest?: dla zrozumienia muzyki Johanna Sebastiana Bacha (Mainz, 1992)
- Laurence Dreyfus : Bach and the Patterns of Invention (Cambridge, MA, 1996)
- John Butt , red.: The Cambridge Companion to Bach (Nowy Jork, 1997)
- M. Geck: Bach i style (Dortmund, 1999)
Jan Sebastian Bach – Studia specjalne nad utworami
- E. Kurth: Podstawy kontrapunktu liniowego: wprowadzenie do stylu i techniki polifonii melodycznej Bacha (Berno, 1917, 5/1956/R)
- A. Schering: ‘Über Bachs Parodieverfahren’, BJb 1921, 49-95
- K. Geiringer: Symbolika w muzyce Bacha (Washington DC, 1956); przedstawiciel w Lectures on the History and Art of Music (Nowy Jork, 1968), 123ff
- A. Dürr: „Myśli o przeróbce własnych dzieł JS Bacha”, BJb 1956, 93-104
- G. von Dadelsen: Notatki o piśmie Johanna Sebastian Bach, jego rodzina i jego krąg (Trossingen, 1957)
- G. von Dadelsen: Przyczynki do chronologii dzieł Jana Sebastiana Bacha (Trossingen, 1958)
- E. Bodky: The Interpretation of Bach’s Keyboard Works (Cambridge, MA, 1960 /R)
- Artur Mendel: ‘Recent Developments in Bach Chronology’, MQ, xlvi (1960), 283-300
- A. Dürr: ‘News about Bacha’s Pergolesi aranżacji’, BJb 1968, 89-100
- Christoph Wolff : Stile antico w muzyce Jana Sebastiana Bacha (Wiesbaden, 1968)
- RL Marshall: „How JS Bach Composed Four-part Chorales”, MQ, lvi (1970), 198-220
- M. Geck: „Bachs Probestück”, studia nad muzyką: Wolfgang Schmieder w jego 70. urodziny, ed K Dorfmüller i G von Dadelsen (Frankfurt, 1972), 55–68
- „Johann Sebastian Bach: Approaches to Analysis and Interpretation”, Studies in Renaissance and Baroque Music in Honor of Arthur Mendel, red. RL Marshall (Kassel and Hackensack, NJ, 1974), 139-230 [wkład W. Blankenburga, ET Cone , W. Emery, RL Marshall, F. Neumann, N. Rubin i WH Scheide]
- W. Emery: „Uwaga na temat wykorzystania trojaczków przez Bacha”, Bach-Studien, v (1975), 109–11
- H. Eppstein: „ O problemie formy u JS Bacha”, ibid.,
- 29-42 H. Grüss: „Tempofragen der Bachzeit”, ibid., 73-81
- RL Marshall: „Bach the Progressive: Uwagi dotyczące jego późniejszych dzieł”, MQ, lxii (1976) , 313–57
- U. Meyer: „O problemie liczb w twórczości Jana Sebastiana Bacha”, Musik und Kirche, xlix (1979), 58–71
- U. Prinz: Studia nad instrumentami JS Bacha ze szczególnym uwzględnieniem kantat (Tübingen, 1979)
- GG Butler: „Lipski rytownik w oryginalnych drukach Bacha”, BJb 1980, 9-26
- L. Prautzsch: Niniejszym staję przed waszym tronem : figury i symbole w ostatnich utworach Jana Sebastiana Bacha (Neuhausen-Stuttgart, 1980)
- K.-J. Sachs: „Instrukcje … wykonywania chorału na wszelkiego rodzaju rzeczy” jako paradygmat nauczania i sztuki kompozytorskiej Jana Sebastiana Bacha, AMw, xxxvii (1980), 135-54
- W. Neumann: O funkcjonalny związek wokalny i instrumentalny jako podstawowe techniczne zjawisko kompozytorskie, zilustrowane w twórczości Johanna Sebastiana Bacha (Berlin, 1982)
- GA Theill: Contributions to the symbolic language of Johann Sebastian Bach (Bonn, 1983–)
- Q. Faulkner: Technika klawiszowa JS Bacha: wprowadzenie historyczne (St Louis, MO, 1984)
- Bach i muzyka włoska: Wenecja 1985
- M. Dankwardt: Instrumentalne i wokalne techniki kompozytorskie w Johann Sebastian Bach (Tutzing, 1985)
- M. Petzoldt, wyd. .: Bach jako interpretator Biblii: studia teologiczne i muzykologiczne nad twórczością Jana Sebastiana Bacha (Göttingen, 1985)
- G. Wagner: Odniesienie do tradycji w procesie muzyczno-historycznym w latach 1720-1740 na przykładzie Jana Sebastiana i Carla Philipp Emanuel Bach: analiza muzyczna i ocena muzyczno-historyczna (Neuhausen-Stuttgart, 1985)
- Christoph Wolff: „Johann Adam Reinken i Johann Sebastian Bach: w kontekście wczesnych dzieł Bacha”, BJb 1985, 99-118; Dokładnie. tłum., wyd. w JS Bach as Organist, red. G. Stauffer i E. May (Bloomington, IN, 1986), 57-80, oraz w Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 56-71
- G. Stauffer i E. May, red.: JS Bach jako organista: jego instrumenty, muzyka i praktyki wykonawcze (Bloomington, IN, 1986)
- W. Elders: „Techniki kompozycyjne w muzyce staroholenderskiej i sztuce JS Bacha”, wkłady do Bach research, vi (1987), 110-34
- WF Hindermann: „Jego wgląd w poezję…”: rozumienie retoryki przez Bacha odzwierciedlone w Institutio oratoria Quintiliana, Music and Church, lvii (1987), 284-97
- Hans- Joachima Schulze: „Proces parodii w muzyce Bacha: ponowne rozważenie starego problemu”, Bach, xx/3 (1989),
- 15-33 K. Beisswenger : „Interwencje Bacha w dziełach innych kompozytorów: Uwagi dotyczące rękopisów muzycznych z jego biblioteki z specjalne uwzględnienie łacińskiej muzyki kościelnej”, BJb 1991, 127-58
- M. Little i N. Jenne: Dance and the Music of Bach (Bloomington, IN, 1991)
- R. Tatlow: Bach and the Riddle of the Number Alphabet (Cambridge , 1991)
- E. Kooiman, G. Weinberger i HJ Busch: O interpretacji muzyki organowej Jana Sebastiana Bacha (Kassel, 1995)
Jan Sebastian Bach – Utwory wokalne
- BlumeEK
- K. Ziebler: Symbol w muzyce kościelnej Joh Seb. Bachs (Kassel, 1930)
- A. Schering: Johann Sebastian Bachs LeiKirchenmusik (Lipsk, 1936)
- W. Neumann: JS Bachs Chorfuge (Lipsk, 1938, 3/1953)
- F. Smend: „Bachs Markus-Passion”, BJb 1940–48 , 1-35
- A. Schering: O kantatach Jana Sebastiana Bacha (Lipsk, 1942, 3/1950)
- F. Smend: „Nowe znaleziska Bacha”, AMf, vii (1942), 1-16; przedstawiciel inFriedrich Smend: Bach-Studien, red. Christoph Wolff (Kassel, 1969), 137–52
- Arthur Mendel : „Akompaniamenty klawiszowe do muzyki kościelnej Bacha w Lipsku”, MQ, xxxvi (1950), 339–62
- A. Dürr: „ O chronologii utworów wokalnych Lipska JS Bacha, BJb 1957, 5-162; pubd oddzielnie (Berlin, 1958, 2/1976)
- W. Neumann: „O zakresie i naturze metody parodii Bacha”, BJb 1965, 63-85
- RL Marshall: The Compositional Process of JS Bach: a Study of the Autograph Scores of the Vocal Works (Princeton, NJ, 1972)
- W. Neumann , red.: Wszystkie teksty z muzyką Johanna Sebastiana Bacha (Lipsk, 1974)
- U. Siegele: „Ostateczny cel Bacha, jakim jest uregulowana i zarys dobrze uporządkowanej muzyki kościelnej”, Festschrift Georg von Dadelsen z okazji jego 60. urodziny, red. T. Kohlhase i V. Scherliess (Neuhausen-Stuttgart, 1978), 313–51
- Laurence Dreyfus : „Eksperyment JS Bacha w zróżnicowanym akompaniamencie: wskazania Tacet w częściach organów”, JAMS, xxxii (1979), 321–34
- Joshua Rifkin : „Chór Bacha: raport wstępny”, MT, cxxiii (1982), 747-54
- W. Blankenburg: „Johann Sebastian Bach i hymn protestancki w swoim czasie”, Bachiana et alia musicologica: Festschrift Alfred Dürr, red. W. Rehm (Kassel, 1983), 31-8
- G. von Dadelsen: „Notatki o parodii Bacha metoda ‘, ibid., 52-7
- R. Marshall: „Bach’s Chorus: a Preliminary Reply to Joshua Rifkin”, MT, cxxiv (1983), 19-22
- Joshua Rifkin : „Bach’s Chorus: a Reply to Robert Marshall”, tamże , 161-2
- G. Wagner: „Chór u JS Bacha i jego historia: Uwagi o „odpowiedniej” okupacji w XVII i XVIII wieku”, AMw, xliii (1986), 278-304
- K. Häfner: Aspects of proces parodii z Johannem Sebastianem Bachem: wkład w ponowne odkrycie zaginionych utworów wokalnych (Laaber, 1987)
- SA Crist: Aria Forms in the Vocal Works of JS Bach, 1714–24 (diss., Brandeis U., 1988)
- HH Eggebrecht: „Symnfigurality in Text and Music in Johann Sebastian Bach”, Musik und Kirche, lviii (1988), 176–84
- ET Chafe: alegoria tonalna w muzyce wokalnej JS Bacha (Berkeley, 1991)
- M. Walter: muzyczny język wiary: o świętej twórczości wokalnej Jana Sebastiana Bacha (Frankfurt, 1994)
- SA Crist: „Bach, teologia i Harmony: a New Look at the Arias”, Bach, xxvii/1 (1996), 1–30
- DE Freeman: „JS Bacha „Concerto” Arias: a Study in the Amalgamation of XVIII-Century Genres”, Studi musicali, XXVII (1998), 123-62
Kantaty
- R. Wustmann, red.: Teksty kantatowe Jana Sebastiana Bacha (Lipsk, 1913, rew. 2/1967 jako święte i świeckie teksty kantatowe)
- CS Terry: Joh. Seb. Bach: Teksty kantatowe, sakralne i świeckie, z rekonstrukcją liturgii lipskiej z jego okresu (Londyn, 1926/R)
- W. Neumann: Handbuch der Cantatas Johann Sebastian Bachs (Lipsk, 1947, 5/1984)
- F. Smend: Joh Seb. Bach: kantaty kościelne (Berlin, 1947–9, 3/1966)
- I. Finlay: świeckie kantaty Jana Sebastiana Bacha (Göttingen, 1950)
- I. Finlay: „Bach’s Secular Cantata Texts”, ML, xxxi (1950), 189–95
- A. Dürr: Studia nad wczesnymi kantatami JS Bacha (Lipsk, 1951, 2/1977)
- A. Dürr: „O autentyczności niektórych kantat przypisywanych Bachowi”, BJb 1951–2, 30–46
- KF Tagliavini: Studi sui testi delle cantate sacre di JS Bach (Padwa, 1956)
- P. Mies: Święte kantaty Jana Sebastiana Bacha i dzisiejszego słuchacza, i (Wiesbaden, 1959, 2/1966); II (1960, 2/1968); III (1964)
- WH Scheide: „Zbiór kantat Jana Sebastiana Bacha autorstwa jego kuzyna Johanna Ludwiga Bacha”, BJb 1959, 52–94; 1961, 5-24; 1962, 5–32
- WG Whittaker: The Cantatas of Johann Sebastian Bach (Londyn, 1959)
- J. Day: The Literary Background to Bacha Cantatas (Londyn, 1961)
- P. Mies: Świeckie kantaty Johanna Sebastiana Bacha i dzisiejszy słuchacz , i (Wiesbaden, 1966–7)
- A. Dürr: Kantaty Jana Sebastiana Bacha (Kassel, 1971, 6/1995)
- R. Gerlach: „Obudowa i instrumentacja kantat kościelnych JS Bacha i ich uwarunkowania”, BJb 1971, 53-71
- W. Hobohm: „Nowe teksty o lipskiej muzyce kościelnej”, BJb 1973, 5-32
- A. Dürr: „Kantata Bacha” teksty : Problemy i zadania badawcze”, Bach studies, t. (1975), 63-71
- K. Häfner: „Rok Picandera”, BJb 1975, 70-113
- W. Blankenburg: „Nowe źródło tekstowe dla siedmiu kantat Johanna Sebastian Bach i osiemnaście kantat Johanna Ludwiga Bacha”, BJb 1977, 7-25
- WH Scheide: „Bach i rok Picandera”, BJb 1980, 47-52
- K. Häfner: „Picander, autor tekstów czwartego roku kantat Bacha: a new reference ”, Mf, xxxv (1982), 156-62
- Christoph Wolff : „Gdzie przebywa piąty rok kantat Bacha?”, ibid., 151-2
- WH Scheide: „Wyjątkowość i niejednoznaczność we wstępnych uwagach Picandera na temat roku kantat oraz w katalogu raisonné nekrologu Jana Sebastiana Bacha”, BJb 1983, 109-14
- Laurence Dreyfus : „The Metaphorical Soloist: Concerted Organ Parts in Bacha Kantaty”, EMc, xiii (1985), 237-47
- A. Glöckner: „O chronologii kantat weimarskich Jana Sebastiana Bacha”, BJb 1985, 159-64
- A. Dürr: „Jeszcze raz: Gdzie był piąty rok Bacha kantat?”, BJb 1986, 121-2
- A. Hirsch: Liczba w kantatach Jana Sebastiana Bacha (Neuhausen-Stuttgart, 1986)
- HK Krausse: „Erdmann Neumeister i teksty kantatowe Jana Sebastiana Bacha”, BJb 1986, 7-31
- A. Dürr: „Dziwne rzeczy w źródłach kantat weimarskich Bacha”, BJb 1987, 151-7
- A. Glöckner: „Refleksje nad kantatami JS Bacha po 1730 r.”, Wkład do Bach Research, vi (1987), 54–64
- WM Young: The Cantatas of JS Bach: an Analytical Guide (Jefferson, Karolina Północna, 1989)
- Hans-Joachim Schulze : „Świeckie kantaty Bacha: nowe spojrzenie na źródła”, Bach, XXI/1 (1990), 26–41
- F. Krummacher: „Wczesne kantaty Bacha w kontekście tradycji”, Mf, xliv (1991), 9– 32
- L. i R. Steiger: Spójrz! Idziemy w górę w kierunku Jerozolimy: kantaty Johanna Sebastiana Bacha w niedzielę Estomihi (Göttingen, 1992)
- K. Hofmann: „Nowe myśli o kalendarzu kantat weimarskich Bacha”, BJb 1993, 9-29
- DR Melamed: „Więcej o chronologii Bacha Weimarera Kantaty, tamże, 213–216
- U. Meyer: „Dodaj mi skrzydeł! Skrzydła naprzód!”: głoszona sztuka umierania jako tło dla tekstów kantatowych Bacha”, Musik und Kirche, lxiii (1993), 258–265
- M. Petzoldt: Teksty o muzyce kościelnej w Lipsku: dla zrozumienia tekstów kantatowych Jana Sebastiana Bacha ( Wiesbaden, 1993)
- R. Steiger: „A więc teraz ucz się nowego języka ewangelicznego: elementy muzycznego języka pocieszenia w kantatach śmierci JS Bacha”, Musik und Kirche, lxiv (1994), 255-63
- F. Krummacher: Cykl Bacha kantaty chóralne: zadania i rozwiązania (Göttingen, 1995)
- DL Smithers: „Pierwotne okoliczności w wykonaniu kantat kościelnych Lipska Bacha, „Z powodu jego niedzielnych i świątecznych oficjalnych występów”, Bach, xxvi / 1-2 (1995), 28 -47
- Christoph Wolffi T. Koopman, red.: Świat kantat Bacha, i, duchowe kantaty Jana Sebastiana Bacha od Arnstadt do Köthen (Abcoude, 1995; tłum. Inż., 1997)
Pasje i oratoria
- SmitherHO, ii
- W. Werker: Die Mathäus-Passion (Lipsk, 1923)
- F. Smend: “Die Johannes-Passion von Bach”, BJb 1926, 105-28; przedstawiciel w: Friedrich Smend: Bach-Studien, red. Christoph Wolff (Kassel, 1969), 11-23
- CS Terry: “Fałszywy Bach” Lukas-Passion “”, ML, XIV (1933), 207-21
- A. Schering: ” O Męce św. Marka i „czwartej” Pasji, BJb 1939, 1-32
- F. Smend: „Pasja według św. Marka Bacha”, BJb 1940-48, 1-35; przedstawiciel inFriedrich Smend: Studia nad Bachem, red. Christoph Wolff (Kassel, 1969), 110-36
- A. Dürr: „To utracone pasje Bacha”, BJb 1949-50, 81-99
- F. Smend: „BHimmelsfahrt-Oratorium”, Memoriał Bacha, red. K. Matthaei (Zurych, 1950), 42-65; przedstawiciel w: Friedrich Smend: Bach-Studien, red. Christoph Wolff (Kassel, 1969), 195-211
- W. Serauky: „Pasja Johannesa” Joh. Seb. Bach i ich przykład”, BJb 1954, 29-39
- B. Smallman: Tło muzyki pasyjnej: JS Bach i jego poprzednicy (Londyn, 1957, powiększony 2/1970)
- J. Chailley: Les Passions de J.-S. Bach (Paryż, 1963, 2/1984)
- Arthur Mendel : „Ślady prehistorii Bacha Pasje według św. Jana i św. Mateusza”, Festschrift Otto Erich Deutsch, red. W. Gerstenberg, J. LaRue i W. Rehm (Kassel , 1963), 31-48
- D. Gojowy: „W sprawie muzyki pogrzebowej Köthen i Pasji Mateuszowej”, BJb 1965, 86-134
- P. Brainard: „Procedura parodii Bacha i pasja według św. Mateusza”, JAMS, xxii (1969), 241-60
- A. Glöckner: „Bach i muzyka pasyjna współczesnych mu”, MT, cxvi (1975), 613- 16
- Joshua Rifkin : „Chronologia Pasji wg św
- .
- autorstwa Johanna Sebastiana Bacha (bwv247): Pojawienie się, zapomnienie, ponowne odkrycie, rekonstrukcja (Steinfeld, 1978, 2/1981)
- P. Steinitz: Pasje Bacha (Londyn, 1979)
- ET Chafe: „Struktura klucza i alegoria tonalna w pasjach JS Bacha : wprowadzenie”, CMc, nr 31 (1981), 39-54
- R. Steiger: „Jedność oratorium bożonarodzeniowego JS Bacha”, Muzyka i Kościół, li (1981), 273–80; lii (1982), 9–15
- W. Blankenburg: Oratorium na Boże Narodzenie Jana Sebastiana Bacha (Monachium i Kassel, 1982)
- ET Chafe: „Pasja według św. Mateusza JS Bacha; Aspects of Planning, Structure, and Chronology”, JAMS, xxxv (1982), 49-114
- RA Leaver: Music as Preaching: Bach, Passions and Music in Worship (Oxford, 1982)
- E. Axmacher: „Aus Liebe will mein Heyland die ‘: Studia nad zmianą rozumienia Męki Pańskiej na początku XVIII wieku (Neuhausen-Stuttgart, 1984)
- WF Hindermann: Johann Sebastian Bach, Ascension Oratorio: Form and Content (Hofheim am Taunus, 1985)
- Christoph Wolff: „Niedokończone Bacha: Pasja według św. Jana. Wielotomowe kompendium otwiera monumentalne dzieło kompozytora, Neue Musikzeitung, xxxvi/2 (1987), 39 tylko
- A. Dürr: The St. John Passion by Johann Sebastian Bach: pochodzenie, transmisja, wprowadzenie do utworu (Monachium i Kassel , 1988)
- Christoph Wolff
- : „Formy muzyczne i struktura dramatyczna w Pasji wg św
- . „Zur tonartenordnung der Johannes-Pasja Jana Sebastiana Bacha”, Muzyka i Kościół, lxi (1991), 78-86
- E. Platen: Pasja według Mateusza Jana Sebastiana Bacha: pochodzenie, opis dzieła, recepcja (Monachium i Kassel, 1991)
- WM Young: Święte dramaty JS Bacha: odniesienie i interpretacja tekstu (Jefferson, Karolina Północna, 1994)
Łacińska muzyka kościelna, motety i chorały
- CS Terry: Chóry Bacha (Cambridge, 1915-21/R)
- A. Schering: „Msza h-moll”, BJb 1936, 1-30
- F. Smend: „Msza h-moll Bacha: pochodzenie, tradycja, znaczenie”, BJb 1937, 1-58
- W. Blankenburg: Wprowadzenie do Mszy h-moll Bacha (Kassel, 1950, 3/1974)
- R. Bullivant: „O problemie akompaniamentu motetów Bacha”, BJb 1966, 59-68
- F. Smend : „O najstarszych zbiorach czterogłosowych chorałów JS Bacha”, tamże, 5-40; przedstawiciel w: Friedrich Smend: Bach-Studien, red. Christoph Wolff (Kassel, 1969), 237-69
- R. Leavis: „Bach’s Setting of Psalm CXVII (bwv230)”, ML, lii (1971), 19-26
- F. Krummacher: „Interpretacja tekstu i struktura ruchu w motetach JS Bacha”, BJb 1974, 5–43
- M. Geck: „O datowaniu, użytkowaniu i praktyce wykonawczej motetów Bacha”, Bach Studies, t. (1975), 63-71
- H. Rilling: Msza h-moll Johanna Sebastiana Bacha (Neuhausen-Stuttgart, 1979, 2/1986 )
- GJ Buelow: „Symbol i struktura w„ Kyrie ”mszy h-moll Bacha”, Eseje o muzyce JS Bacha i innych przedmiotów nurkowych: hołd dla Gerharda Herza, red. RL Weaver (Louisville, KY, 1981) , 21–41
- A. Mann: „Msza A-dur Bacha; Msza Narodzenia Pańskiego?”, tamże, 43–7
- RM Cammarota: „Źródła interpolacji bożonarodzeniowych w Magnificatin Es-dur JS Bacha”, CMc, nr 36 (1983), 79–99
- Hans-Joachim Schulze : „ „150 utworów spadkobierców Bacha”: o tradycji czterogłosowych chorałów Jana Sebastiana Bacha, BJb 1983, 81–100
- G. Wachowski: „Czterogłosowe chorały Jana Sebastiana Bacha: studia nad wydaniami drukowanymi z lat 1765-1932 i kwestia autentyczności”, tamże, 51–79
- A. Mann: „Missa Brevis i Historia: A-dur Bacha Msza”, Bach , XVI/1 (1985), 6–11
- Y. Kobayashi: „Uniwersalność w mszy h-moll Bacha: wkład w obraz ostatnich lat życia Bacha”, Musik und Kirche, lvii (1987) , 9–24
- RA Leaver: „Bach, hymny i śpiewniki”, tamże, 169–74
- W. Breig: „Zasady historii czterogłosowego ruchu chorałowego Bacha”, AMw, xlv (1988), 300–19
- Christoph Wolff : „Bach kantor, kapelmistrz i uczony muzyczny: aspekty mszy h-moll”, Bach, xx/1 (1989), 55-64
- RA Leaver: „Parodia i spójność teologiczna: uwagi na temat Mszy A-dur Bacha”, Bach, XXI/3 (1990), 30-43
- John Butt : Bach: Msza h-moll (Cambridge, 1991)
- P. Wollny: „Bachs Sanctus bwv 241 i „Missa superba” Kerlla, BJb 1991, 173–6
- A. Durr: „W kwestii parodii Mszy h-moll Bacha: inwentarz”, Mf, XLV (1992), 117–38
- R. Stinson: „Some Thoughts on Bacha Neumeister Chorales”, JM, xi (1993), 455-77
- P. Wollny: „Fundusz źródłowy dotyczący historii genezy mszy h-moll”, BJb 1994, 163-9
- RL Marshall : Luter, Bach i chór wczesnej reformacji (Atlanta, GA, 1995)
- DR Melamed: JS Bach i niemiecki Motet (Cambridge, 1995)
Jan Sebastian Bach – Utwory instrumentalne
Ogólne
- KA Rosenthal: „O wczesnych formach sonatowych w utworach instrumentalnych Jana Seba. Bachs’, BJb 1926, 68-89
- CS Terry: Bach’s Orchestra (Londyn, 1932/R)
- JM Barbour: ‘Bach and ‘The Art of Temperament”, MQ , xxxiii (1947), 64-89
- AEF Dickinson: Fugal Bacha Prace (Londyn, 1956/R)
- C. Dahlhaus: „Bach i„ Kontrapunkt liniowy ”, BJb 1962, 58–79
- H.-G. Klein: Wpływ formy koncertowej Vivaldiego na dzieła instrumentalne Jana Sebastiana Bacha (Strasburg, 1970)
- Christoph Wolff : „Zasady porządku w oryginalnych drukach dzieł Bacha”, interpretacje Bacha, red. M. Geck (Göttingen, 1969), 144–67; Dokładnie. trans. in Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 340-58
- U. Siegele: Metoda kompozycji i techniki przetwarzania w muzyce instrumentalnej Jana Sebastiana Bacha (Neuhausen-Stuttgart, 1975)
- JR Fuchs: Studia nad wskazania artykulacyjne w utworach organowych i fortepianowych Joh. Seb. Bach (Neuhausen-Stuttgart, 1985)
- Hans-Joachim Schulze : „Francuski wpływ na muzykę instrumentalną Bacha”, EMc , XIII (1985), 180-84
- R. Stinson: „W kierunku chronologii muzyki instrumentalnej Bacha: obserwacje na trzech klawiaturach Works’, JM , vii (1989), 440-70
Prace organowe
- FrotscherGH
- H. Grace: The Organ Works of Bach (Londyn i Nowy Jork, 1922)
- F. Dietrich: „Analogiczne formy w toccatach Bacha i preludiach na organy”, BJb 1931, 51-71
- H. Klotz: O gotyckiej sztuce organowej , Renaissance and Baroque (Kassel, 1934, 3/1986)
- H. Keller: „Unecht Bachs Organ Works”, BJb 1937, 59-82
- S. de B. Taylor: The Chorale Preludes of JS Bacha (Londyn, 1942)
- H. Keller: Dzieła organowe Bacha: wkład w ich historię, formę, interpretację i reprodukcję (Lipsk, 1948/R; tłum. Inż., 1967)
- H. Klotz: „Organy Bacha i jego muzyka organowa”, Mf, III (1950) , 189–203
- K. Matthaei: „Organy Jana Sebastiana Bacha”, Memoriał Bacha, red. K. Matthaei (Zurych, 1950), 118–149
- P. Aldrich: Ornamentation in JS Bach’s Organ Works (Nowy Jork, 1950/R)
- W. Emery: Notes on Bacha Organ Works: a Companion to the Revised Novello Edition (Londyn, 1952-7)
- W. Schrammek: „Muzyka- pozycja historyczna sonaty tria organowego Jana Seba. Bach”, BJb 1954, 7-28
- R. Donington: Tempo and Rhythm in Bacha Organ Music (Londyn, 1960)
- G. von Dadelsen: „O pochodzeniu Bach Orgelbüchlein”, Festschrift Friedrich Blume, red. AA Abert and W Pfannkuch (Kassel, 1963), 74-9
- PF Williams: „JS Bach and English Organ Music”, ML, xliv (1963), 140-51
- ED May: Breitkopf’s Role in the Transmission of JS Bacha Organ Chorales (diss., Princeton U., 1974)
- E. May: „Nowe źródło indywidualnie przekazywanych chorałów organowych JS Bacha”, BJb 1974, 98-103
- U. Meyer: „O klasyfikacji indywidualnie przekazywanych chorałów organowych JS Bacha”, BJb 1977, 75-89
- Christoph Wolff : „ Ręczna kopia Schübler-Chorale’ Bacha, ibid., 120-29
- TF Harmon: The Registration of JS Bach’s Organ Works (Buren, 1978)
- GB Stauffer: The Organ Preludes of Johann Sebastian Bach (Ann Arbor, 1980)
- P. Williams : Muzyka organowa JS Bacha (Cambridge, 1980–84)
- P Williams: „Muzyczne cele „Clavierübung III” JS Bacha”, Materiały źródłowe i interpretacja muzyki: pamiątkowy tom Thurston Dart, red. I. Bent (Londyn, 1981), 259–78
- D. Humphreys: The Esoteric Structure of Bach’s Clavierübung III (Cardiff, 1983)
- D. Kilian: „To a Bach tabulator autograph”, Bachiana et alia musicologica: Festschrift Alfred Dürr, red. W. Rehm (Kassel, 1983), 161– 7
- H. Klotz: Studia nad sztuką rejestracji Bacha (Wiesbaden, 1985)
- F. Krummacher: „Bach i północnoniemiecka orgeltoccata: pytania i rozważania”, BJb 1985, 119-34
- RA Leaver: „Bach i Hymnody: dowód the Orgelbüchlein’, EMc, xiii (1985), 227-36
- Christoph Wolff : ‘Bach’s Organ Music: Studies and Discoveries’, MT, cxxvi (1985), 149-52
- GB Stauffer i E. May, red.: JS Bach as Organista: jego instrumenty, muzyka i praktyki wykonawcze (Bloomington, IN, 1986)
- J Jean-Claude Zehnder: „Georg Böhm i Johann Sebastian Bach: o chronologii rozwoju stylu Bacha”, BJb 1988, 73-110
- G. Butler: Bach’s Clavier-Übung III: the Making of Print, with a Companion Study of the Canonic Variations on „ Vom Himmel hoch”BWV 769 (Durham, Karolina Północna, 1990)
- W. Breig: „Problemy formalne we wczesnych fugach organowych Bacha”, BJb 1992, 7–21
- GB Stauffer: „Boyvin, Grigny, D’Anglebert i Bach’s Assimilation of French Klasyczna muzyka organowa”, EMc, XXI (1993), 83-96
- W. Breig: „Próba teorii fugi organowej Bacha”, Mf, XLVIII (1995), 14-52
- RD Claus: O autentyczności Toccaty i fugi d-moll BWV 565 (Kolonia, 1995)
- Q. Faulkner: „Rejestracja dzieł organowych JS Bacha”, BJb 1995, 7-30
- R. Stinson: Bach: the Orgelbüchlein (Nowy Jork, 1996)
Muzyka klawiszowa i lutniowa
- W. Werker: Studia nad symetrią struktury fug i związkiem motywicznym między preludiami i fugami „Dobrze temperowanego klawesynu” Jana Sebastiana Bacha (Lipsk, 1922/R)
- H. David: „Kształt Bach’s Chromatic Fantasy”, BJb 1926, 2-67
- H. Neeman: „Kompozycje lutniowe JS Bacha”, BJb 1931, 72-87
- H. Keller: Dzieła fortepianowe Bacha (Lipsk, 1950)
- JN David: Dobrze temperowany fortepian : próba streszczenia (Göttingen, 1962)
- H.Keller: The Well-Tempered Clavier Johanna Sebastiana Bacha: dzieła i reprodukcja (Kassel, 1965, 4/1994; ang. Trans., 1976)
- W. Breig: „Bach’s Wariacje Goldbergowskie jako dzieło cykliczne”, AMw, xxxii (1975), 243-65
- H. Eichberg : „Fałszywe rzeczy wśród dzieł fortepianowych Jana Sebastiana Bacha”, BJb 1975, 7-49
- Hans-Joachim Schulze : „Cytaty melodii i liczne teksty w Kantacie Chłopskiej i Wariacjach Goldbergowskich”, BJb 1976, 58-72
- Christoph Wolff : „Bach ‘s Handexemplor of the Goldberg Variations: a New Source”, JAMS, xxix (1976), 224-41; przedstawiciel in Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 162-77
- A. Burguéte: „Die Lutenkompositionen Johann Sebastian Bachs”, BJb 1977, 26-54
- J. Barnes: „Temperatura klawiatury Bacha: dowód wewnętrzny z dobrze temperowany Clavier”, EMc, vii (1979), 236-49
- Christoph Wolff: „Uwagi krytyczne dotyczące tekstu dotyczące oryginalnego druku partitas Bacha”, BJb 1979, 65–74; Dokładnie. trans. in Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 214-22
- A. Dürr: O wczesnej historii Well-Tempered Clavier I autorstwa Johanna Sebastiana Bacha (Göttingen, 1984)
- P. Williams: „JS Dobrze temperowany Clavier Bacha: nowe podejście”, EMc, xi (1983), 46-52, 332-9
- D Humphreys: „Więcej o kosmologicznej alegorii w Wariacjach Goldbergowskich Bacha”, Soundings, xii (1984-5), 25 -45
- I. Kaussler: Wariacje Goldbergowskie JS Bacha (Stuttgart, 1985)
- R. Dammann: Wariacje Goldbergowskie Johanna Sebastiana Bacha (Moguncja, 1986)
- A. Street: „Struktura retoryczno-muzyczna Wariacji Goldbergowskich: Clavier-Übung IV Bacha i Institutio oratoria of Quintilian”, MAn, vi (1987), 89-131
- G. Butler: „Wiadomości o datowaniu Goldberga Variations ‘, BJb 1988, 219–23
- D. Schulenberg: Muzyka klawiszowa JS Bacha (Nowy Jork, 1992)
- Y. Tomita: „The Well-Tempered Clavier II” JS Bacha: komentarz krytyczny (Leeds, 1993–5)
Muzyka orkiestrowa i kameralna
- ScheringGIK
- N. Carrell: Koncerty brandenburskie Bacha (Londyn, 1963, 2/1985)
- H. Eppstein: Studia nad sonatami JS Bacha na instrument melodyczny i klawesyn obbligato (Sztokholm, 1966)
- H. Eppstein: „Zasady sonat JS Bacha”, BJb 1969, 5-30
- L. Hoffmann-Erbrecht: „Johann Sebastian Bach jako twórca koncertu fortepianowego”, źródła opracowań muzycznych: Wolfgang Schmieder w dniu jego 70. urodzin , red. K. Dorfmüller i G. von Dadelsen (Frankfurt, 1972) ), 69 –77
- Hans-Joachim Schulze : „Aranżacje koncertowe Jana Sebastiana Bacha po Vivaldim i innych: studium czy prace zamówione?”, DJbM , xviii (1973–7), 80–100
- A. Dürr: „O historii V Koncertu brandenburskiego”, BJb 1975, 63-9
- W. Breig: „Koncert skrzypcowy d-moll Bacha: studia nad jego formą i historią”, BJb 1976, 7-34
- H. Eppstein : „Problemy chronologiczne w suitach Johanna Sebastiana Bacha na instrument solowy”, tamże, 35–57
- W. Breig: „Johann Sebastian Bach i pojawienie się koncertu fortepianowego”, AMw , xxxvi (1979), 21–48
- R. Leavis : „W kwestii autentyczności Koncertu skrzypcowego d-moll von Bacha”, BJb 1979, 19-28
- RL Marshall: „Kompozycje JS Bacha na flet solo: ponowne rozważenie ich autentyczności i chronologii”, JAMS , xxxii (1979), 463 -98
- Hans-Joachim Schulze: „Dresdner Menuet” w drugiej książeczce fortepianowej Anny Magdaleny Bach wraz z notatkami o transmisji niektórych utworów kameralnych Bacha”, BJb 1979, 45-64
- P. Ahnsehl, K. Heller i Hans-Joachim Schulze , red.: „Wkład w twórczość koncertową JS Bachs”, Bach Studies , vi (1981)
- H. Vogt: Muzyka kameralna Jana Sebastiana Bacha (Stuttgart, 1981; tłum. inż., 1988)
- W. Breig: „O chronologii Dzieła koncertowe Johanna Sebastiana Bacha: próba nowego podejścia” , AMw , xl (1983), 77-101
- Laurence Dreyfus : „JS Bacha Concerto Ritornellos and the Question of Invention”, MQ , lxxi (1985), 327-58
- Christoph Wolff: „Leipzig Chamber Music Bacha”, EMc, XIII (1985), 165–75; repr. in Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 223–38
- Laurence Dreyfus : „JS Bach i status gatunku: problemy stylu w g-moll Sonata bwv1029”, JM , v (1987) , 55–78
- M. Marissen: „Krytyczna ponowna ocena sonaty fletowej A-dur JS Bacha”, JM , vi (1988), 367–86
- C. Berger: „JS Bachs Cembalokonzerte”, AMw , xlvii (1990), 207 –16
- E. Lang-Becker: Johann Sebastian Bach: die Brandenburgischen Konzerte (Monachium, 1990)
- M. Boyd: Bach: the Brandenburg Concertos (Cambridge, 1993)
- J. Swack: ‘On the Origins of the „Sonate auf Concertenart”’, JAMS , xlvi (1993), 369-414
- Christoph Wolff : ‘Das Trio A major bwv 1025: sonata lutniowa Silviusa Leopolda Weissa, zredagowane i rozszerzone przez Johann Sebastian Bach”, BJb 1993, 47-67
- M. Geck: „Köthen oder Leipzig?: O datowaniu dzieł orkiestrowych Jana Sebastiana Bacha, które są obecnie zachowane w źródłach lipskich”, Mf , XLVII (1994), 17- 24
- M. Marissen: Społeczne i religijne projekty koncertów brandenburskich JS Bacha (Princeton, NJ, 1995)
- M. Geck: Bachs Orchesterwerke (Witten, 1997)
- Sztuka fugi, oferta muzyczna, kanony
- W. Graeser: „Bachs„ Art of Fugue ”, BJb 1924, 1–104
- DF Tovey: A Companion to ‘The Art of Fugue’ (Londyn, 1931)
- Hans Theodor David : Oferta muzyczna JS Bacha: historia, interpretacja i analiza (Nowy Jork, 1945/R)
- GM Leonhardt: The Art of Fugue, Bacha Last Harpsichord Work: an Argument (Haga, 1952)
- Hans-Joachim Schulze : „Johann Sebastian Bachs Kanonwidmungen”, BJb 1967, 82–92
- Christoph Wolff : ‘The Terminus „Ricercar” w ofertach muzycznych Bacha”, ibid., 70–81
- Christoph Wolff : „Nowe badania oferty muzycznej Bacha”, MQ , lvii (1971), 379–408
- Christoph Wolff : „Refleksje nad „Thema Regium””, BJb 1973, 33–8
- Christoph Wolff i inni: „Sztuka fugi” Bacha: badanie źródeł, CMc , nr 19 (1975), 47– 77
- N. Kenyon: „A Newly Discovered Group of Canons by Bach”, MT , cxvii (1976), 391–393
- W. Kolneder: The Art of Fugue: Myths of the 20th Century (Wilhelmshaven, 1977, 2/1983)
- W Wiemer: The Restored Order in Johann Sebastian Bach’s Art of Fugue: Studies in the Original Print (Wiesbaden, 1977)
- U. Kirkendale: „Źródło muzycznej oferty Bacha: Institutio oratoria of Quintilian”, JAMS, xxxiii (1980), 88-141
- GG Butler: „Ordering Problems in JS Bach’s Art of Fugue Resolved”, MQ , lxix (1983), 44-61
- Christoph Wolff : „O chronologii i historii kompozycji Bacha” Art of Fugue “‘, BMW , xxv (1983), 130-42; Dokładnie. trans. in Bach: Essays on his Life and Music (Cambridge, MA, 1991), 265-81
- ET Chafe: „Muzyka alegoryczna: symbolika języka tonalnego w kanonach Bacha”, JM , iii (1984), 340-62
- HH Eggebrecht : Sztuka fugi Bacha: Wygląd i interpretacja (Monachium, 1984; tłum. Inż., 1993)
- E. Bergel:Ostatnia fuga Bacha, „Sztuka fugi”, dzieło cykliczne: geneza, pierwsze wydanie, zasady porządku (Bonn, 1985)
- R. Boss: Sztuka kanonu zagadek w ofercie muzycznej (Wilhelmshaven, 1991)
- P. Schleuning: „Sztuka fugi” Johanna Sebastiana Bacha: ideologie, pochodzenie, analiza (Monachium i Kassel, 1993)
- P. Dirksen: studia nad sztuką fugi Jana Sebastiana Bacha: badania historii jej powstania, struktury i praktyka wykonawcza (Wilhelmshaven, 1994)
- M. Marissen: „Więcej źródeł krytycznych badań nad ofertą muzyczną Bacha”, Bach , xxv / 1 (1994), 11–27
Jan Sebastian Bach – Praktyka wykonawcza
- W. Emery: Bach’s Ornaments (Londyn, 1953)
- F. Rothschild: The Lost Tradition in Music: Rhythm and Tempo in JS Bach’s Time (Londyn, 1953/R)
- Arthur Mendel : „Na boiskach używanych w czasach Bacha”, MQ , xli (1955), 332–54, 466–80
- W. Emery: „Czy twój Bach gra autentycznie?”, MT , cxii (1971), 483–8, 697–8, 796–7
- H. Grüss: „Tempofragen der Bachzeit’, Bach-Studien , v (1975), 73–81
- F. Neumann: Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music ze szczególnym naciskiem na JS Bacha (Princeton, NJ, 1978)
- K. Hochreiter: Zur Aufführungspraxis der Vokal- Instrumentalwerke Johann Sebastian Bachs(Berlin, 1983)
- R. Kirkpatrick: Interpreting Bacha Well-tempered Clavier: a Performer’s Discourse of Method (New Haven, CT, 1984)
- H. Klotz: Ornamentyka dzieł fortepianowych i organowych Johanna Sebastiana Bacha: znaczenie znaków , możliwości wykonania (Kassel, 1984)
- A. Newman: Bach and the Baroque: a Performing Guide to Baroque Music with Special Emphasis on the Music of JS Bach (Nowy Jork, 1985)
- G. Stauffer i E. May, red.: JS . Bach jako organista: jego instrumenty, muzyka i praktyki wykonawcze (Bloomington, IN, 1986)
- R. Szeskus i H. Gruss, red.: Praktyczne problemy wykonawcze dzieł Jana Sebastiana Bacha (Lipsk, 1987)
- Hans-Joachim Schulze : „Orkiestra Johanna Sebastiana Bacha: niektóre pytania bez odpowiedzi”, EMc , xvii (1989), 3-15
- Paul Badura-Skoda : interpretacja Bacha: utwory fortepianowe Johanna Sebastiana Bachsa (Laaber, 1990; inż. Tłum. , 1993)
- John Butt : Bach Interpretation: Articulation Marks in Primary Sources of JS Bach (Cambridge, 1990)
- Hans-Joachim Schulze : Wykonywanie Bacha w stylu, ideale i rzeczywistości: niektóre praktyczne aspekty wykonania lipskiej muzyki kościelnej Jana Sebastiana Bacha (Wiesbaden, 1991)
Autor : Christoph Wolff