Odkrycie albumu – Dave Brubeck Meets Bach zespołu The Dave Brubeck Quartet, który interpretuje prace Johann Sebastian Bacha, to doświadczenie zarówno fascynujące, jak i głęboko wzruszające. Album ten, składający się z dwóch płyt, ustawia Brubecka w zupełnie nowym świetle, łącząc genialność klasycznej muzyki z nieskrępowaną ekspresją jazzu.
Muzyka poważna, znana również jako muzyka klasyczna, to gatunek muzyczny wywodzący się z tradycji klasycznej. Obejmuje całą muzykę akademicką, zarówno świecką, jak i sakralną, tworzoną na przestrzeni tysiąca lat w kręgu krajów o kulturze europejskiej.
Charakteryzuje się:
Bogactwem harmonii i kontrapunktu: Kompozytorzy tworzący muzykę poważną stosują zaawansowane techniki harmoniczne i kontrapunktyczne.
Formalną strukturą: Ich utwory często posiadają wyraźne struktury, takie jak sonaty, symfonie, koncerty czy fugi.
Użyciem instrumentów orkiestrowych: Muzyka poważna jest często wykonywana przez orkiestry symfoniczne, z udziałem instrumentów dętych, smyczkowych i perkusyjnych.
Wysokim poziomem wirtuozerii: Wymaga od wykonawców umiejętności technicznych i interpretacyjnych.
Jeśli chcesz posłuchać przykładów muzyki poważnej, polecam zapoznać się z dziełami takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Bach czy Chopin. Ich kompozycje są nie tylko piękne, ale także pełne emocji i głębokiej ekspresji . Możesz również poszukać na platformie YouTube, gdzie znajdziesz wiele nagrań wykonanych przez wybitnych muzyków. Muzyka poważna jest niezwykle różnorodna i stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego. Jej wpływ na rozwój muzyki jest nieoceniony, a jej piękno przetrwało wieki.
Epoka romantyczna, znana również jako wiek romantyzmu, to okres, który obfitował w wybitnych kompozytorów i ich niezapomniane dzieła. Był to czas, gdy muzyka stała się środkiem wyrazu najgłębszych emocji, a kompozytorzy tacy jak Fryderyk Chopin czy Franz Schubert osiągnęli mistrzostwo w przekazywaniu uczuć przez dźwięki. Ich twórczość, pełna pasji i dramatyzmu, do dziś inspiruje i porusza serca słuchaczy na całym świecie. Romantyzm w muzyce to nie tylko epoka w historii, ale przede wszystkim nieustające źródło emocjonalnego bogactwa i artystycznej ekspresji.
– Był to czas przepychu i kontrastu – W sztuce dominowały kręte linie i bogate zdobienia – W literaturze kwitły metafory i paradoksy – W muzyce rozwijała się opera i koncert – W filozofii panował racjonalizm i empiryzm – W polityce toczyły się wojny i spory religijne
Klasycyzm w muzyce, to jak elegancki bal kostiumowy, gdzie każda nuta ma swoje miejsce i tańczy w rytmie doskonałej harmonii. Wyobraź sobie Mozarta, który komponuje symfonię, a Beethoven grający na fortepianie z peruką, która nie chce współpracować i ciągle spada mu z głowy. To był czas, gdy kompozytorzy byli jak gwiazdy rockowe, a ich koncerty przyciągały tłumy fanów w perukach i pończochach, a każdy nowy utwór był jak najnowszy hit, który wszyscy musieli znać. Klasycyzm to nie tylko muzyka, to cała epoka pełna dramatu, pasji i peruk, które czasami miały więcej osobowości niż ich właściciele!
Młodość Chopina – jeszcze dzisiejszej nocy udało mi się trafić, i obejrzeć w całości film poświęcony młodym latom naszego wielkiego kompozytora Fryderyka Chopina. Film który obejrzałem został nakręcony w 1951 roku, w rolę kompozytora wcielił się Czesław Wołłejko znakomity moim zdaniem aktor. Jego kreacja aktorska w tym starym filmie bardzo ujmuje prawdziwością sylwetki jaką odtworzył.
Szkoła aktorska tamtego okresu – dzisiaj kiedy oglądałem ten czarno-biały obraz wywarła na mnie wielkie i pozytywne wrażenie. Dramaturgia tak bardzo inna niż ostatni obraz o kompozytorze zagrany przez Adamczyka. W ostatnim obrazie dramatyka kolorowa w stylu historii miłosnej bez większego odniesienia do prawdziwych realiów tamtego czasu. W obrazie reżysera Aleksandra Forda mamy scenariusze i gry aktorskie pełne martyrologii i głębokiej troski i miłości do Ojczyzny. Naprawdę byłem pod wielkim wrażeniem. Szkoda tylko że o tak późnej porze to było nadane… Ale rozumiem emisja przeznaczona dla naszych rodaków zamieszkałych na kontynencie amerykańskim. Czas u nas ok 4 rano do prawie 6 daje widzom w tamtej strefie porę ok godziny 22 do północy. Ale cieszę się naprawdę bo nie mogłem na nic trafić ciekawego do obejrzenia czego bym nie widział na wielu kanałach kablówki. I surfując po kanałach trafiłem na tę rodzynkę. Gorąco polecam by znaleźć i obejrzeć ten film. Być może Telewizja Polonia nada w najbliższym czasie jeszcze raz tę pozycję.
Dla porządku podam poniżej notę o pozycji jaką udostępnia do przedruku portal FilmPolski.PL
MŁODOŚĆ CHOPINA
Film fabularny
Produkcja: Polska
Rok produkcji: 1951
Premiera: 1952. 03. 14
Gatunek: Film muzyczny, Film historyczny, Film biograficzny
Dane techniczne: Czarno-biały. 2900 m. 121 min.
Zdjęcia plenerowe kręcono w okolicach Łodzi, Łaska i Kazimierza n/Wisłą. Okres zdjęciowy: 9 lutego – 4 października 1951. Zdjęcia plenerowe zakończono w lipcu 1951. Dystrybucja filmu rozpoczęła się 25.03.1952.
Scenariusz filmu powstał na podstawie nowel o Chopinie autorstwa Jerzego Broszkiewicza, Gustawa Bachnera, Stanisława Hadyny i Jana Korngolda. Pięć lat z życia Fryderyka Chopina przedstawił Aleksander Ford na tle burzliwych wydarzeń społecznych i historycznych. Z biografii kompozytora wybrał te zdarzenia, które odegrały najistotniejszą rolę w kształtowaniu się sylwetki twórczej artysty – kontakty z rewolucyjną młodzieżą warszawską, z grupą artystów – romantyków, poznanie nędzy polskiej wsi, ludowych pieśni chłopskich, pożegnanie z bardzo bliskim mu rodzinnym krajobrazem, którego wspomnienie będzie później powracać w jego muzyce, a wreszcie przeżycia związane z wieściami o wybuchu powstania listopadowego, a poźniej o jego klęsce. W tym ujęciu wielki kompozytor staje się człowiekiem “ludzkim” i bliskim, związanym z konkretnym okresem historycznym i z tej historii czerpiącym twórcze inspiracje. Jest to także w dużej mierze zasługą odtwórcy postaci Chopina, Czesława Wołłejki. Przedstawienie skomplikowanego świata wewnętrznego artysty, złożonego wizerunku psychicznego Chopina było zadaniem niezwykle trudnym i odpowiedzialnym. Młody Fryderyk w wykonaniu Wołłejki jest jednocześnie żywym, wrażliwym człowiekiem i wielkim natchnionym kompozytorem. Wykonanie utworów muzycznych towarzyszących akcji reżyser powierzył wybitnym polskim artystkom – pianistce Halinie Czerny-Stefańskiej, skrzypaczce Wandzie Wiłkomirskiej i śpiewaczce Stefanii Wojtowicz, które swym wykonaniem utworów Chopina, Bacha, Mozarta, Paganiniego wzbogaciły i ubarwiły film.
Fragment biografii wielkiego kompozytora, próba ujawnienia źródeł inspiracji jego dzieła i genezy jego narodowego stylu. Losy Fryderyka Chopina w latach 1825-1830, splecione z najważniejszymi wydarzeniami politycznymi tamtych lat, przedstawione w luźnej formie dramaturgicznej: Chopin podczas manifestacji studentów i dyskusja “romantyków” z “klasykami”; na przyjęciu u księcia licznie swoje utwory; w czasie nabożeństwa w kościele, gdzie poznaje Konstancję i improwizuje na organach; na wiejskim weselu i hucznej zabawie warszawskich rzemieślników; na koncercie Paganiniego . . . Pożegnanie z Polską to prawykonanie koncertu e-moll w Warszawie. Na emigracji – dysputy polityczne między Lelewelem, a księciem Czartoryskim, komponowanie etiudy c-moll “Rewolucyjnej” na wieść o wybuchu powstania listopadowego i jej wykonanie w Wiedniu na koncercie, który zamienia się w manifestację solidarności wiedeńczyków z powstańcami polskimi.
Ekipa
Reżyseria: Aleksander Ford
Współpraca reżyserska: Olga Fordowa, Zbigniew Kuźmiński, Hubert Drapella
Scenariusz: Aleksander Ford
Scenariusz-nowela: Jerzy Broszkiewicz, Gustaw Bachner, Stanisław Hadyna (nowela “Niezatarte ślady” – w konkursie na nowelę filmową o Chopinie w 1948 otrzymała 2 nagrodę), Jan Korngold
Scenopis: Aleksander Ford
Dialogi: Leon Kruczkowski
Zdjęcia: Jaroslav Tuzar
Operator kamery: Karol Chodura
Asystent operatora obrazu: Czesław Grabowski, Władysław Nagy
Oświetlenie: Julian Zwierzyński (mistrz)
Wózkarz: Marian Kowalczyk
Scenografia: Roman Mann
Współpraca scenograficzna: Józef Starzyński, Józef Galewski, Adam T. Nowakowski, Marek Iwaszkiewicz
Asystent scenografa: Jerzy Skrzepiński (w czołówce brzmienie nazwiska: Skrzypiński)
Makiety: Czesław Piaskowski
Asystent dekoratora wnętrz: Cecylia Wróblewska
Kierownictwo budowy dekoracji: Ignacy Gaworkiewicz
Rekwizyty: Tadeusz Kunikowski, Antoni Lipiński, Władysław Jagiełło, Zdzisław Tworek
Kostiumy: Teresa Roszkowska
Asystent kostiumografa: Alicja Waltoś
Garderoba: Zofia Jastrzębowska, Jadwiga Ratajczyk, Julia Wojciechowska, Antoni Matyka, Zdzisław Garwacki, Czesław Siemaszkiewicz
Muzyka: Fryderyk Chopin, Jan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, Niccolo Paganini, Józef Lanner, Kazimierz Serocki
Opracowanie muzyczne: Kazimierz Serocki (pełną listę utworów muzycznych wykorzystanych w filmie można znaleźć w książce Jerzego Giżyckiego “Film o młodym Chopinie” (Warszawa 1953) na stronach 84-88)
Wykonanie muzyki: Halina Czerny-Stefańska (utwory Chopina), Wanda Wiłkomirska (utwory Bacha i Paganiniego), Stefania Woytowicz (aria Mozarta), Wiener Symphoniker, Orkiestra Filharmonii (Poznań), Chłopięcy i Męski Chór Filharmonii Poznańskiej “Poznańskie Słowiki”, Chór Polskiego Radia (Wrocław), Chór Liceum Rolniczego (Zduńska Dąbrowa)
Dyrygent: R. Moralt (Wiener Symphoniker), Stanisław Wisłocki (Orkiestra Filharmonii Poznańskiej), Stefan Stuligrosz (Chór Filharmonii Poznańskiej), Wł. Oćwieja (Chór Polskiego Radia, Wrocław)
Choreografia: Feliks Parnell
Taniec: Balet Teatru Wielkiego-Warszawa, Balet Opery Poznańskiej
Dźwięk: Józef Koprowicz, Alfred Norkus
Asystent operatora dźwięku: Jan Lewiński, Henryk Klimczak
Montaż muzyki: Halina Zdanowska
Montaż: Krystyna Tunis
Współpraca montażowa: Anna Rubińska
Charakteryzacja: Jan Dobracki, Józef Kobik
Asystent charakteryzatora: Halina Sieńska, Stefan Szczepański, Roman Kęsikowski, Zbigniew Dobracki
Fryzury: Kazimierz Chadaj, Jan Braszka, Józef Latuszkiewicz
Konsultacja: Piotr Biegański (historyczna), Mieczysław Rulikowski (historyczna)
Fotosy: Wojciech Urbanowicz
Kierownictwo produkcji: Kazimierz Gaszewski
Kierownictwo zdjęć: Józef Drzewicki, Henryk Szlachet, Tadeusz Aleksanderek, Antoni Bachliński, Henryk Strzebiecki
Dyżurny planu: Stefan Kosiewicz, Józef Błaszkowski, Roman Gołębiowski
Sekretariat planu: Maria Starzeńska, Aurelia Rut (klapser)
Sekretariat grupy: Elżbieta Pawłowska, Henryka Łukasiewicz
Magazynier: Eugeniusz Olczyk
Administracja: Tadeusz Bierczyński
Kasjer: Włodzimierz Śliwiński, Nina Szrek
Produkcja: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Łódź)
Atelier: Wytwórnia Filmów Fabularnych (Łódź)
Obsada aktorska: Czesław Wołłejko (Chopin Fryderyk), Aleksandra Śląska (Konstancja Gładkowska), Jan Kurnakowicz (Elsner Józef , rektor szkoły), Tadeusz Białoszczyński (Lelewel Joachim), Gustaw Buszyński (Czartoryski Adam Jerzy), Seweryn Butrym (Lubecki-Drucki Franciszek Ksawery), Leon Pietraszkiewicz (Nowosilcow Nikołaj N.), Igor Śmiałowski (Tytus Wojciechowski, przyjaciel Chopina), Jerzy Duszyński (Witwicki Stefan , przyjaciel Chopina), Jerzy Pietraszkiewicz (Bohdan Zaleski, przyjaciel Chopina), Jerzy Kaliszewski (Mochnacki Maurycy), Józef Niewęgłowski (Dominik Magnuszewski, przyjaciel Chopina), Zbigniew Łobodziński (Goszczyński Seweryn), Justyna Kreczmarowa (Zuska, służąca Chopinów), Jan Ciecierski (doktor Malfatti), Feliks Chmurkowski (Osiński), Stefan Drewicz (ojciec Chopina), Aleksander Gąssowski (Grzymała), Maria Gorczyńska (matka Chopina), Olgierd Jacewicz (Piotr Wysocki), Franciszek Jamry (Paganini Nicolo), Maciej Maciejewski (skrzypek Slavik), Hanna Skarżanka (robotnica paryska), Janusz Ściwiarski (szpicel; w czołówce nazwisko: Józef), Stefan Śródka (robotnik paryski), Kazimierz Szubert (dziekan Feliks Bentkowski), Józef Andrzejewski (krytyk muzyczny), Stanisław Bryliński (gość wiedeński), Ryszard Barycz (Godebski), Aleksandra Bonarska (pasterka Drumka), Kazimierz Brodzikowski (woźnica u Skarbków), Zenon Burzyński (student Ignacy Dobrzyński), Władysława Czosnowska (szynkareczka), Maksymilian Chmielarczyk (Koźmian), Jerzy Ciesielski (woźny w redakcji), Tadeusz Cygler (major Nikołaj Łunin), Adam Cyprian (żandarm francuski), Marian Dąbrowski (pocztylion), Tytus Dymek (stary ślepiec), Roman Dereń (ekonom), Henryk Debich (dyrygent), Antoni Fuzakowski (żandarm), Janusz Golc (Wołowski), Ignacy Janiszewski (stary skrzypek weselny), Kazimierz Jarocki (kelner wiedeński), Wanda Jakubińska (dewotka na koncercie Paganiniego), Emil Karewicz (porucznik Zaliwski), Roman Klemens (gość wiedeński), Celina Klimczakówna (chłopka, siostra Ani), Wincenty Łoskot (zakrystian), Wacław Łukasik (pan młody), Henryk Modrzewski (podinspektor), Bolesław Mierzejewski (profesor Linde), Władysław Neubelt (Sołtyk), Zygmunt Nowicki (Nabielak), Lech Ordon (śpiący student), Feliks Parnell (woźnica weselny), Kazimierz Pawłowski (Krzyżanowski), Józef Pilarski (stary chłop, ojciec Ani), Wiesława Pohoża (panna młoda), Henryk Rzętkowski (zarządzający), Zbigniew Skowroński (rzemieślnik), Czesław Strzelecki (książę Jabłonowski), Tadeusz Sutt (korektor), Edmund Szafrański (ksiądz), Wacław Ścibor-Rylski (poczmistrz), Mieczysław Wojnicki (porucznik Pisarzewski), Leopold Zbucki (organista), Stanisław Michalski (ulicznik; nie występuje w czołówce), Jerzy Kaczmarek (nie występuje w czołówce), Bogusław Marlen (nie występuje w czołówce; informacja za “Almanachem Sceny Polskiej 1984/85”), Stanisław Łapiński (profesor)
Nagrody filmowe
1952 – Aleksander Ford Nagroda Państwowa I stopnia
1952 – Jaroslav Tuzar Nagroda Państwowa I stopnia
1952 – Czesław Wołłejko Nagroda Państwowa II stopnia
1952 – Kazimierz Serocki Nagroda Państwowa II stopnia
1952 – Karlovy Vary (MFF)-nagroda dla filmu biograficznego “film ten ukazuje ludowe i narodowe źródła muzyki Chopina, czerpiącej natchnienie z rewolucyjnych idei jego czasów”
1959 – Aleksander Ford Ferrara (PF “Lido deglo Esturi”)-Złoty Medal