Wiolonczela
Wiolonczela to piękny i wyrazisty instrument smyczkowy, który ma bogatą historię i literaturę. W tym wpisie chciałbym przedstawić Wam podstawowe informacje o budowie, strojeniu i grze na wiolonczeli.
Wiolonczela składa się z dużego pudła rezonansowego z dwoma otworami w kształcie stylizowanej litery f oraz gryfu z bezprogową podstrunnicą, zakończonego główką w charakterystycznym kształcie ślimaka. Struny, podparte na mostku, napinane są za pomocą klinowych naciągów. Struny wiolonczeli były niegdyś wykonywane z preparowanych jelit zwierzęcych lub z linek tkanych ze srebrnych drutów. Współcześnie niemal wyłącznie wykonywane są ze stali. Instrument posiada cztery struny normalnie strojone w kwintach do następujących dźwięków (począwszy od najniżej strojonej) – C (65.4Hz), G (98Hz), d (146,8Hz), a (220Hz) i obejmuje zakres dźwięków od C do a2.
Wiolonczela powstała w drugiej połowie XVI wieku jako basowy instrument z rodziny violi da braccio. Pierwszym znanym twórcą wiolonczel był Nicola Amati, ale to Antonio Stradivari ustalił obowiązujący do dziś standard rozmiaru i kształtu instrumentu. Instrument zyskał na popularności jako instrument solowy i kameralny dzięki takim kompozytorom jak Vivaldi, Bach, Boccherini czy Haydn. W późniejszych epokach wiolonczela była wykorzystywana przez wielu znakomitych twórców, takich jak Beethoven, Schubert, Brahms, Dvořák, Elgar czy Szostakowicz.
Wiolonczela – jak gra się na wiolonczeli?
Na wiolonczeli gra się na siedząco, obejmując kolanami pudło rezonansowe i opierając je o ziemię nóżką. Gryf znajduje się na wysokości przedramienia i ramienia. Dźwięki na wiolonczeli wytwarza się przez naciskanie strun palcami lewej ręki i smykanie lub szarpanie strun smyczkiem prawej ręki. Gra na wiolonczeli wymaga dużej precyzji, koordynacji i siły mięśniowej, ale także wrażliwości i ekspresji.
Polecam wykonanie Luki Sulica suity Numer 1 BWV 1007 na wiolonczelę Jana Sebastiana Bacha
Więcej instrumentów orkiestry symfonicznej? Zajrzyj >> tutaj
- AAM Requiem KV 626 Koncert finałowy
- Archiwum wpisów – Leksykon MQV
- Hilda HuangHilda Huang - wywiad SF Classical Voice - pianistką Bacha
- Jak zacząć słuchać Mozarta w 2023?Jak zacząć słuchać Mozarta w 2023? Słuchanie muzyki Mozarta może być dla Ciebie wspaniałym doświadczeniem. Pamiętaj, że kluczem do zrozumienia muzyki Mozarta jest otwarcie się na nią i słuchanie z uwagą.
- Kantaty sakralne Bacha – tabela
- BWV 104 - Pasterzu Izraela, słuchaj!BWV 104 Jana Sebastiana Bacha Pasterzu Izraela słuchaj!, Du Hirte Israel höre przeznaczona na 2 niedzielę po Wielkanocy
- BWV 37 - Wer da gläubet und getauft wirdBWV 37 - Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony kantata na Wniebowstąpienie Pańskie na sopran, alt, tenor i bas; obój d'amore I+II, obój da caccia I+II, wiolonczela piccolo, smyczki i basso continuo
- BWV 44BWV 44 - Kantata, zatytułowana została "Sie werden aus Saba alle kommen", została napisana na uroczystość Objawienia Pańskiego w 1724 roku. Kantata ta składa się z sześciu części i jest przeznaczona na chór, solistów i orkiestrę. Wśród instrumentów wykorzystanych przez Bacha w tej kantacie są: trąbka, dwa oboje, dwa flety proste, dwa skrzypce, altówka i basso continuo.
- BWV 49 - Chodzę i szukam z tęsknym pragnieniemBWV 49 kantata „Ich geh und suche mit Verlangen” (BWV 49) została napisana przez Bacha jesienią roku 1726 na 20. niedzielę po Trójcy Św. Składa się z sześciu części: sonaty na organy i orkiestrę, arii na sopran i bas z akompaniamentem organów, recytatywu na bas z akompaniamentem smyczków, arii na sopran z akompaniamentem orkiestry, recytatywu na sopran i bas z akompaniamentem organów i chorału na chór i orkiestrę.
- BWV 54BWV 54 - Przeciwstawiaj się grzechowi to kantata napisana na niedziele Okuli, czyli Trzecią Wielkiego Postu.
Wiolonczela (wł. violoncello, skrót: vc.) – tenorowo-basowy instrument muzyczny strunowy z grupy smyczkowych.
Klasyfikacja naukowa | |
Chordofon złożony | |
Klasyfikacja popularna | |
instrument smyczkowy | |
Skala instrumentu | |
Podobne instrumenty | |