Ave Verum Corpus
Spis treści

Spis treści wpisu

Ave Verum Corpus

Ave Verum corpus
Tłumaczenie

polski

Witaj, prawdziwe Ciało Zrodzone z Maryi Dziewicy, Prawdziwie umęczone i ofiarowane Na krzyżu za człowieka. Z Twego przebitego boku Wypłynęła Krew i Woda, Bądź nam pokarmem W godzinę śmierci, W godzinę śmierci.

Łaciński

Ave, ave verum corpus natum de Maria Virgine vere passum, immolatum in cruce pro homine. Cujus latus perforatum unda fluxit et sanguine. Esto nobis praegustatum, in mortis examine, in mortis examine.

Wolfgang Amadeus mozart

Wolfgang Amadeus Mozart, choć powszechnie znany z swoich oper, symfonii i koncertów, również komponował muzykę sakralną, która do dziś porusza serca i umysły słuchaczy. Jego Requiem w d-moll, KV 626, jest jednym z najbardziej znaczących dzieł w historii muzyki klasycznej, pełnym emocjonalnego głębi i mistycznego piękna.

Tekst, który przytoczyłem wyżej, jest polską adaptacją części tego dzieła, która wyraża głębokie uczucie religijne i refleksję nad ludzkim losem. Muzyka Mozarta, łącząc w sobie zarówno łagodność jak i dramatyzm, staje się uniwersalnym językiem, który przekracza granice kulturowe i osobiste doświadczenia, pozwalając każdemu na własną interpretację i doświadczenie.

AVE VERUM CORPUS - jakie są inne części Requiem Mozarta?

Requiem Mozarta to dzieło o wielkiej wartości artystycznej i historycznej, które składa się z kilku części, każda z nich pełna głębokiego znaczenia i piękna.

Sekwencja Dies Irae, która rozpoczyna się od potężnego wezwania “Dzień gniewu”, jest jedną z najbardziej znanych części Requiem, pełną dramatyzmu i mocy.

Tuba Mirum, z kolei, zaskakuje słuchacza swoim majestatycznym brzmieniem i solowymi partiami dla basu, które opowiadają o trąbie zwiastującej sąd.

Rex Tremendae, z jego majestatycznym chórem i potężnymi akordami, wywołuje poczucie grozy i podniosłości.

Recordare, pełne liryzmu i delikatności, jest modlitwą pełną nadziei i prośbą o miłosierdzie.

Confutatis, z jego dynamicznym kontrastem między spokojnymi a gwałtownymi fragmentami, przedstawia walkę między dobrem a złem.

Lacrimosa, kończąca sekwencję Dies Irae, jest jednym z najbardziej poruszających momentów, pełnym smutku i refleksji nad przemijaniem.

Domine Jesu Christe, oferujące prośbę o zbawienie dla zmarłych,

oraz Hostias, będące ofiarą za dusze, są pełne spokoju i zadumy.

Każda z tych części, choć różniąca się nastrójem i charakterem, tworzy spójną całość, która jest świadectwem geniuszu Mozarta i jego zdolności do wyrażania najgłębszych emocji muzyką. Requiem, choć niedokończone przez Mozarta, zostało ukończone przez jego ucznia Süssmayra, który podjął się trudnego zadania doprowadzenia dzieła do końca, opierając się na szkicach i notatkach mistrza.


Requiem, nieukończone przez Mozarta i dokończone przez jego ucznia, Süssmayra, pozostaje świadectwem geniuszu kompozytora, który nawet w obliczu własnej śmierci, potrafił stworzyć dzieło o niezwykłej sile wyrazu. Ta msza żałobna, pełna patosu i głębokiej duchowości, jest często wykonywana podczas uroczystości żałobnych, ale także jako dzieło koncertowe, przynosząc słuchaczom momenty zadumy i wewnętrznego spokoju. Warto zanurzyć się w tej muzyce, pozwolić jej rezonować w duszy i odkrywać warstwy emocji, które Mozart z taką maestrią w niej zakodował.

Jestem PpiotrR

i polecam

Pozostałe miejsca

Na tej stronie

o mnie

mojeprofiloweFB Pamela foto

Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…

Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią… 

Kategorie w Leksykonie
86 / 100

twój komentarz