O Ewigkeit, du Donnerwort
Wieczności, jakież gromy ślesz!
BWV 20 – kantata na pierwszą niedzielę po Trójcy Świętej opracowana na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój I-III, tromba da tirarsi, trąbkę, fagot, smyczki i basso continuo
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z tłumaczenia Armina i Andrzeja Teske, oraz do omówienia analizy utworu przygotowanego przez serwis Bachipedia.org
BWV 20, kantata której pierwszy utwór z drugiego cyklu lipskiego Bacha, została skomponowana w 1724 roku na pierwszą niedzielę po Trójcy Świętej. Oparta na hymnie Johanna Rista (1642).
Libretto eksploruje temat wiecznego potępienia opowiedziany w przypowieści o bogaczu i Łazarzu (Łk 16), zapewniając w ten sposób Bachowi ramy dla prawdziwej “muzyki grozy”, która dręczy słuchacza perspektywą wiecznej kary Bożej, jednocześnie dramatycznie nakazując nam zreformowanie naszych dróg i odrzucenie ziemskich przyjemności.
Cześć! Witam cię w mojej bazie wiedzy poświęconej muzyce J.S. Bacha. Dzisiaj chciałbym ci opowiedzieć o kantacie BWV 20.
BWV 20 - kantata złożona z dwóch części
Kantata składa się z dwóch części, które były wykonywane przed i po kazaniu. Pierwsza część rozpoczyna się od wielkiego chorału w stylu francuskiej uwertury, w którym sopran śpiewa melodię hymnu jako cantus firmus, a pozostałe głosy i instrumenty tworzą bogate kontrapunkty. Chorał ten ma tytuł “O Ewigkeit, du Donnerwort” (O wieczności, ty słowie gromu) i podkreśla lęk przed wiecznym potępieniem. Następnie mamy recytatyw i arię tenora, które wyrażają niepokój i drżenie przed wiecznością. Potem słyszymy recytatyw i arię basu, które przypominają o sprawiedliwości Bożej i konieczności pokuty. Kolejna aria altowa jest apelem do ludzi, aby uratowali swoje dusze od zguby. Pierwsza część kończy się drugą zwrotką hymnu Rista w czterogłosowej harmonizacji.
Druga część kantaty zaczyna się od arii basu z obbligato tromby da tirarsi (rodzaju trąbki ze zmienną długością rury), która nawołuje do przebudzenia i nawrócenia zagubionych owiec. Potem mamy recytatyw i duet altu i tenora, które są pełne nadziei i ufności w Bożą łaskę. Kantata kończy się powtórzeniem pierwszej zwrotki hymnu Rista, która podsumowuje główny przekaz utworu.
BWV 20 - Dzieło fantastyczne!
BWV 20 jest jedną z najbardziej imponujących kantat Bacha, która pokazuje jego mistrzostwo w łączeniu tradycji chorałowej z nowoczesnymi technikami kompozytorskimi.
Jest to także pierwsza kantata z jego drugiego cyklu lipskiego, który składa się prawie wyłącznie z kantat chorałowych opartych na znanych pieśniach luterańskich. W ten sposób Bach stworzył bogaty i różnorodny zbiór dzieł religijnych, które do dziś zachwycają swoją pięknością i głębią.
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
- Kantaty 2024
- Kantaty sakralne Bacha – tabela
- Mapa strony
- Wiki Strona PowitalnaWiki Strona Powitalna to miejsce w którym prezentuję opracowania haseł leksykonu który prowadzę.
- Jan Sebastian Bach - Część 1 ŻYCIEJohann Sebastian Bach [24] był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną. Jego język muzyczny był charakterystyczny i niezwykle zróżnicowany, łączący i przekraczający techniki
- Jan Sebastian Bach - Część 2 UTWORYJohann Sebastian Bach był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną.