BWV 70a
Wachet! betet! betet! wachet!
Czuwaj! Módl się! Módl się! Czuwaj!
BWV 70a (wersja Weimarska – kantata na II niedzielę Adwentu opracowana na dwa oboje, Rogi, Skrzypce, Altówki, Continuo.
Prapremiera: Weimar, 6 grudnia 1716 rok.
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
Czuwaj! Módl się! Módl się! Czuwaj!
BWV 70a, czyli “Czuwaj! Módl się! Módl się! Czuwaj!” (“Wachet! betet! betet! wachet!”), to kompozycja Jana Sebastiana Bacha, stworzona specjalnie na drugą niedzielę Adwentu w 1716 roku, podczas gdy pracował w Weimarze. W przeciwieństwie do wielu innych miejsc, gdzie muzyka była zakazana w okresie Adwentu, Weimar nie podlegał tak surowym ograniczeniom. Dzięki temu Bach mógł skomponować tę kantatę, która później stała się częścią jego kanonu.
Struktura kantaty Wachet! betet! betet! wachet!
BWV 70a składa się z dwóch części, zbudowanych na wzór typowych barokowych kantat. W części pierwszej dominują arie i recytatywy, które są naszpikowane bogatymi emocjami i teologicznymi refleksjami. Kantata rozpoczyna się chórem, który natychmiast wprowadza słuchacza w podniosły nastrój Adwentu. Następujące po nim partie solistyczne oraz chórki tworzą dynamiczną i zróżnicowaną strukturę muzyczną.
Pierwsza część BWV 70a – emocjonalne wzburzenie
Chór otwierający – “Wachet! betet! betet! wachet!” – ma charakter alarmujący i mobilizujący. W ten sposób Bach odzwierciedla eschatologiczną treść tekstu, przypominając wiernym o konieczności czuwania i modlitwy w oczekiwaniu na przyjście Chrystusa. Arie w tej części kantaty, napisane na głosy solowe, kontynuują ten motyw, wprowadzając intymną, osobistą modlitwę i duchowe przygotowanie.
Druga część BWV 70a– refleksja i wzmocnienie wiary
Druga część utworu zawiera więcej elementów lirycznych i refleksyjnych, co skłania słuchacza do głębszej kontemplacji. Recytatywy są tu kluczowe, ponieważ łączą poszczególne arie narracyjną nicią, przekształcając teologiczne koncepty w muzyczne doświadczenia. Kantatę kończy triumfalny chór, który przynosi słowa otuchy i nadziei, zamykając dzieło w podniosłym tonie.
Analiza teologiczna kantaty Wachet! betet! betet! wachet!
Czuwanie i modlitwa w teologii luterańskiej
Tekst kantaty BWV 70a, oparty na wersetach biblijnych, stanowi głębokie odzwierciedlenie luterańskiej teologii. Motyw czuwania i modlitwy jest kluczowy w pismach Lutra, którzy podkreślali znaczenie duchowej gotowości na powtórne przyjście Chrystusa. Bach, będąc człowiekiem głęboko religijnym, wykorzystuje swoją muzykę, aby podkreślić te istotne elementy wiary. Chór i arie pełne są odniesień do eschatologicznych nadziei i obaw, które towarzyszą Adwentowi.
Symbolika muzyczna kantaty Czuwaj! Módl się! Módl się! Czuwaj!
Bach mistrzowsko operuje symboliką muzyczną, aby wzmocnić teologiczne przesłanie kantaty. Używa na przykład tonacji molowych, by wywołać uczucia grozy i niepokoju, przeplatanych tonacjami durowymi, które przynoszą nadzieję i ukojenie. Instrumentacja, z wykorzystaniem skrzypiec, obojów i continuo, odzwierciedla bogactwo oraz głębię duchowych przeżyć.
Historyczny kontekst kompozycji kantaty Wachet! betet! betet! wachet!
W wykonaniu kantaty BWV 70a w Weimarze nie przeszkadzały restrykcje związane z Adwentem. Weimar był wówczas ośrodkiem kulturalnym, gdzie sztuka, w tym muzyka, miała duże znaczenie także w kontekście religijnym. Dlatego Bach mógł realizować swoje muzyczne i duchowe wizje bez obaw o ograniczenia narzucane w innych regionach.
Równowaga pomiędzy sztuką a religią
Warto zauważyć, że w czasach Bacha muzyka była nie tylko formą sztuki, ale także narzędziem dydaktycznym i formą pobożności. Kantaty takie jak BWV 70a miały za zadanie nie tylko dostarczać estetycznych wrażeń, ale również pogłębiać religijne zaangażowanie wiernych. Dlatego też analizy takich dzieł muszą obejmować zarówno perspektywę muzyczną, jak i teologiczną.
Wnioski na temat kantaty BWV 70a
Kantata BWV 70a Jana Sebastiana Bacha to nie tylko wspaniały przykład barokowej muzyki sakralnej, ale także głębokie teologiczne dzieło, które odzwierciedla duchowy klimat Adwentu. Dzięki swojej dojrzałej strukturze, emocjonalnej głębi i bogactwu teologicznych odniesień, utwór ten pozostaje jednym z najważniejszych dzieł Bacha. Jego kompozycje przypominają nam o potrzebie ciągłego czuwania i modlitwy w oczekiwaniu na nadchodzącą radość Bożego Narodzenia.
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…