© Seong-Jin Cho

Claude Debussy

Suite Bergamasque

Claude Debussy – Lista najlepszych dzieł kompozytora 2024

Dzisiaj trochę inaczej, z cyklem kantat Jana Sebastiana jestem na bieżąco, a tymczasem poznaj mój wybór najlepszych dzieł Claude Debussy’ego, w tym “Suite Bergamasque” i “Prélude à l’Après-Midi d’un Faune”.

Claude Debussy, uznawany za jednego z najbardziej wpływowych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku, pozostaje ikoną impresjonizmu muzycznego. Jego dzieła, pełne kolorów, nastrojów i subtelnych niuansów, nadal inspirują słuchaczy na całym świecie. “Suite Bergamasque”, z uwielbianym przez wielu “Clair de Lune”, to przykład muzyki, która przenosi nas w świat poetyckich obrazów i delikatnych emocji.

Claude Debussy, uznawany za jednego z najbardziej wpływowych kompozytorów przełomu XIX i XX wieku, pozostaje ikoną impresjonizmu muzycznego. Jego dzieła, pełne kolorów, nastrojów i subtelnych niuansów, nadal inspirują słuchaczy na całym świecie. “Suite Bergamasque”, z uwielbianym przez wielu “Clair de Lune”, to przykład muzyki, która przenosi nas w świat poetyckich obrazów i delikatnych emocji.

Zapytany przez sekretarza Konserwatorium Paryskiego, jaką zasadą kierował się przy komponowaniu, Debussy odpowiedział rozbrajająco: "Mon plaisir! /Cała przyjemność po mojej stronie!/".

- Claude Debussy

Prélude à l'Aprés-Midi d'un Faune (1894)

Z kolei “Prélude à l’Après-Midi d’un Faune” to dzieło, które wielu uważa za początek nowoczesnej muzyki, z jego innowacyjnym podejściem do harmonii i struktury. Inne znaczące kompozycje Debussy’ego to “Pelléas et Mélisande”, operowa opowieść o skomplikowanej miłości i tragedii, oraz “La Mer”, symfoniczny obraz morza, który z jego dynamicznymi zmianami i bogatą paletą dźwiękową, jest prawdziwym arcydziełem. “Deux Arabesques” to kolejny przykład wcześniejszej pracy Debussy’ego, która już zwiastuje jego rozwijający się styl muzyczny.

Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune, CD 87a

Często mówi się, że era muzyki nowoczesnej rozpoczęła się od jednego utworu w 1894 roku: Prélude à l’Après-Midi d’un Faune Claude’a Debussy’ego na orkiestrę. Opierając się na poemacie Mallarmégo, Debussy uznał Preludium za sugestywne “następujące po sobie sceny, w których tęsknoty i pragnienia fauna przemijają w upalne popołudnie”. Debussy rozciągnął tradycyjny system tonacji i tonacji do granic możliwości. Preludium jest jednym z najpopularniejszych utworów muzycznych w historii i zainspirowało wielu kompozytorów, w tym Leonarda Bernsteina i Bouleza.

Claude Debussy

Jego “Kwartet smyczkowy g-moll” to dzieło, które łączy urzekające melodie z ekscytującą rytmiczną swobodą, otwierając drogę dla przyszłych eksploracji kompozytora. Warto również wspomnieć o “Études”, które stanowią wyzwanie dla pianistów, ale jednocześnie są pełne głębi i innowacji. Dzieła te, wraz z wieloma innymi, tworzą spuściznę, która nieustannie zachwyca i prowokuje do refleksji, będąc świadectwem geniuszu Debussy’ego i jego niezwykłej zdolności do przekształcania emocji w muzykę.

Rozwinął bardzo oryginalny system harmonii i struktury muzycznej, a jego późniejsza muzyka była postrzegana jako wspólna z malarzami impresjonistycznymi, zwłaszcza Monetem. Przewiń w dół, aby odkryć nasz wybór najlepszych dzieł Debussy’ego, w tym “Clair De Lune” (z Suite Bergamasque, 1890–1905), Prélude à l’Après-Midi d’un Faune, Peleas i Melizanda (1902) i La Mer.

Deux Arabesques (1888/1891)

Deux Arabesques na fortepian Debussy’ego, choć dość wczesne, zawiera wskazówki dotyczące rozwijającego się stylu muzycznego kompozytora. Suita jest jednym z bardzo wczesnych impresjonistycznych utworów muzycznych, podążającym za francuską formą sztuki wizualnej, i przedstawia sugestywne sceny poprzez muzykę.

Debussy: Deux Arabesques L. 66 – No. 1 Andante con moto

Suite Bergamasque (1890, rew.1905)

Suite Bergamasque to czteroczęściowa suita na fortepian – “Prélude”, “Menuet”, “Clair de Lune” i “Passepied”. Relaksująca muzyka jest inspirowana wierszem napisanym przez francuskiego poetę Paula Verlaine’a i nawiązuje do mglistych, impresjonistycznych faktur późniejszej twórczości Debussy’ego, zwłaszcza w jego najbardziej lubianym utworze fortepianowym “Clair de Lune”.

Lang Lang – Debussy: Suite bergamasque, L.75: III. Clair de lune

Kwartet smyczkowy g-moll (1893)

Kwartet smyczkowy g-moll Debussy’ego, jedno z jego najwcześniejszych arcydzieł, łączy urzekające melodie z porywającą swobodą rytmiczną i utorował drogę do Prélude à l’Après-Midi d’un Faune w następnym roku. Debussy rozszerzył brzmienie kwartetu smyczkowego o różne nowatorskie tekstury i efekty tonalne. Dzięki egzotycznym skalom, niekonwencjonalnym akordom, progresjom i zmianom tonacji, muzyka zawiera melodie i harmonie unikalne dla swoich czasów.

Debussy: Kwartet smyczkowy g-moll op. 10, l. 85 – 1. Animé et très décidé

Peleas i Melizanda (1902)

Peleas i Melizanda to jedyna opera Debussy’ego, jaką kiedykolwiek ukończył i jest uważana za kamień milowy w muzyce XX wieku. Francuskie libretto zostało zaadaptowane z symbolistycznej sztuki Maurice’a Maeterlincka Peleas i Melizanda. Debussy podkreśla symbolikę Maeterlincka zadziwiająco oryginalną muzyką, mimo że użycie przez niego motywów do identyfikacji wszystkich aktorów i innych sił jest dość wagnerowskie.

Debussy: Peleas i Melizanda, CD 93, Akt III – Mes longs cheveux descendent

La Mer (1905)

La Mer to najpopularniejszy i najczęściej wykonywany utwór koncertowy Debussy’ego. Te trzy orkiestrowe “szkice symfoniczne” oddają niemal nadludzką zdolność Debussy’ego do przełożenia gry światła na wodzie i miejsca morza w świecie przyrody na dźwięk muzyczny. Programowy charakter tego utworu sprawił, że stał się on dziełem pionierskim muzycznego impresjonizmu.

Debussy: La mer, L. 109 – I. Od świtu do południa na morzu

Obrazy (1905 – 1907)

Dwie księgi obrazów rozwinęły fakturalną drobiazgowość i wyrafinowanie Debussy’ego, zwłaszcza “Reflets Dans l’Eau” (“Odbicia w wodzie”) z Księgi I. Obrazów Księga II zawiera “Cloches à Travers les Feuilles” (“Dzwony przez liście”), zainspirowane biciem przejeżdżającego dzwonu przenoszonego z wioski do wioski między świętami religijnymi. To jedno z najlepszych dzieł Debussy’ego.

Debussy: Images I, L. 110 – I. Reflets dans l'eau

Kącik dla dzieci (1908)

Urzekająca suita w sześciu częściach przywołująca sceny z dzieciństwa – w tym burzliwy “Golliwog’s Cake-Walk” – dedykowana “Mojemu drogiemu małemu Chouchou z łagodnymi przeprosinami ojca za to, co nastąpi”.

Seong-Jin Cho – Debussy: Spacer po torcie Golliwoga (Kącik dla dzieci, L. 113)

Jeux (1913)

Jeux, opisany przez Debussy’ego jako “Poème Dansé”, miał swoją premierę w Paryżu w 1913 roku, zaledwie dwa tygodnie przed Świętem wiosny Strawińskiego. W tym niezapomnianym balecie występują dwie dziewczynki i chłopiec, którzy po zgubieniu piłki podczas wieczornej gry w tenisa polują na nią w oświetlonych księżycem zaroślach, grając po drodze w dziwną grę w chowanego. Jeux był ostatnią partyturą orkiestrową, którą Debussy ukończył przed śmiercią w 1918 roku i jest jego najlepszym dziełem orkiestrowym.

Debussy: Jeux (Poème dansé) , L.126 – Très lent – Scherzando (Tempo initial)

Jestem PpiotrR

i polecam

Pozostałe miejsca

Na tej stronie

o mnie

mojeprofiloweFB Pamela foto

Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…

Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią… 

Kategorie w Leksykonie
87 / 100
Obserwuj
( 0 Obserwujących )
X

Obserwuj

E-mail : *
* Twoje dane osobowe będą wykorzystywane w celu ułatwienia korzystania z tej witryny oraz do innych celów opisanych w naszej Polityka Prywatności. Niniejszym zgadzam się i wyrażam zgodę na politykę prywatności.
To jest część 3 z 0 w serii Muzyczne rekomendacje

twój komentarz