Odkrycie albumu – Dave Brubeck Meets Bach zespołu The Dave Brubeck Quartet, który interpretuje prace Johann Sebastian Bacha, to doświadczenie zarówno fascynujące, jak i głęboko wzruszające. Album ten, składający się z dwóch płyt, ustawia Brubecka w zupełnie nowym świetle, łącząc genialność klasycznej muzyki z nieskrępowaną ekspresją jazzu.
Muzyka poważna, znana również jako muzyka klasyczna, to gatunek muzyczny wywodzący się z tradycji klasycznej. Obejmuje całą muzykę akademicką, zarówno świecką, jak i sakralną, tworzoną na przestrzeni tysiąca lat w kręgu krajów o kulturze europejskiej.
Charakteryzuje się:
Bogactwem harmonii i kontrapunktu: Kompozytorzy tworzący muzykę poważną stosują zaawansowane techniki harmoniczne i kontrapunktyczne.
Formalną strukturą: Ich utwory często posiadają wyraźne struktury, takie jak sonaty, symfonie, koncerty czy fugi.
Użyciem instrumentów orkiestrowych: Muzyka poważna jest często wykonywana przez orkiestry symfoniczne, z udziałem instrumentów dętych, smyczkowych i perkusyjnych.
Wysokim poziomem wirtuozerii: Wymaga od wykonawców umiejętności technicznych i interpretacyjnych.
Jeśli chcesz posłuchać przykładów muzyki poważnej, polecam zapoznać się z dziełami takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Bach czy Chopin. Ich kompozycje są nie tylko piękne, ale także pełne emocji i głębokiej ekspresji . Możesz również poszukać na platformie YouTube, gdzie znajdziesz wiele nagrań wykonanych przez wybitnych muzyków. Muzyka poważna jest niezwykle różnorodna i stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego. Jej wpływ na rozwój muzyki jest nieoceniony, a jej piękno przetrwało wieki.
Epoka romantyczna, znana również jako wiek romantyzmu, to okres, który obfitował w wybitnych kompozytorów i ich niezapomniane dzieła. Był to czas, gdy muzyka stała się środkiem wyrazu najgłębszych emocji, a kompozytorzy tacy jak Fryderyk Chopin czy Franz Schubert osiągnęli mistrzostwo w przekazywaniu uczuć przez dźwięki. Ich twórczość, pełna pasji i dramatyzmu, do dziś inspiruje i porusza serca słuchaczy na całym świecie. Romantyzm w muzyce to nie tylko epoka w historii, ale przede wszystkim nieustające źródło emocjonalnego bogactwa i artystycznej ekspresji.
– Był to czas przepychu i kontrastu – W sztuce dominowały kręte linie i bogate zdobienia – W literaturze kwitły metafory i paradoksy – W muzyce rozwijała się opera i koncert – W filozofii panował racjonalizm i empiryzm – W polityce toczyły się wojny i spory religijne
Klasycyzm w muzyce, to jak elegancki bal kostiumowy, gdzie każda nuta ma swoje miejsce i tańczy w rytmie doskonałej harmonii. Wyobraź sobie Mozarta, który komponuje symfonię, a Beethoven grający na fortepianie z peruką, która nie chce współpracować i ciągle spada mu z głowy. To był czas, gdy kompozytorzy byli jak gwiazdy rockowe, a ich koncerty przyciągały tłumy fanów w perukach i pończochach, a każdy nowy utwór był jak najnowszy hit, który wszyscy musieli znać. Klasycyzm to nie tylko muzyka, to cała epoka pełna dramatu, pasji i peruk, które czasami miały więcej osobowości niż ich właściciele!
Viola da gamba to fascynujący instrument, który łączy w sobie historię i piękno. Jest to chordofon smyczkowy, który powstał w czasach renesansu i baroku, a jego nazwa oznacza „skrzypce nóg”. Istnieją różne rodzaje violi da gamba, od małych i wysokich do dużych i niskich. Każda z nich ma swój własny charakter i brzmienie.
Skrzypce – Viola da gamba nie są poprzedniczką współczesnych skrzypiec, chociaż mają one wiele wspólnego. Viola da gamba ma płaskie płyty korpusu, które nie wystają poza boczki, i otwory rezonansowe w kształcie litery C.
Ma też więcej strun niż skrzypce, zwykle sześć lub siedem, i progi na szyjce, które ułatwiają grę w intonacji. Smyczek violi da gamba jest inny niż smyczek skrzypcowy – jest krótszy, lżejszy i ma pręt wygięty do góry. Struny violi da gamba są zrobione z jelit zwierzęcych lub nylonu, co nadaje im miękki i ciepły dźwięk. Viola da gamba była bardzo popularna w muzyce dawnej, zarówno jako instrument solowy, jak i zespołowy. Można ją usłyszeć w utworach takich kompozytorów jak Bach, Purcell czy Marais. W XX wieku nastąpił renesans violi da gamba, dzięki zainteresowaniu muzyką historyczną i autentycznym wykonawstwem. Viola da gamba to instrument pełen uroku i wyrazu, który zachwyca swoją elegancją i subtelnym brzmieniem. Niektóre viole da gamba mają na ślimaku rzeźbione głowy zwierząt lub fantastycznych istot, co dodaje im jeszcze więcej osobowości. Viola da gamba kontrabasowa jest protoplastą dzisiejszego kontrabasu, który zachował wiele cech swego przodka. Inne odmiany violi da gamba to: viola da braccio, viola d’amore, viola bastarda i viola di bordone.”
Jordi savall Les voix humaines
Otwierające tę sekcję “Preludium” Sieur de Machy jest opracowane w stylu antycznym i nadal spadkobiercą techniki teorby. Kontrastuje z utworami Marais, utrzymanymi w nowoczesnym stylu: ekspresyjność i wirtuozeria techniczna, eksploracja brzmieniowa i przewaga melodii to elementy, które charakteryzują te utwory. Dzięki nim viola da gamba okazuje się instrumentem, który z większą precyzją mógłby imitować ludzki głos.
ViolE
Kilka zdjęć instrumentu
Wiolonczela Stradivariego “Fruh” została zaadaptowana z violi da gamba przypisywanej warsztatowi Stradivariego ok. 1730 roku. Zachowała się oryginalna górna i dolna część grzbietu, połączona z bokami i szyją wykonaną w XIX wieku. Niewyraźna inskrypcja na wnętrzu: Jos Wagner, Jahre, 19, jest prawdopodobnie datą jego modyfikacji. Jest to jedna z trzech zachowanych violi Stradivariego da gamba.
Viole były znane w Europie już w późnym średniowieczu, jednak nie miały wtedy jeszcze jednolitej budowy ani stroju. Dopiero na przełomie XV i XVI wieku ukształtowały się ich typowe formy, dające początek trzem rodzinom instrumentów: lirom da braccio, violom da braccio i violom da gamba.
Instrumenty te były używane do gry solowej i zespołowej. Różniły się budową, wielkością pudła rezonansowego, liczbą strun, strojem oraz sposobem trzymania – da braccio (z wł.ramię) trzymano na ramieniu, da gamba (z wł.noga) na kolanach lub między nimi.
Viole da gamba wcześniej niż viole da braccio uformowały odrębną klasę instrumentów. Jednak ich rozwój został zarzucony i jedynie kontrabasowa viola da gamba stała się prototypem dzisiejszego kontrabasu, pozostałe są dziś określane jako wiole lub gamby i wykorzystywane głównie w muzyce dawnej. Natomiast odmiany violi da braccio dały podstawę współczesnemu instrumentarium smyczkowemu – skrzypcom, altówkom i wiolonczelom.
Główne różnice między violami
viole da gamba
viole da braccio
płyta spodnia plaska
płyta spodnia wypukła
płyta spodnia w górnej części nachylona ku szyjce (tzw. daszek)
płyta spodnia bez nachylenia
boczki wysokie
boczki niskie
górne boczki spadziste w stosunku do szyjki
górne boczki prostopadle w stosunku do szyjki
krawędzie płyt nie wystające poza boczki
krawędzie płyt wystające poza boczki
wewnątrz instrumentu poprzeczki wzmacniające
wewnątrz instrumentu podłużna belka basowa
otwory rezonansowe w kształcie litery „C” lub płomieniste
otwory w kształcie stylizowanej litery „f” (tzw. efy)
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.
Nie zgadzać sięZgadzać się
Połącz za pomocąD
Wyrażam zgodę na utworzenie konta
Gdy logujesz się po raz pierwszy za pomocą przycisku Social Login, zbieramy publiczne informacje o Twoim profilu konta udostępnione przez dostawcę Social Login, w oparciu o Twoje ustawienia prywatności. Otrzymujemy również Twój adres e-mail, aby automatycznie utworzyć dla Ciebie konto na naszej stronie internetowej. Po utworzeniu konta zostaniesz do niego zalogowany.