Allein zu Dir, Herr Jesu Christ
Sam dla Ciebie, Panie Jezu Chryste
BWV 33 – kantata na trzynastą niedzielę po Trójcy Świętej opracowana na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój I+II, fagot, smyczki i continuo.
Premiera: Lipsk, 3 września 1723 roku.
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania kantat J.S. Foundation, oraz tłumaczenia Armina Teske.
BWV 33 – Wstęp
BWV 33 – dziś chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na temat tej jednej z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających kompozycji – kantaty chorałowej “Allein zu dir, Herr Jesu Christ” (Sam do Ciebie, Panie Jezu Chryste), którą Jan Sebastian Bach, napisał w 1723 roku. Kantata ta jest nie tylko arcydziełem sztuki muzycznej, ale także głębokim wyrazem wiary i miłości do Boga i ludzi.
BWV 33 – Sam dla Ciebie, Panie Jezu Chryste | O warstwie kompozycji
Kantata składa się z sześciu części, które łączą w sobie elementy chorału, arii, recytatywu i fugi. Każda część ma swój własny charakter i przekaz, ale razem tworzą spójną całość, która prowadzi słuchacza przez różne etapy duchowego dojrzewania.
Kantata rozpoczyna się od chorału, w którym wierny wyznaje swoją grzeszność i prosi o łaskę Bożą. Następnie w arii altowej słyszymy głos Chrystusa, który zapewnia o swojej obecności i pomocy. W kolejnej części recytatyw tenorowy przedstawia dialog między duszą a sumieniem, które nawołuje do pokuty i nawrócenia. W czwartej części aria sopranowa wyraża radość z przebaczenia i nadzieję na zbawienie. Piąta część to recytatyw basowy z akompaniamentem chorału, który podkreśla konieczność wierności i posłuszeństwa Bogu. Kantata kończy się wielogłosową fugą na chorał, która jest hymnem dziękczynnym i uwielbieniem Boga.
BWV 33 – moja refleksja
Ta kantata jest dla mnie nie tylko pięknym utworem muzycznym, ale także źródłem inspiracji i pocieszenia. W jej słowach i dźwiękach odnajduję sens życia i siłę do pokonywania trudności. Uważam, że ta kantata jest aktualna także w naszych czasach, kiedy panuje tyle nienawiści, fałszu i materializmu. Ta kantata przypomina nam o tym, co naprawdę ważne – o miłości do Boga i bliźniego, o pokorze i ufności, o wdzięczności i radości. Ta kantata jest zaproszeniem do refleksji nad sobą i swoim stosunkiem do świata. Ta kantata jest darem dla każdego, kto chce się zbliżyć do Boga i ludzi.
Zachęcam Was do posłuchania tej kantaty i do podzielenia się ze mną Waszymi wrażeniami i odczuciami. Może ona zmienić Wasze życie tak, jak zmieniła moje. Niech ta kantata będzie dla Was źródłem błogosławieństwa i pokoju.
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
- Kantaty 2024
- Kantaty sakralne Bacha – tabela
- Mapa strony
- Wiki Strona PowitalnaWiki Strona Powitalna to miejsce w którym prezentuję opracowania haseł leksykonu który prowadzę.
- BWV 38 - Z głębokiej nędzy w grzechu mymBWV 038 - Z głębokiego utrapienia wołam do Ciebie na 21 niedzielę po Trójcy Świętej. Skomponowana na sopran, alt i tenor, zespół wokalny, puzon I–IV, obój I+II, fagot, smyczki i continuo
- Jan Sebastian Bach - Część 2 UTWORYJohann Sebastian Bach był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną.