BWV 103 - Wy płakać i narzekać będziecie
Spis treści

Spis treści wpisu

Kategorie: Muzyka

BWV 103

Ihr werdet weinen und heulen

Wy płakać
i narzekać będziecie

BWV 103 – kantata na 3 niedzielę po Wielkanocy opracowana na flet piccolo i trąbki. Głosy altowy i tenorowy wraz z zespołem wokalnym wspierane przez smyczki i continuo.

Premiera:

Lipsk, 22 kwietnia 1725 roku. 

W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.

Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.

200 Kantat
200 Kantat Jana Sebastiana Bacha

BWV 103 - Enigmatyczne piękno kantaty Bacha

BWV 103 kantata Jana Sebastiana Bacha „Ihr werdet weinen und heulen”, w tłumaczeniu Armina Teske oznacza „Wy płakać i narzekać będziecie”, jest głęboką muzyczną eksploracją smutku i radości.

Utwór ten, skomponowany na trzecią niedzielę po Wielkanocy, zwaną także Niedzielą Jubilate, został wykonany po raz pierwszy 22 kwietnia 1725 roku w Lipsku. Kantata jest świadectwem geniuszu Bacha w przekazywaniu ludzkich doświadczeń poprzez muzykę.

Tekst kantaty, zaczerpnięty z Ewangelii Jana, odzwierciedla dychotomię płaczu w świecie i odnajdywania radości w Chrystusie. Kompozycja Bacha jest podróżą przez te emocje, zaczynającą się od chóru nadającego ponury ton, poprzez recytatywy i arie wyrażające głęboką tęsknotę duszy i poszukiwanie pocieszenia, a kończąc na finałowym chorale, który przynosi obietnicę radości ze smutku.

Ihr werdet weinen und heulen - dobór instrumentów

Na szczególną uwagę zasługuje dobór instrumentów Bacha do tej kantaty. Dodanie fletu piccolo i trąbki tworzy niepowtarzalną barwę, która współgra z tematycznymi elementami utworu. Głosy altowy i tenorowy wraz z zespołem wokalnym popychają narrację do przodu, wspierane przez smyczki i continuo, które zapewniają bogatą podstawę harmoniczną.

Początkowy refren, z grą linii instrumentalnych i wokalnych, od razu wciąga słuchacza w emocjonalny krajobraz kantaty. Następujący po nim basowy arioso jest przejmującą refleksją na temat przemiany smutku w radość. Aria altowa z towarzyszeniem skrzypiec solo lub fletu jest serdeczną prośbą o uzdrowienie i miłosierdzie, natomiast aria tenorowa z wezwaniem trąbki przypomina o sile wiary.

BWV 103 to nie tylko kompozycja muzyczna; jest to doświadczenie duchowe, które wykracza poza czas. Zaprasza słuchaczy do kontemplacji głębszych znaczeń cierpienia i pocieszenia, a umiejętność Bacha przekazywania ich poprzez swoją muzykę jest po prostu cudowna.

Dla zainteresowanych dalszym zgłębianiem tej kantaty dostępnych jest wiele nagrań i partytur. Neue Bach-Ausgabe zapewnia wydanie urtekstowe*1, które jest niezbędne dla osób poszukujących naukowego podejścia do twórczości Bacha. Witryna internetowa Kantaty Bacha oferuje mnóstwo informacji, w tym dyskusje i tłumaczenia tekstów./https://imslp.org/wiki/Neue_Bach-Ausgabe_(Bach,_Johann_Sebastian)/

BWV 103 Bacha pozostaje potężnym przypomnieniem niezrównanej umiejętności kompozytora w wyrażaniu złożoności ludzkiego ducha. Jest to dzieło, które niezmiennie inspiruje i porusza publiczność, potwierdzając miejsce Bacha jako jednego z najwybitniejszych kompozytorów w historii muzyki zachodniej. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym entuzjastą Bacha, czy dopiero zaczynasz jego twórczość, „Ihr werdet weinen und heulen” to kantata, która pozostawi trwałe wrażenie w Twoim sercu i umyśle.

Pogląd, że ulga jest nieosiągalna bez uprzedniego doznania wielkiego nieszczęścia, a nawet szyderstw ze strony naszych bliźnich, jest tak samo kluczowy dla ludzkiego doświadczenia, jak i dla przesłania tej kantaty o pocieszeniu.

Dla lustrzanego przesłania wstępnego refrenu Bach stosuje kontrastujące motywy, ustawiając “płacz i zawodzenie” jako chromatycznie opadającą progresję westchnień i diabelskiego trytonowego skoku, podczas gdy schadenfreude świata wyraża się w ponurych, napędzających rytmach koncertowych.

Napisany w h-moll tenor jest ekspresyjny, ale poważny, a oboje d’amore i flet sopranowy sugerują przemijalność wszystkich ziemskich spraw, w tym cierpienia. Przemiana w radość w ostatniej linijce tekstu jest interpretowana przez Bacha bardzo dosłownie, ale dopiero po wstawieniu ośmiu bardzo ekspresyjnych taktów (adagio e piano) czystego współczucia.
Ten fragment na głos basowy, braterski uścisk w chwili najgłębszej udręki, zdaje się niemal antycypować niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa (“Ihr habt nun Traurigkeit”), który jako wielki wielbiciel Bacha z pewnością znał kantatę, wydrukowaną w Berlinie już w 1831 roku.

Recytatyw tenorowy bada pogrążanie się wiernych w rozpaczy, zanim utożsami nieobecność Jezusa z prawdziwą chorobą i smutkiem o wiele bardziej niepokojącym serce i duszę niż samo prześladowanie. To nawiązanie do mowy pożegnalnej z Ewangelii św. Jana łączy ten ruch z fragmentem Biblii dotyczącym danej niedzieli, która ze względu na swój introit we wczesnym Kościele jest nieco myląco nazywana “Niedzielą Jubileuszową”, chociaż teksty na tę okazję, podobnie jak wszystkie poświęcone jej kantaty Bacha (BWV 12, 103, 146), skupiają się bardziej na lamentacji i odrzuceniu świata materialnego.

Ta teologia cierpienia zostaje zilustrowana w sposób szczególny w arii altowej za pomocą metafor leczniczych: «lekarz», «rany» i «balsam». Wyginając się w łuk nad linią basu staccato, górne partie nadają nieco ociężałej oprawie pewną zwinność, której nadaje nutę naiwności delikatna barwa fletu sopranowego.

Fakt, że ta niezwykła partia – coś w rodzaju “sakralizowanego Papagena” – została przepisana na flet poprzeczny lub skrzypce solo na późniejsze wykonanie w 1731 roku, może być postrzegany jako próba nadania scenerii powagi i elegancji. Recytatyw altowy przeciwstawia lamentowi tenoru do Boga ufne oczekiwanie na rychły powrót Jezusa.

Bach powraca tu do kontrastujących ze sobą obrazów chóru wprowadzającego, umiejętnie przekształcając ekspresyjną recytację “smutku” w radosną melizmatę “radości”. Następująca po niej aria tenorowa “Recover now, o troubled feelings” jest jedną z najpopularniejszych kantatowych na bis napisaną przez Thomasa Cantora – i nie bez powodu.

Pomyślany jako skoczne bourrée D-dur z błyskotliwymi fanfarami na trąbkę, łączy w sobie rzeczowy “nowoczesny” charakter ekspresji z subtelną interpretacją opisanych w tekście “niespokojnych uczuć” i “nadmiaru nieszczęścia”. Chociaż kunsztowna konstrukcja scenerii Bacha nie zawsze pozwala w pełni zabłysnąć heroizmowi tekstu, w żaden sposób nie umniejsza to uroku jego przedsięwzięcia w kierunku przyszłościowego, popularnego stylu kompozytorskiego.

Część zamykająca, do strofy chorałowej Paula Gerharda, trafnie podsumowuje podstawowe przesłanie kantaty: porzucona Rozpacz “przemieni się w radość i trwałe zdrowie” – z pewnością pociechą “ponad wszelką miarę”, ale pachnącą “niemieckim kwietyzmem”, za który filozof Ernst Bloch nie krytykował niesłusznie reformacji luterańskiej.

Jakkolwiek jednak to pokorne oczekiwanie można odnieść do niedzielnego czytania z Pierwszego Listu św. Piotra (całkowicie zniewolonego przez władzę), to jednak na próżno szuka się w tym ruchu – a właściwie w całej kantacie – jakichkolwiek oznak rzeczywistej ulgi w ziemskich niedostatkach.

————————————————————————–
Przypisy:
1 – Urtekst to termin używany w kontekście analizy literackiej i muzykologicznej. Oznacza pierwotny tekst, który stanowi podstawę dla dalszych interpretacji, adaptacji lub kompozycji. W przypadku muzyki może to być oryginalny tekst utworu muzycznego, na przykład libretto opery lub kantaty. W literaturze urtekstem jest pierwotny tekst dzieła literackiego, który może być analizowany pod kątem treści, stylu, symboliki i innych aspektów.

W przypadku kantaty BWV 104 czy BWV 103 J.S. Bacha, urtekstem jest tekst kantaty, który kompozytor wykorzystał do stworzenia swojej muzyki. To właśnie z tego tekstu Bach wyciągnął inspirację i przekształcił go w piękną kompozycję muzyczną. 🎶📜

Jestem PpiotrR

i polecam

Pozostałe miejsca

Na tej stronie

o mnie

mojeprofiloweFB Pamela foto

Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…

Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią… 

Kategorie w Leksykonie
91 / 100

twój komentarz