KV 466 – Koncert nr 20 d-moll
Ten koncert na fortepian i orkiestrę został skomponowany przez genialnego Wolfganga Amadeusza Mozarta w 1785 roku, kiedy miał zaledwie 29 lat. Pierwsze wykonanie miało miejsce w Wiedniu, w kasynie Mehlgrube, z samym kompozytorem jako solistą.
Koncert nr 20 d-moll Mozarta jest wyjątkowy pod wieloma względami. Po pierwsze, jest to jeden z zaledwie dwóch koncertów fortepianowych Mozarta napisanych w tonacji molowej (drugi to Koncert nr 24 c-moll). Tonacja ta nadaje utworowi mroczny i namiętny charakter, który kontrastuje z większością lżejszych i pogodniejszych koncertów Mozarta. Po drugie, jest to jeden z pierwszych koncertów fortepianowych, w których Mozart wprowadził własne kadencje – improwizowane lub zapisane solowe partie fortepianu na końcu każdej części. Kadencje te pokazują niezwykłą kreatywność i błyskotliwość Mozarta jako kompozytora i pianisty. Po trzecie, jest to jeden z najbardziej popularnych i cenionych koncertów fortepianowych Mozarta, który wywarł duży wpływ na innych kompozytorów, takich jak Beethoven, Chopin czy Brahms.
Zobacz ten koncert w wykonaniu Friedricha Guldy
Zajrzyj też na mój profil LastFm
KV 466 – Koncert nr 20 d-moll – Części Koncertu
Koncert nr 20 d-moll Mozarta składa się z trzech części: Allegro, Romance i Allegro assai. Pierwsza część rozpoczyna się od dramatycznego wprowadzenia orkiestry w d-moll, które przedstawia główny temat utworu. Następnie fortepian wchodzi z delikatnym i lirycznym tematem pobocznym w F-dur. Obie melodie są następnie rozwijane i kontrastowane przez solistę i orkiestrę, tworząc bogatą i zróżnicowaną strukturę sonatową. Na końcu części fortepian wykonuje kadencję, która podsumowuje i uwypukla wszystkie motywy utworu.
Druga część to Romance – spokojna i piękna pieśń bez słów w formie ABA. Część A jest w B-dur i ma prosty i czysty charakter. Część B jest w g-moll i ma bardziej dramatyczny i niespokojny nastrój. Część A powraca na końcu, przynosząc ulgę i pocieszenie. Ta część pokazuje delikatną i emocjonalną stronę Mozarta jako kompozytora.
Trzecia część to Allegro assai – szybkie i żywiołowe rondo w d-moll. Refren jest pełen energii i napięcia, a epizody są bardziej liryczne i kontrastujące. W jednym z epizodów Mozart nawiązuje do opery Don Giovanni, którą napisał dwa lata później. Na końcu części fortepian wykonuje drugą kadencję, która prowadzi do triumfalnego finału.
Koncert nr 20 d-moll Mozarta jest utworem niezwykle bogatym i głębokim, który zachwyca zarówno słuchaczy, jak i wykonawców. Jest to prawdziwe arcydzieło muzyki klasycznej, które warto poznać i podziwiać