Sie werden euch in den Bahn tun
Wyłączać́ was będą̨ z synagog
BWV 44 – kantata na niedzielę w oktawie Wniebowstąpienia skomponowana na chór wejściowy, arię tenora, recytatywu basu, arii sopranowej, recytatywu altowego i chór końcowy.
Premiera: Lipsk, 21 maja 1724 r.
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
Kantata BWV 44 - dla emocji...
Wyłączać́ was będą̨ z synagog to przepiękna kantata “Sie werden euch in den Bahn tun która jest niezwykle ważnym dziełem w historii muzyki, będącym zwieńczeniem pierwszego rocznego cyklu kantatowego, który Johann Sebastian Bach skomponował dla Lipska w latach 1723/24.
Stworzona na niedzielę Exaudi, 21 maja 1724 roku, kantata ukazuje nie tylko mistrzostwo kompozytora, ale także jego głębokie zrozumienie duchowej i emocjonalnej odysei człowieka. Bach, któremu udało się stworzyć jeszcze cztery pełne roczniki kantat, poprzez swoje dzieła potrafił w niezwykły sposób połączyć liturgię z uniwersalnymi emocjami, co sprawia, że “Sie werden euch in den Bahn tun” wciąż zachwyca słuchaczy i pozostaje istotnym elementem repertuaru koncertowego. Odkryj piękno tej kantaty i pozwól sobie na chwilę refleksji nad jej głębokim przesłaniem.
Przedstawię Ci jej tłumaczenie, historię powstania jak też omówienie opracowane przez profesorów Uniwersytetu Warszawskiego – gotowy?
Jeśli tak, to zapraszam Cię do lektury tego artykułu, w którym podzielę się z Tobą moją pasją do muzyki barokowej i szczególnie do twórczości jednego z największych kompozytorów wszech czasów – Jana Sebastiana Bacha. Zobaczysz, jak bogata i piękna jest jego 44 kantata, która nawiązuje do tematu wniebowstąpienia Chrystusa i nadziei na zbawienie.
BWV 44 – kiedy skomponowana?
Kantata ta została skomponowana w 1724 roku w Lipsku, gdzie Bach był kantorem i dyrektorem muzycznym. Kantata składa się z sześciu części: chóru wejściowego, arii tenora, recytatywu basu, arii sopranu, recytatywu altu i chóru końcowego. Każda część ma swój własny charakter i przekaz, który omówię Ci dokładniej poniżej.
BWV 44 – poczytaj o częściach utworu
Chór wejściowy jest pełen radości i triumfu. Tekst pochodzi z Psalmu 68 i mówi o tym, że Bóg wstępuje na wysokości z okrzykiem i trąbami. Muzyka jest bardzo żywa i dynamiczna, z wykorzystaniem instrumentów dętych i smyczkowych. Bach tworzy tu kontrast między głośnymi i cichymi fragmentami, które symbolizują odpowiednio chwałę Bożą i pokorę ludzką.
Aria tenora jest spokojniejsza i liryczna. Tekst pochodzi z Ewangelii według św. Jana i mówi o tym, że Jezus przygotował nam miejsce w domu Ojca. Muzyka jest delikatna i melodyjna, z wykorzystaniem fletu poprzecznego i skrzypiec. Bach tworzy tu nastrój zaufania i pocieszenia.
Recytatyw basu jest dramatyczny i ekspresyjny. Tekst pochodzi z Listu do Hebrajczyków i mówi o tym, że Jezus jest naszym wielkim kapłanem, który przeszedł przez niebo. Muzyka jest mocna i napięta, z wykorzystaniem organów i wiolonczeli. Bach tworzy tu nastrój podziwu i uwielbienia.
Aria sopranu jest radosna i wdzięczna. Tekst pochodzi z Pieśni nad Pieśniami i mówi o tym, że Jezus jest naszym ukochanym, który nas zaprasza do siebie. Muzyka jest słodka i wdzięczna, z wykorzystaniem oboju d’amore i skrzypiec. Bach tworzy tu nastrój miłości i tęsknoty.
Recytatyw altu jest spokojny i refleksyjny. Tekst pochodzi z Listu do Rzymian i mówi o tym, że nic nas nie może oddzielić od miłości Bożej. Muzyka jest prost
a i harmonijna, z wykorzystaniem organów i wiolonczeli. Bach tworzy tu nastrój pokoju i nadziei.
Chór końcowy jest uroczysty i podniosły. Tekst pochodzi z hymnu “Nun danket alle Gott” (Teraz dziękujcie wszyscy Bogu) autorstwa Marcina Rinkarta. Muzyka jest bogata i majestatyczna, z wykorzystaniem wszystkich instrumentów i głosów. Bach tworzy tu nastrój dziękczynienia i chwały.
BWV 44 – moje podsumowanie
Jak widzisz, 44 kantata Jana Sebastiana Bacha jest prawdziwym arcydziełem, które zachwyca zarówno słowem jak i dźwiękiem. Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci trochę tę piękną kompozycję i zachęcił do jej posłuchania lub nawet wykonania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o muzyce barokowej lub o innych kantatach Bacha, zapraszam Cię do kontaktu ze mną lub z profesorami Uniwersytetu Warszawskiego, którzy są ekspertami w tej dziedzinie. Dziękuję za uwagę i życzę Ci miłego dnia!
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
Ostatnio zaktualizowane 2024-11-21 / Linki partnerskie / Zdjęcia API z reklam produktów Amazon
- BWV 183 - Wyłączać was będą z synagogBWV 183 - Wyłączać was będą z synagog to kantata skomponowana na niedzielę w oktawie wniebowstąpienia.
- Jan Sebastian Bach - Część 2 UTWORYJohann Sebastian Bach był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną.