Missa Solemnis op. 123
Missa Solemnis op. 123 Ludwig van Beethoven… Odsłuchuję z wielką radością i przyjemnością Jego mszę. Jest ona, w wykonaniu Stuttgart Gachinger Kantorei/Baldin, Aldo/Coburn, Pamela/Quivar, Florence/Schmidt, Andreas, skąd to zainteresowanie?.
Podczas, ostatniego II Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego w dniu finałowym w Katedrze Oliwskiej odbył się koncert w wykonaniu Academy of Ancient Music, który wykonał Requiem KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Wyszedłem z katedry nasycony, ale i głodny.
Ludwig van Beethoven – Poszukiwania
Głodny bo w świadomości, że chcę więcej. Wróciłem do domu i zacząłem szukać wiedzy na temat dzieła. Dowiedziałem się, też o dziele Ludwiga – o tym które poniżej podaję opis z polskiej wikipedii. Słuchanie Mszy uroczystej, powoduje we mnie drżenie, jest to dzieło doskonałe. Drżenie to przywołuje świadomość w której odnajduję się w tym świecie, gdzie obok pragnień materialnych tego świata, moje status quo jawi się jako głodne straw duchowych. Słuchanie tego rodzaju dzieł powoduje iż czuję się nasycony i bez pragnień materialnych. Tym samym muzyka ta czyni mnie szczęśliwym. Polecam serdecznie stronę www.classicsonline.com na której można kupić online te dzieło w cenie niecałych 10 USD, co na dzisiejszą wartość dolara amerykańskiego wynosi niecałe 28 złotych polskich.
Polecam czytającym ten tekst Chrześcijanom wejście na stronę w http://pl.wikipedia.org/wiki/Sk%C5%82ad_Apostolski
Gdzie jest możliwość nauczenia się Pacierza “Ojcze Nasz” – w łacińskim brzmieniu. Tak więc zapraszam do słuchania i do lektury poniższego tekstu wyjaśniającego fachowo czym jest Msza Uroczysta – Missa Solemnis w tonacji D-dur Opus 123, Ludwiga van Beethovena
Z Wikipedii
Missa Solemnis (Msza uroczysta) D-dur op.123 Ludwiga van Beethovena uważana jest za największe, obok Mszy h-moll BWV 232 J. S. Bacha oraz Requiem d-moll KV626 i Wielkiej mszy c – moll KV 427 W. A. Mozarta, dzieło sakralne w historii muzyki. Określana jest często mianem mszy symfonicznej z powodu swych rozmiarów i struktury.
Beethoven rozpoczął pisanie Mszy w roku 1819, zamierzając ukończyć ją 20 marca 1820 roku; na ten dzień bowiem zaplanowana była ceremonia wyniesienia kardynała arcyksięcia Rudolfa (przyjaciela i ucznia kompozytora), do godności arcybiskupa Ołomuńca. Jak to często u Beethovena bywało, na dzień uroczystości gotowe były tylko trzy części: Kyrie, Gloria i Credo. Sanctus/Benedictus i Agnus Dei powstały dopiero trzy lata później. Uroczystość odbyła się bez Mszy, a pierwsze kompletne wykonanie dzieła miało miejsce w roku 1824 w Sankt Petersburgu. Partytura Mszy uroczystej ukazała się drukiem u Schotta w Moguncji w roku 1827.
Missa Solemis jest dziełem nowatorskim, prekursorskim, podobnie jak ostatnie sonaty i kwartety Beethovena. Cechuje ją typowo beethovenowskie, romantyczne dążenie do rozsadzania ram muzycznych, monumentalna forma, która inspirowała wielu twórców XIX wieku, np.: Berlioza (Requiem), Brahmsa (Deutches Requiem), Verdiego (Requiem), Liszta (oratoria), Brucknera (Te Deum, msze), Dworzaka (Stabat Mater, Requiem), a nawet Mahlera (VIII Symfonia’). Przeplatając fragmenty ekstatyczne, monumentalne z modlitewnym skupieniem, koncentrując się muzycznie na znaczeniu każdego pojedynczego słowa, Beethoven w sposób maksymalny uplastycznia, ożywia liturgiczny tekst, powodując również, że Msza jest utworem bardzo osobistym, subiektywnym. Beethoven uczynił z niej rodzaj manifestu swojej wiary, która nie dawała się zamknąć w żadnym systemie. Choć tekst Mszy pochodzi z liturgii katolickiej, Beethoven praktykującym katolikiem nigdy nie był, a w Mszy interesowały go – podobnie jak w IX Symfonii – ogólne idee, nie zaś żarliwa bachowska ortodoksja. W tym przypadku jest to idea marności człowieczej a nieskończonej potęgi Boga, w przypadku IX Symfonii zaś – ogólnoludzkie braterstwo. Te dwa dzieła koronują dorobek twórczy Beethovena i mówią nam o jego filozofii więcej nawet niż słowa.
Ludwig van Beethoven – motto mszy
Beethoven napisał na partyturze dzieła jako motto: “Von Herzen – möge es zu Herzen gehen” (Z serca – oby do serc trafiła).
Budowa Mszy uroczystej:
* KYRIE – Assai sostenuto (Mit Andacht)
* GLORIA – Allegro vivace
* CREDO – Allegro ma non troppo
* SANCTUS/BENEDICTUS – Adagio (Mit Andacht)
* AGNUS DEI – Adagio
Credo
- Joshua Bell
- Niespodzianka Józefa Haydna
- Piotr Anderszewski
- Missa Solemnis op. 123
- Dave Brubeck – Take Five – Wykopalisko!
- Simone Kermes