La forza del destino

Moc przeznaczenia – La forza del destino, napisana dla dworskiej Opery Carskiej w Petersburgu i wystawiona tam z wielkim przepychem, nie odniosła sukcesu. Z pewnością zaważyły na tym specyficzne warunki panujące wówczas w Rosji (walka o narodową operę rosyjską, za którą opowiadało się mieszczaństwo i postępowy odłam inteligencji), niemniej jednak i sam Verdi nie był ze swego dzieła zadowolony. Dokonał w nim więc wraz z librecistą szeregu zmian i przeróbek, i w tej nowej postaci wystawiona w La Scali opera zdobyła już pełne powodzenie.
Roman Perucki: Mogę być dumny ze swojej orkiestry

Profesor Roman Perucki – organista, pedagog, animator życia kulturalnego, dyrektor naczelny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas koncertu w katedrze Oliwskiej. fot. Łukasz Unterschetz/Trojmiasto.pl
100 Lat! Panie Wagner

Gustuję w epoce Klasycystycznej i dziełach kompozytorów tej epoki, jednakże Wagnerowi należy się hołd za Jego olbrzymi wkład w budowę monumentalnych dzieł operowych, za to że sam pisał libretta i tworzył jednocześnie muzykę. To naprawdę wyjątkowe i wyróżniające spośród innych kompozytorów. Jestem pod wielkim wrażeniem rozmachu Jego prac.
Czarująca aria z opery Zaide – Ruhe sanft, meine holdes Leben

Dzisiaj po przerwie chciałbym zaproponować do obejrzenia występ Kiri Te Kanawy na uroczystości Nobel Jubilee Concert wydanego z okazji 200 setnej rocznicy śmierci Amadeusza…
Maria Callas z archiwum Mezzo 1965

Maria Callas {tab=O Marii w Polskiej Wikipedii} Maria Callas, wł. Cecilia Sophia Anna Maria Kalogeropoulou, primo voto Meneghini – (ur. 2 grudnia 1923 w Nowym Jorku, zm. 16 września 1977 w Paryżu), pochowani na Cmentarzu Père-Lachaise, wybitna śpiewaczka operowa (sopran). Nazywana była "primadonną stulecia"; primadonna Opery Teatro alla Scala Di Milano (Mediolan) – najczęstsze występy […]
Simone Kermes

Orfeusz i Eurydyka – Miłość małżeńska po grób

Miło mi przedstawić zaktualizowaną wersję wpisu z 2009 roku o Orfeuszu i Eurydyce. Ostatnią z 2010 roku przeniosłem do archiwum. Myślę, że zaktualizowana wersja w tym motywie będzie dobrze wam służyła.
Lascia Chio Pianga z opery Rinaldo G.F. Haendla

Wpis poświęcony arii Lascia ch`io pianga, który w filmie “Farinelli – Ostatni kastrat”, wykonał Farinelli – to tytułowy bohater w filmie i artystyczny pseudonim młodego śpiewaka Carlo Broschi. Kiedy był małym chłopcem został wykastrowany aby zachować jego czysty piękny głos, dzięki temu szybko stał się sławnym artystą.
Aria Sarastra O Isis Und Osiris

Aria Sarastra – Jedna z najpiękniejszych arii. Aria Sarastra z opery Czarodziejski Flet “in Diesen Heil`gen Hallen” Przepełniona żarliwą wiarą w lepszą ludzkość. To jest naprawdę największe arycdzieło jakie ludzkości sprawił drugi człowiek.
Emanuel Conegliano, czyli Lorenzo da Ponte 2023

Emanuel Conegliano czyli ksiądz Lorenzo Da Ponte, propagator groźnych haseł rewolucyjnych, już w grudniu 1776 roku otrzymał zakaz nauczania. Głosił, że należy zniszczyć Kościół i społeczeństwo, utrzymywał również, że instytucje społeczne tak bardzo ograniczają swobodę człowieka, że będzie mu się żyło szczęśliwiej bez nich.
Barcelona

Freddie Mercury i Montserrat Caballé Dużym wydarzeniem była płyta Barcelona nagrana wspólnie z katalońską śpiewaczką operową Montserrat Caballé. Mercury był oczarowany głosem diwy od lutego 1983, kiedy po raz pierwszy zobaczył ją występującą w operze Un ballo in maschera Giuseppe Verdiego. Pierwsze spotkanie obojga artystów odbyło się w hotelu ‘Ritz’ w Barcelonie i zakończyło się […]
KV 492 – Wesele Figara – historia utworu

Le Nozze di Figaro Wesele Figara – Opera została wykonana po raz pierwszy 1 maja 1786 roku w wiedeńskim Hofburgtheater. Autorem libretta był nadworny dramaturg cesarza – Lorenzo da Ponte (1749-1838), który swoją sztukę napisał w oparciu o komedię Beaumarchais’a – “Le mariage de Figaro”. Pierwotna sztuka francuskiego dramaturga po paryskiej premierze pod koniec 1784 roku wprowadziła wielkie zamieszanie w środowisku europejskiej arystokracji, […]
Poznaj… Wesele Figara – Akt IV

Akt IV Scena I Cienisty ogród z dwoma altanami po lewej i prawej. Noc. Basia sama Nr 24 – Cavatina – L’ho perduta… Basia (niosąc papierowy lampion i szukając czegoś na ziemi) Zgubiłam ją… gapa ze mnie! Ach, gdzie ona może być? Nie mogę jej znaleźć… A moja kuzynka… I pan, co oni powiedzą? […]