Skrzypce nowoczesnej orkiestry
Skrzypce nowoczesnej orkiestry to drugi opisywany instrument pod tą samą nazwą w mojej bazie wiedzy, ale chciałbym jeszcze parę słów do definicji tego inspirującego mnie instrumentu wnieść 🙂 Skrzypce należą do rodziny instrumentów strunowych smyczkowych i są jednymi z najstarszych i najpiękniejszych instrumentów muzycznych.
Nazwa pochodzi od włoskiego violino, co oznacza małą wiolę. Obecną estetyczną i delikatną postać przybrały w XVII w., kiedy to włoscy lutnicy, tacy jak Antonio Stradivari czy Giuseppe Guarneri, doskonalili ich budowę i brzmienie. Jest to jeden z najpopularniejszych instrumentów, przy czym również jest jednym z instrumentów o największej sile wyrazu i wielu kompozytorów stosuje go do budowania nastroju. Dzięki rozmaitym technikom gry pozwala uzyskać szeroki zakres efektów dźwiękowych, takich jak legato, staccato, pizzicato, tremolo, glissando czy vibrato. Posiada on 4 struny (strojone na dźwięki g, d1, a1, e2 ), dźwięk wydobywa się poprzez pocieranie lub szarpanie tychże strun smyczkiem lub palcami. Ich drgania powodują, że powietrze wewnątrz korpusu rezonansowego wibruje i wzmacnia dźwięk. Zjawisko to nazywa się rezonansem. Struny początkowo wykonywano z katgutu, czyli jelit zwierzęcych, teraz jednak coraz częściej wykonuje się je z tworzyw syntetycznych lub metalu. Skala skrzypiec obejmuje przeszło 4 oktawy od dźwięku g. W wielokrotnej obsadzie skrzypce wchodzą jako najważniejszy instrument w skład orkiestry symfonicznej i wielu innych zespołów orkiestrowych i kameralnych.
Skrzypce nowoczesnej orkiestry – w jakich gatunkach muzycznych je usłyszymy?
Skrzypce to instrument niezwykle wszechstronny i uniwersalny. Można na nim grać muzykę klasyczną, jazzową, folkową, rockową czy nawet elektroniczną. Skrzypce mają bogatą historię i kulturę, która obejmuje wiele krajów i epok. Na skrzypcach grali i grają znakomici artyści, tacy jak Niccolò Paganini, Jascha Heifetz, Yehudi Menuhin, David Oistrakh, Itzhak Perlman czy Vanessa Mae. Skrzypce to także instrument bardzo osobisty i emocjonalny. Każdy skrzypek ma swój własny styl gry i sposób wyrażania się przez muzykę. Grając na skrzypcach można poczuć radość, smutek, miłość, gniew czy spokój. Skrzypce to instrument, który potrafi poruszyć serca słuchaczy i sprawić im przyjemność.
Jeśli chcesz nauczyć się grać na skrzypcach lub po prostu dowiedzieć się więcej o tym fascynującym instrumencie, zapraszam cię do śledzenia mojego bloga. Będę tu publikować ciekawostki, porady, recenzje płyt i koncertów oraz moje własne nagrania. Mam nadzieję, że pokochasz skrzypce tak jak ja i będziesz się cieszyć z ich piękna i magii. Do zobaczenia!
- Andre Rieu
- Arabella Steinbacher Czajkowski i MendelssohnArabella Steinbacher Czajkowski i Mendelssohn - te dwa koncerty - Jeden Mendelsona, drugi Czajkowskiego to moim zdaniem najciekawsze piękne duże i magicznie brzmiące dzieła na skrzypce. Wykonuje je wyśmienita skrzypaczka wirtuoz tego instrumentu pochodząca z Niemiec Arabella Steinbacher.
- Henryk Szeryng
- Jak zacząć słuchać Mozarta w 2023?Jak zacząć słuchać Mozarta w 2023? Słuchanie muzyki Mozarta może być dla Ciebie wspaniałym doświadczeniem. Pamiętaj, że kluczem do zrozumienia muzyki Mozarta jest otwarcie się na nią i słuchanie z uwagą.
- Joshua BellJoshua Bell gra muzykę klasyczną, interesuje go również muzyka kameralna, filmowa oraz bluegrass. Należy do grona najwybitniejszych i najbardziej popularnych skrzypków świata. Występuje z wieloma bardzo dobrymi orkiestrami oraz dyrygentami, kompozytorami.
- Adam KosteckiUrodzony w Polsce, profesor klasy skrzypiec w Akademii Muzycznej w Hanowerze (Musikhochschule Hannover), uczeń Davida Ojstracha i Borisa Bielenkiego, otrzymał muzyczne wykształcenie w słynnym Konserwatorium Moskiewskim, gdzie studiował w latach 1967 - 1972.
- AltówkaAltówka pochodzi od włoskiego viola. Nazwę tę początkowo używano do określenia violi da gamba, czyli instrumentu przytrzymywanego pomiędzy kolanami. Jednak za prawdziwego przodka zarówno skrzypiec jak i altówki należy uznać violę da braccio opieraną na ramieniu.
- BWV 107BWV 107 - Na siódmą niedzielę po Trójcy Świętej - (Dlaczego więc miałbyś być zasmucony) na sopran, tenor i bas, zespół wokalny, flet poprzeczny I+II, obój d'amore I+II, kornett, fagot, smyczki i continuo
- BWV 108BWV 108 - To dla Ciebie odchodzę teraz, na alt, tenor i bas, czterogłosowy chór, obój d'amore I+II, fagot, smyczki i continuo na czwartą niedzielę Kantate po Wielkanocy skomponowana, i premierę mającą 29 lipca 1724 roku.
- BWV 12 - Kantata - Płacze, jęki, troski, lękiBWV 12 - Kantata została skomponowana w 1714 roku na trzecią niedzielę po Wielkanocy i opowiada o cierpieniu i nadziei chrześcijan w obliczu trudności życia. Kantata składa się z siedmiu części: dwóch chóralnych, czterech arii i recytatywu. Pierwsza część to chór Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (Płaczcie, lamentujcie, martwcie się, drżyjcie), który jest napisany w formie passacaglii.