BWV 84
Ich bin vergnügt mit meinem Glücke
Rad jestem wielce z mego szczęścia
Kantata BWV 84 – na niedzielę siedemdziesiątnicy Septuagesime opracowana na sopran, zespół wokalny, obój, fagot, smyczki i continuo.
Prapremiera: Lipsk, 9 lutego 1727
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Kantata BWV 84 "Ich bin vergnügt mit meinem Glücke"
Kantata BWV 84 “Ich bin vergnügt mit meinem Glücke” Jana Sebastiana Bacha, skomponowana w 1727 roku, to niezwykłe dzieło sakralne, które swoją prostotą i głębią zachwyca słuchaczy od wieków.
Utwór jest oparty na przypowieści o robotnikach w winnicy z Ewangelii Mateusza (Mt 20), a jego przesłanie jest uniwersalne: prawdziwe zadowolenie można znaleźć w poddaniu się woli Bożej. Bach, tworząc tę kantatę, posłużył się niemal franciszkańską skromnością, co nadaje jej wyjątkowy charakter.
Dogłębna analiza dzieła ujawnia, że aria wprowadzająca ucieleśnia wizję wyrozumiałości i warunków wstępnych prawdziwej wolności. Melodie sopranu, oboju i skrzypiec obbligato tworzą harmonię, która oddaje bogactwo życia wewnętrznego.
Recytatyw i arie prowadzą słuchacza przez luterańską zasadę usprawiedliwienia przez wiarę, aż po triumfalne zakończenie w chórze. Każdy element kantaty jest starannie dobrany, aby podkreślić teologiczne przesłanie o obowiązkach ziemskich i niezasłużonym, ale oczekiwanym dobrym końcu.
Przygotuj się na muzyczną podróż pełną emocji, która otworzy twoje serce na drobne dary codzienności i duchowe zadowolenie. Nie przegap okazji, aby posłuchać kantaty BWV 84 w wykonaniu mistrzów muzyki klasycznej!
Kantata BWV 84 - Rad jestem wielce z mego szczęścia - Dogłębna analiza
Aria wprowadzająca, której głównym motywem są opadające nuty przerywane, ucieleśnia wizję wyrozumiałości, która – poprzez niewymuszone, płynne linie sopranu, oboju i pierwszych skrzypiec obbligato – jest również przedstawiona jako warunek wstępny prawdziwej wolności.
Pozorna prostota i wszechogarniająca lekkość ruchu zdają się tu wyrażać bogactwo życia wewnętrznego, które znajduje trwałe zadowolenie w docenianiu najmniejszych darów. Można sobie wyobrazić, że ten cnotliwy obraz łaskawej prostoty i dostojnej nędzy mógł być uosobiony przez kobiecą postać w życiu Bacha.
Poniższy recytatyw wywodzi tę postawę życiową z luterańskiej zasady usprawiedliwienia przez wiarę, a także z podstawowych warunków ludzkiej egzystencji – pożywienia, ubrania, a także szacunku dla Boga i bliźniego.
Rzeczywiście, osoba, której to wszystko zostało dane, nie jest w stanie zasłużyć na żadne prawo do zbawienia, ale musi cierpliwie spożywać “najskromniejszy chleb”, jak to opisano w następującej arii.
Uroczy kwartet złożony z oboju, skrzypiec, głosu i continuo, ponownie w formie lekkiego ruchu tanecznego w metrum 3/8, przywołuje zaraźliwą radość płynącą z miłości bliźniego – niezwykle efektowne kazanie muzyczne.
Zdobywając akompaniament zarówno na organy, jak i smyczki, Bach nadaje szczególną wagę drugiemu recytatywowi, w którym przypowieść o winnicy zostaje rozciągnięta na bieg ziemskiego życia. Sposób, w jaki Bach wyrywa tu wyzwalające słowo “niebo” na monecie życia, ma poruszającą intensywność, która wykracza poza wszelką ziemską oszczędność.
Chorał zamykający swoją oprawą w swojej prostej oprawie uwydatnia główne przesłanie o doczesnych ziemskich obowiązkach powierzonych nam przez Boga, a także nadzieję na niezasłużony, ale cierpliwie wyczekiwany «dobry koniec».
W tym przypadku decyzja Bacha, by umieścić wers pieśni śmierci “Wer weiss, wie nahe mir mein Ende” do hymnu wyrozumiałości “Wer nur den lieben Gott lässt walten” skutecznie łączy te dwa poziomy przypowieści.
“3 ripieni” (dodatkowi śpiewacy) wezwani w oryginalnej partyturze do wsparcia sola sopranowego w tej ostatniej części, zostały rzeczywiście wykorzystane w najbardziej satysfakcjonujący sposób
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Dziękuję Ci za to serdecznie!
Mam nadzieję, że treści które czytasz przynoszą Ci tyle korzyści co mi przyjemność ich tworzenia.
sekcja o instrumentach rzadkich
sekcja o instrumentach symfonicznych
Zapraszam też do treści moich wpisów blogowych

Armide 🎭 Miłość Magia i Rewolucja w Operowej Otchłani

Kalendarze, Pamiętniki, Notesy

Bayreuth Festival – Tristan und Isolde

Tradycje i Zwyczaje Witania Nowego Roku w Polsce
