BWV 13
Meine Seufzer, meine Tränen
Me westchnienia i łzy moje
BWV 13 – kantata na II niedzielę po święcie Trzech Króli opracowana na sopran, alt, tenor i bas, flauto dolce I+II, obój da caccia, fagot, smyczki i basso continuo
Prapremiera: Lipsk, 20 stycznia 1726 rok.
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Kantata BWV 13 - Me Westchnienia i łzy moje - Przedsłowie
Drogi Czytelniku,
Przed Tobą otwiera się niezwykła podróż przez głębię emocji, refleksji i muzycznego geniuszu, jakie niesie ze sobą 13 kantata Jana Sebastiana Bacha, “Meine Seufzer, meine Tränen”. Ta analiza, pełna wnikliwych obserwacji i historycznych kontekstów, zabierze Cię w świat, gdzie muzyka i filozofia spotykają się, aby ukazać zarówno ból, jak i nadzieję ludzkiego istnienia.
Bach, mistrz barokowej muzyki, poprzez swoje kompozycje nie tylko oddawał hołd wierzeniom i tradycjom, ale także podejmował dialog z myślą filozoficzną swoich czasów. Kantata, którą za chwilę poznasz, jest tego wybitnym przykładem – pełna jest refleksji nad ludzkim losem, cierpieniem i poszukiwaniem pocieszenia.
Otwierająca Aria, z jej przejrzystością i delikatnością, wprowadza nas w nastrój introspekcji i melancholii, a kolejne części utworu prowadzą ku głębszemu zrozumieniu ludzkiej kondycji. Śledź z uwagą, jak Bach poprzez muzykę eksploruje stoickie idee Seneki i chrześcijańskie nauki św. Pawła, tworząc dzieło, które jest nie tylko artystycznym wyrazem, ale także medytacją nad życiem i śmiercią.
Zapraszam Cię do lektury tego dokumentu, który otwiera nowe perspektywy na kantatę Bacha. Pozwól, aby słowa i dźwięki przeniknęły Twoją duszę, otwierając drzwi do świata pełnego emocji, duchowych poszukiwań i muzycznego piękna.
Z najlepszymi życzeniami głębokiej i inspirującej lektury,
Kantata BWV 13 Meine Seufzer, meine Tränen - Me Westchnienia i łzy moje
Kantata BWV 13 Meine Seufzer, meine Tränen – Me Westchnienia i łzy moje, oznaczona odręcznie na partyturze jako “Concerto da Chiesa”, jest dziełem odsłaniającym i wywołującym głębokie osobiste zaangażowanie. Gdyby tekst nie zaczerpnął z dewocyjnych dzieł Georga Christiana Lehmsa – i nie był wyraźnie napisany dla celów ogólnych – kantata mogłaby zostać pomylona z kompozycją wotywną podjętą z powodów osobistych lub z zamówioną kompozycją pogrzebową (w stylu kantaty 157). Być może więc możemy uznać ją za kantatę pocieszenia o niezwykle osobistym charakterze, z której skorzystał nie tylko zbór lipski w 1726 roku. Niezależnie jednak od dokładnych okoliczności jego powstania, tendencje solistowskie i charakterystyczna oracja typowe dla trzeciego cyklu kantatowego Bacha z pewnością znajdują w tym utworze poruszający wyraz.
Dogłębna analiza kantaty bwv 13
Otwierająca Aria, mimo gęsto utkanej partytury, pozostaje lekka i przejrzysta w brzmieniu. Rzeczywiście, partia solowa jest doskonałym przykładem tego, że barokowy afekt, w ścisłym sensie wywoływania wyraźnych emocji, może mimo wszystko brzmieć szlachetnie i naturalnie, gdy znajduje się w rękach mistrza – muzyka tutaj nigdy nie jest kazaniem, ale autentyczna i nowa. Skomponowany w stylu funeralnej pastorałki, głos podkreślony jest znakomitym instrumentalnym pisaniem, niepewną partią continuo, na którą nakładają się westchnienia fletów prostych, których cienki dźwięk ociepla “głos miłości”, obój d’amore.
Przy delikatnych barwach tych instrumentów dętych drewnianych nawet potężne dysonanse nie brzmią fałszywie czy ciężko, ale z łagodną intensywnością ukazują trwały obraz smutku: samotnego starego wdowca w zaciemnionym pokoju, którego bóle dnia obciążają piersi w nocy. Nastrój ten podtrzymują następnie zatrzymujące gesty i ekspresyjne pauzy recytatywu altowego – załamujące ręce “błaganie”, w którym widać było zarówno pełne nadziei zniecierpliwienie, jak i pogodzoną porażkę: czy zbawienie widoczne “z daleka” nadejdzie we właściwym czasie?
Następująca po sobie aranżacja chorału rzuca światło na tę ciemność w najbardziej wyzwalający sposób: alt zaczyna śpiewać, a kojąca zmiana nastroju nie wydaje się zwykłym cudem, ale raczej wynikiem wiernej refleksji opisanej w tekście. Cała siła chorału protestanckiego przejawia się tu w skromnej radości płynącej z muzyki. Słuchacze, którzy spodziewają się, że nastąpi przyziemna ulga, są jednak w błędzie.
Raczej solo basowe (“jęczenie i najbardziej żałosny płacz”) przedstawia oczyszczającą eksplorację ludzkich lęków i nieadekwatności naszych strategii ich przezwyciężania. Z migoczącym unisono na flety proste i skrzypce solo, a także wiecznie wzdychający charakter melodii, aria rysuje przygnębiający obraz daremnego narzekania, ale z wyczuciem karykaturalnego z dobrotliwą intencją. Droga do pokojowego światopoglądu jest więc przedstawiona jako walka trwająca całe życie, ale taka, która zostanie nagrodzona, jak sugerują chwile radości i równowaga środkowej części.
Chorał zamykający utwór oparty jest na ostatniej zwrotce hymnu “In allen meinen Taten” wielkiego barokowego poety, podróżnika i doktora Paula Fleminga. Chociaż nie zostało to przewidziane w oryginalnym tekście Lehmsa, werset ten, odzwierciedlający niezachwianą ufność Fleminga w Boga, dopełnia kantatę introspektywną nutą.
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Dziękuję Ci za to serdecznie!
Mam nadzieję, że treści które czytasz przynoszą Ci tyle korzyści co mi przyjemność ich tworzenia.
sekcja o instrumentach rzadkich
sekcja o instrumentach symfonicznych
Zapraszam też do treści moich wpisów blogowych

Armide 🎭 Miłość Magia i Rewolucja w Operowej Otchłani

Kalendarze, Pamiętniki, Notesy

Bayreuth Festival – Tristan und Isolde

Tradycje i Zwyczaje Witania Nowego Roku w Polsce
