BWV 3
Ach Gott wie manches Herzeleid
Boże jak cierpi serce me
BWV 3 – kantata na II niedzielę po święcie Trzech Króli opracowana na sopran, alt, tenor i bas, zespół wokalny, puzon, obój d’amore I+II, smyczki i basso continuo.
Prapremiera: Lipsk, 14 stycznia 1725 roku.
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
BWV 3 Kantata chorałowa Boże jak cierpi serce me – wprowadzenie do dzieła
Wkraczając w tajemniczy świat BWV 3 – Kantaty Jana Sebastiana Bacha, zanurzamy się w głębię ludzkiej duszy, której odwieczne zmagania z bólem, smutkiem i pragnieniem zbawienia odzwierciedlają się w dźwiękach i słowach tego niesamowitego dzieła.
W każdym takcie, w każdej frazie, odnajdujemy echa ludzkich serc, które biją w rytm nadziei i rozpaczy, wierzeń i zwątpienia.
Jako skończony podmiot, wierzący widzi swój obowiązek oczekiwać pocieszenia i zbawienia jedynie od Jezusa. Ta wiara, która wypełnia go od środka, staje się dla niego źródłem siły w obliczu “bojaźni i mąk piekielnych”. Jednakże, smutek, który przenika jego duszę, nie jest zwykłym smutkiem – to głęboki ból wynikający z egzystencjalnej samotności i autoreferencyjności, która zamyka go w kręgu własnych trosk i obaw.
Bach w dziele kantata chorałowa BWV 3, rzuca światło na tę wewnętrzną walkę, ukazując człowieka jako istotę relacyjną, której prawdziwe spełnienie znajduje się nie w odniesieniu do siebie, ale w spotkaniu z innym. To właśnie w tych chwilach spotkania, pełnych zarówno bólu, jak i radości, człowiek odnajduje swoje prawdziwe “ja” i swoje miejsce w świecie.
W czasie pandemii, gdy codziennie stykaliśmy się z cierpieniem, utratą i niepewnością, Kantata chorałowa BWV 3 Ach Gott wie manches Herzeleid – Boże jak cierpi serce me staje się dla nas przypomnieniem o potrzebie empatii, wspólnoty i więzi z drugim człowiekiem oraz z naturą. Uczucia te wyrażają się w muzyce, która przenika nasze serca, zmuszając nas do refleksji nad własnym życiem i naszym miejscem w świecie.
Zatem, wsłuchując się w Kantatę Trzecią Bacha, pozwólmy sobie odczuwać ból serca, który może stać się źródłem nowego połączenia – z bytem tego świata, z innymi ludźmi i z naszym własnym wnętrzem. Bo jak powiedział Martin Buber, “całe prawdziwe życie to spotkanie”. Nawet, a może przede wszystkim, gdy spotkanie powoduje ból serca.
I jak pisze Christoph Quarch – autor wykładu refleksyjnego dołączonego do mojego opracowania kantaty “O Boże, jak często spotykam się w tym czasie z głębokim smutkiem!” – i to jest dobre.
Kantata chorałowa BWV 3 - Dogłębna analiza
Kantata chorałowa BWV 3 “Ach Gott, wie manches Herzeleid” (Boże jak cierpi serce me) została skomponowana na drugą niedzielę po Objawieniu Pańskim w 1725 roku. Jego libretto jest tylko luźno związane z niedzielną Ewangelią o weselu w Kanie Galilejskiej; Tekst ten daje natomiast szerokie pole do popisu – zaledwie kilka tygodni po bożonarodzeniowej obecności Zbawiciela – aby wyrazić smutek z powodu ponownego oddalenia się od Jezusa.
W tym nastroju refren wprowadzający jawi się jako podniosłe adagio, które mogłoby również służyć jako ilustracja zapadającego zmroku po ukrzyżowaniu na krzyżu. Nad ponurym punktem pedału i rzadkim tekstem smyczkowym opartym na drugiej linii melodii chorału, dwa oboje d’amore wymieniają się motywem gestu, który później wokalizuje się w lamentacji “Ach Gott” (Ach Bóg).
Prowadzona przez continuo, bezwładna scenografia stopniowo nabiera zatrzymującego tempa i nabiera rozdzierającej serce przejmującej, gdy wokaliści wkraczają przez westchnienia smyczków. Przyporządkowanie cantus firmus do basu (podwojonego przez puzon) potęguje przygnębiający nastrój części, której surowe modulacje, harmoniczne dysonanse i ponuro gęste zakończenia linii przywołują chwile rozpaczy końca dni.
W tej scenerii oboje dzielnie podtrzymują lament, który, choć w tonie żałobnym przy akompaniamencie wzdychających rytmów smyczkowych, jest jednak przez cały czas ocieplany przez rozżarzoną tonację A-dur; Rzeczywiście, wraz z muzyczną podróżą sopranu do niebios, zakończenie tej części nie jest pozbawione nadziei.
Następujący po nim recytatyw również zdominowany jest przez chorał. Continuo ritornello, które w całości wywodzi się z melodii hymnu, wprowadza tu porywającą kancjonalną oprawę, którą przerywają samokrytyczne refleksje czterech solistów, z których ostatnia to długi pasaż basu, który nawiązuje do orędzia bożonarodzeniowego, a jednocześnie nawiązuje do męki Chrystusa.
Ach Gott wie manches Herzeleid – Boże jak cierpi serce me
Jakkolwiek następująca po niej aria tchnie życie w zwarty gest chorałowy, to jednak oprawa jest niezwykle gęsta i złożona melodycznie. Skomponowana na sam bas i continuo, sceneria tworzy mroczną i głęboką konstelację, która przywołuje “Höllenangst und Pein” (strach przed piekłem i bólem), z której “Freudenhimmel” (niebiańska radość) serca może wyłonić się tylko z wielkim trudem; Rzeczywiście, chociaż rozszerzona sceneria podkreśla imię Jezusa w środkowej części, ogólny nastrój nieustannych “Schmerzen” (smutków) pozostaje.
Myśli te są następnie podejmowane w recytatywie tenorowym, który dobitnie stwierdza determinację duszy, by stać się jednością z Jezusem, by iść za Jego przykładem bez lęku przed śmiercią i grobem, pozwalając w ten sposób, po posępnym cis-moll arii, na oprawienie w wewnętrznie promiennym E-dur.
W następnym duecie nawet charakter skaczącej w górę kwarty ulega przemianie w porównaniu z refrenem wprowadzającym, a westchnienia pokory ustępują ufnej determinacji, by przezwyciężyć wszystkie ziemskie kłopoty.
Trudność w wyrwaniu się z więzów egzystencjalnego lęku i słabej wiary staje się jednak namacalna poprzez ciasne ramy, na które składa się quasi-ostinato continuo, górny głos instrumentalny unisono oraz soliści sopranu i altu – w dzielnym duecie wokalnym niemal słychać, jak chłopcy śpiewacy z elitarnego chóru Bacha wznoszą się na nowe wyżyny.
W środkowej części świadomość, że Jezus dzieli ciężar krzyża, rodzi pozytywne przyjęcie nawet cierpienia (“Es dient zum Besten allezeit” – Najlepiej mi służy w każdej godzinie), podczas gdy synkopowany motyw instrumentalny zdaje się być aprobującym ukłonem z wysoka.
Kantata chorałowa BWV 3, jej chorał zamykający w formie zwartego hymnu zgromadzenia, wyraża tęsknotę duszy za ponownym zjednoczeniem ze Zbawicielem, rozpraszając w ten sposób ponury nastrój chóru wprowadzającego zarówno na poziomie tekstowym, jak i muzycznym; tutaj użycie rogu do podwojenia partii sopranowej delikatnie zacienia powrót do tonacji A-dur.
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Dziękuję Ci za to serdecznie!
Mam nadzieję, że treści które czytasz przynoszą Ci tyle korzyści co mi przyjemność ich tworzenia.
sekcja o instrumentach rzadkich
sekcja o instrumentach symfonicznych
Zapraszam też do treści moich wpisów blogowych

Armide 🎭 Miłość Magia i Rewolucja w Operowej Otchłani

Kalendarze, Pamiętniki, Notesy

Bayreuth Festival – Tristan und Isolde

Tradycje i Zwyczaje Witania Nowego Roku w Polsce
