Życiorys kompozytora
Kompendium informacji o przebiegu kariery Jana Sebastiana od dzieciństwa aż po śmierć.
Lista prac
Zbiór informacji o pracach kompozytora, szczegółowe odniesienia do zapisanych publikacji o komponowanych dziełach .
Kompendium informacji o przebiegu kariery Jana Sebastiana od dzieciństwa aż po śmierć.
Zbiór informacji o pracach kompozytora, szczegółowe odniesienia do zapisanych publikacji o komponowanych dziełach .
Odkrycie albumu – Dave Brubeck Meets Bach zespołu The Dave Brubeck Quartet, który interpretuje prace Johann Sebastian Bacha, to doświadczenie zarówno fascynujące, jak i głęboko wzruszające. Album ten, składający się z dwóch płyt, ustawia Brubecka w zupełnie nowym świetle, łącząc genialność klasycznej muzyki z nieskrępowaną ekspresją jazzu.
Jeśli chcesz posłuchać przykładów muzyki poważnej, polecam zapoznać się z dziełami takich kompozytorów jak Mozart, Beethoven, Bach czy Chopin. Ich kompozycje są nie tylko piękne, ale także pełne emocji i głębokiej ekspresji . Możesz również poszukać na platformie YouTube, gdzie znajdziesz wiele nagrań wykonanych przez wybitnych muzyków.
Muzyka poważna jest niezwykle różnorodna i stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego. Jej wpływ na rozwój muzyki jest nieoceniony, a jej piękno przetrwało wieki.
Epoka romantyczna, znana również jako wiek romantyzmu, to okres, który obfitował w wybitnych kompozytorów i ich niezapomniane dzieła. Był to czas, gdy muzyka stała się środkiem wyrazu najgłębszych emocji, a kompozytorzy tacy jak Fryderyk Chopin czy Franz Schubert osiągnęli mistrzostwo w przekazywaniu uczuć przez dźwięki. Ich twórczość, pełna pasji i dramatyzmu, do dziś inspiruje i porusza serca słuchaczy na całym świecie. Romantyzm w muzyce to nie tylko epoka w historii, ale przede wszystkim nieustające źródło emocjonalnego bogactwa i artystycznej ekspresji.
– Był to czas przepychu i kontrastu
– W sztuce dominowały kręte linie i bogate zdobienia
– W literaturze kwitły metafory i paradoksy
– W muzyce rozwijała się opera i koncert
– W filozofii panował racjonalizm i empiryzm
– W polityce toczyły się wojny i spory religijne
Klasycyzm w muzyce, to jak elegancki bal kostiumowy, gdzie każda nuta ma swoje miejsce i tańczy w rytmie doskonałej harmonii. Wyobraź sobie Mozarta, który komponuje symfonię, a Beethoven grający na fortepianie z peruką, która nie chce współpracować i ciągle spada mu z głowy. To był czas, gdy kompozytorzy byli jak gwiazdy rockowe, a ich koncerty przyciągały tłumy fanów w perukach i pończochach, a każdy nowy utwór był jak najnowszy hit, który wszyscy musieli znać. Klasycyzm to nie tylko muzyka, to cała epoka pełna dramatu, pasji i peruk, które czasami miały więcej osobowości niż ich właściciele!
BWV 42 – kantata na I niedzielę po Wielkanocy tzw. Białą Niedzielę /Przewodnią/ opracowaną na sopran, alt, tenor i bas, obój I+II, fagot, smyczki i continuo.
Prawykonanie
Quasimodogeniti,
8 kwietnia 1725
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
A gdy nastał wieczór owego pierwszego dnia – kantatę BWV 42 Jan Sebastian Bach napisał na I tak zwaną Białą Niedzielę po Wielkanocy. W niedzielę w licznych zgromadzeniach protestanckich odbywają się konfirmacje Quasimodogeniti (“Jak noworodki”).
Quasimodogeniti to nazwa drugiej niedzieli wielkanocnej w tradycji chrześcijańskiej. Wyrażenie to pochodzi od łacińskiego introitu mszy tego dnia, który zaczyna się od słów:
Quasi modo géniti infántes, allelúia.
Oznacza to: Jakby nowo narodzone dzieci, alleluja. Jest to cytat z Pierwszego Listu Piotra 2:2, który zachęca chrześcijan do pragnienia duchowego mleka. W języku niemieckim ta niedziela nazywa się Quasimodogeniti. Ta niedziela jest również znana jako Niedziela Biała lub Niedziela Miłosierdzia Bożego.
Jest dobry powód dla tej starej tradycji. Pierwsza niedziela po Wielkanocy miała mocne znaczenie w tradycji chrztu wczesnego kościoła. Tego dnia nowo ochrzczeni chrześcijanie zdjęli białe ubrania, które nosili od Wigilii Paschalnej. Możliwe, że katolicka nazwa “Biała Niedziela” nawiązuje do tego zwyczaju. Tak więc od wczesnego Kościoła niedzielne quasimodogeniti, którego nazwa pochodzi od pierwszych słów psalmu otwierającego, miało coś wspólnego z dojrzałością wiary – podobnie jak bierzmowanie.
To, że Wielkanoc będzie z czasem obchodzona jako triumf życia nad śmiercią, nie mogło być przewidziane przez uczniów Chrystusa. Dla nich Wielki Piątek i Niedziela Wielkanocna przyniosły nie radość, ale niezmierzony ból: chwiejne pomieszanie między zawiedzionymi nadziejami a wytrwałością, połączone z niepokojem o przyszłość i strachem przed religijnym odwetem. Właśnie ten moment uchwyciła kantata BWV 42: “Wieczorem jednak w ten sam szabat zebrali się uczniowie i drzwi zostały szczelnie zamknięte z obawy przed Żydami”.
Uczniowie Chrystusa nie mogli przewidzieć, że Wielkanoc będzie z czasem obchodzona jako triumf życia nad śmiercią.
Wielki Piątek i Niedziela Wielkanocna przyniosły im nie radość, ale niezmierzony ból: zawiedzione nadzieje i wytrwałość, połączone z niepokojem o przyszłość i strachem przed religijnym odwetem. Właśnie ten moment uchwyciła kantata BWV 42: “Wieczorem jednak, w ten sam szabat, zebrali się uczniowie, a drzwi były szczelnie zamknięte z obawy przed Żydami”. W tym otwierającym recytatywie tenorowym głębia niepokoju uczniów jest namacalnie podkreślona przez pulsowanie continuo.
Wkrótce jednak dokonuje się cud muzyki i tekstu; sam zmartwychwstały przychodzi i przechadza się między uczniami, a posępny h-moll przemienia się w arię G-dur o niebiańskiej szerokości i pięknie. Nad płynącym basso continuo delikatnych smyczków fortepianu, dwa obbligato oboje przyćmiewają się dekoracyjnymi figurami, a pulsujące basowe półszesnastki recytatywu ustępują miejsca delikatnym, niecodziennym ósemkom fagotu.
“Tam, gdzie dwaj i trzej są zgromadzeni przez wzgląd na drogie imię Jezusa, tam Jezus przychodzi pośród nich i mówi o nich swoje Amen” – cała dziesięciominutowa aria jest świadectwem pociechy, otuchy i pokoju. Animowana sekcja B jest natomiast bardziej defensywna w stylu, służąc jako przypomnienie, że uczniowie nie byli sekciarzami ani spiskowcami, ale raczej wspólnotą wyznaczoną przez “Najwyższego”. Siła orędzia wielkanocnego, przekraczającego wszystkie klasy społeczne i granice, została tu przeniesiona do hierarchicznego społeczeństwa barokowego.
Duet chorałowy “Nie rozpaczaj” przekształca pocieszające słowa arii w wezwanie skierowane do “małej trzódki” wierzących, aby pozostali niezłomni w obliczu prześladowań. Tutaj niezachwiany pęd dwuczęściowej sekcji continuo prowadzi partie wokalne przez wszelkie próby destrukcji. O tym, że historia biblijna może być inspiracją po wsze czasy, świadczy następujący recytatyw, którego kulminacją jest triumfalna aria basowa z towarzyszeniem dwojga wirtuozowskich skrzypiec: “Jezus będzie teraz osłaniał swój lud, gdy uderzy prześladowanie”.
Końcowy chorał rozpoczyna się nieco zaskakująco w fis-moll, ale potem powraca do tematu pokoju i kończy się modlitwą o “spokojne i dobre życie” pod “dobrymi rządami” – wielka wizja Wielkanocy dobiegła końca, a dobrzy obywatele Lipska muszą powrócić do pokonywania trudów dnia codziennego. Pozostaje tylko kilka słów o otwierającej A-dur sinfonia in da capo forma.
Na ogół przyjmuje się, że wstęp ten wywodzi się z wcześniej istniejącej części koncertowej; w kontekście kantaty nabiera jednak innej funkcji i wykazuje uderzające podobieństwo w tonacji i żywotności do arii basowej “Jezus będzie teraz osłaniał swój lud”. Trudno jednak nie interpretować czułego epizodu cantabile na początku części środkowej jako tego momentu, w którym Chrystus na drodze do Emaus otwiera oczy swoim uczniom. W tym sensie kantata rozpoczyna się od przeczucia wyzwalającej konkluzji.
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
Metryczka wpisu:
BWV 42 – A gdy nastał wieczór owego pierwszego dnia
Data opublikowania pierwszej wersji – 16 kwietnia 2023
Data aktualizacji: 01 listopada 2024
Dołącz do społeczności fanów muzyki poważnej i odkryj świat fascynujących treści. Zarejestruj się teraz i bądź na bieżąco z najnowszymi wpisami!