Kontakt dla chętnych podziałać
- a battutaa battuta (wł., dosł., wg pałeczki dyrygenta; zob. batuta) – określenie stosowane w partyturze, nakazuje dyrygentowi ścisłe zachowanie rytmu i oznaczonego tempa (zob. a tempo); występuje zwykle jako unieważnienie określeń zezwalających na swobodne odchylenia od wyznaczonego rytmu i tempa.
- AdagiettoAdagietto – 1. nieco szybciej niż adagio; adagissimo – bardzo powoli. 2. Termin ten oznacza również tytuł utworu lub jego części utrzymanej w powolnym tempie, przeważnie o charakterze poważnym i nastrojowym.
- AdagioAdagio (wł.) – oznacza powoli. 1. Jest to jedno z określeń tempa powolnego; adagio molto – bardzo powoli; adagio sostenuto – powoli, powściągliwie;
- Adam KosteckiUrodzony w Polsce, profesor klasy skrzypiec w Akademii Muzycznej w Hanowerze (Musikhochschule Hannover), uczeń Davida Ojstracha i Borisa Bielenkiego, otrzymał muzyczne wykształcenie w słynnym Konserwatorium Moskiewskim, gdzie studiował w latach 1967 - 1972.
- Adobe AcrobatAcrobat – program komputerowy do tworzenia i modyfikacji dokumentów PDF funkcjonujący na różnych platformach systemowych produkowany przez Adobe Systems. Rodzina Adobe Acrobata obejmuje kilka odmian programu oraz aplikacje posiadające część funkcji głównego programu lub inne możliwości.
- AgogikaAgogika (z gr. agoge = prowadzenie, ruch) – jest to termin oznaczający tempo i to, co jest w utworze z tempem związane; został wprowadzony do muzyki przez niemieckiego teoretyka, H. Riemanna w 1884 roku.
- AkordAkord - (z wł. accord) - 1. współbrzmienie (akord harmoniczny) lub następstwo kilku (akord melodyczny), co najmniej trzech, różnych co do wysokości dźwięków, których wzajemny stosunek wysokości określają zasady akustyki, harmonii i psychologii muzyki. 2. akord strun- szereg dźwięków na które(...) Czytaj więcej
- Akordeon, harmoniaAkordeon, harmonia - prototyp akordeonu- handdine, zbudował na początku XIX wieku Fryderyk Buschmann, ale dopiero akordeon we współczesnej postaci skonstruował prę lat później Cyrill Demian, w Wiedniu.
- AkustykaAkustyka (z gr. akustikos, dosł.: dotyczący słuchu) – nauka o zjawiskach dźwiękowych, część fizyki; akustyka muzyczna zajmuje się nie tylko zagadnieniami zakresu fizyki (drgania, fale, zjawiska głosowe i ich cechy), ale również fizjologii (słuch, cehcy subiektywne zjawisk głosowych),(...) Czytaj więcej
- AlbokaAlboka - Baskijska alboka (albogue), jest instrumentem dętym drewnianym- z podwójnym stroikiem trzcinowym, z dwoma rurami melodycznymi o małych średnicach, posiadającymi otwory na palce i czary tradycyjnie wykonanej z rogu zwierzęcego.
- AlikwotyAlikwoty [łac. aliquot kilka], tony harmoniczne, tony składowe, przytony, sinusoidalne tony składowe dźwięku słyszalnego o drganiu okresowym.
- AllegroAllegro (wł.) – oznacza wesoło, ruchliwie. 1. Jest to określenie szybkiego tempa. 2. określenie tytułowe samodzielnego utworu instrumentalnego, np. pierwszej części sonaty (tzw. allegro sonatowe), symfonii, kwartetu, koncertu itp., utrzymywanej w tempie allegro. alt ( wł. alto, z łac. altus =(...) Czytaj więcej
- AndanteAndante (wł. idąc) - 1. Pojęcie to jest określeniem tempa umiarkowanego; andante cantabile – w tempie umiarkowanym i śpiewnie; andante con molto – w tempie umiarkowanym, z ożywieniem, tj. nieco szybciej niż andante.
- Andrea GabrieliAndrea Gabrieli (ur. 1532/1533, zm. 30 sierpnia 1585) – włoski kompozytor i organista późnego renesansu. Był pierwszym znanym na całym świecie członkiem weneckiej szkoły kompozytorów i miał ogromny wpływ na rozpowszechnianie stylu weneckiego we Włoszech, a także w Niemczech1. Był także wujem(...) Czytaj więcej
- Anna NetrebkoAnna Netrebko, ros. Анна Юрьевна Нетребко (ur. 18 września 1971 w Krasnodarze) – rosyjska śpiewaczka (sopran). W 1993 zdobyła główną nagrodę na konkursie wokalnym im. Michaiła Glinki w Moskwie. 1994 zadebiutowała na scenie Teatru Maryjskiego w Petersburgu w roli Zuzanny w Weselu Figara W.A.(...) Czytaj więcej
- Antonio VivaldiAntonio Vivaldi, zwany Il Prete Rosso (pol. „Rudy Ksiądz”) (ur. 4 marca 1678 w Wenecji, zm. 28 lipca 1741 w Wiedniu) wenecki kompozytor, skrzypek i duchowny rzymskokatolicki. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku.
- a piacerea piacere wł. piacere – dowolnie, wg upodobania, pozwala na stosowanie swobodnych odchyleń od oznaczonego tempa a piacere wł. piacere – podobać się dowolnie, wg upodobania, pozwala na stosowanie swobodnych odchyleń od oznaczonego tempa
- ArabeskaArabeska– forma muzyczna, miniatura na fortepian. Zwykle w metrum 2/4. Forma pełna ornamentyki, lekka i zwiewna. Odpowiadała wyobrażeniom romantyków o kulturze Bliskiego Wschodu. Niekiedy brzmiały w niej orientalne tony
- ArghulArghul, arghoul, arghool, albo yarghul, to rzadki instrument muzyczny w rodziny fletów z trzciny. Był używany od czasów starożytnego Egiptu i nadal jest używany jako tradycyjny instrument w Egipcie i Palestynie. Arghul składa się z dwóch rur: rury dla prowadzenia melodii, która ma od pięciu do(...) Czytaj więcej
- ArtykulacjaArtykulacja (z łac. articulatio = rozczłonkowanie) – jest to sposób wykonania kolejnych dźwięków. eden z elementów dzieła muzycznego, określający sposób wydobycia i kształtowania dźwięku. Artykulacja kształtuje także frazowanie i nadaje utworowi muzycznemu odpowiedni wyraz i dopełnia go pod(...) Czytaj więcej