BWV 12
Kantata "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen"
Płacze, Jęki, Troski, Lęki
BWV 12 – na alt, tenor i bas, zespół wokalny, puzon, obój, fagot, smyczki i continuo. Te kantatę Jan Sebastian Bach napisał na III niedzielę po Wielkanocy.
Cześć! W tym wpisie chcę przedstawić historię powstania i detale związane z powstaniem kantaty Jana Sebastiana Bacha “Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen” (Płacze, jęki, troski, lęki).
Jest to jedna z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających utworów tego kompozytora, która porusza temat cierpienia i nadziei chrześcijan.
Kantata ta została skomponowana przez Bacha w Weimarze na trzecią niedzielę po Wielkanocy, zwanej Jubilate (Radujcie się), i po raz pierwszy wykonana 22 kwietnia 1714 roku w kaplicy zamkowej w Weimarze . Bach był wtedy koncertmistrzem na dworze księcia Wilhelma Ernsta i miał obowiązek tworzenia nowych kantat na każdą niedzielę i święto kościelne. Kantata ta należy do cyklu kantat weimarskich, które Bach napisał w latach 1714-1717.
Kantata BWV 12
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
Kantata składa się z siedmiu części: sinfonii, chóru, recytatywu basu, arii altu, recytatywu tenora, arii sopranu i chorału. Tekst kantaty jest oparty na fragmencie Ewangelii według św. Jana (16:16-23), w którym Jezus zapowiada swoje odejście i powrót do uczniów oraz obiecuje im radość po smutku. Tekst chóru i arii został napisany przez nieznanego librecistę, natomiast tekst chorału jest autorstwa Martina Lutra i pochodzi z jego pieśni “Was Gott tut, das ist wohlgetan” (Co Bóg czyni, dobrze czyni).
Kantata ta jest znana przede wszystkim z dwóch powodów: po pierwsze, ze względu na jej głęboki sens teologiczny i emocjonalny; po drugie, ze względu na jej muzyczną wartość i oryginalność. Bach wykorzystał w niej wiele środków wyrazu, takich jak kontrast między smutkiem a radością, symbolika liczb i motywów muzycznych, aluzje do stylu francuskiego i włoskiego oraz nawiązania do własnych wcześniejszych i późniejszych utworów.
Najbardziej znany jest motyw płaczu (Weinen), który pojawia się na początku sinfonii i chóru oraz powraca w ariach altu i sopranu. Jest to motyw składający się z czterech dźwięków opadających o sekundę małą lub wielką. Motyw ten symbolizuje łzy i smutek chrześcijan oraz nawiązuje do stylu francuskiego (styl lamentacyjny). Bach wykorzystał ten sam motyw w swojej Pasji według św. Mateusza (BWV 244) w chórze “O Mensch, bewein dein Sünde groß” (O człowiecze, opłakuj swój wielki grzech) oraz w Pasji według św. Jana (BWV 245) w arii “Es ist vollbracht” (Stało się).
Innym ważnym motywem jest motyw westchnienia (Seufzer), który składa się z dwóch dźwięków opadających o sekundę małą lub wielką. Motyw ten symbolizuje troskę i lęk chrześcijan oraz nawiązuje do stylu włoskiego (styl afektacyjny).
Chcesz więcej?
- 1Dodatkowy wykład na temat kantaty
- 2Broszura kantaty z tłumaczeniem
- 3Materiał wideo eXtra
Wybierz plan darmowy lub premium jeśłi uznasz że warto mnie wesprzeć.
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…