BWV 37
Wer da gläubet und getauft wird
Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony
BWV 37 Wer da gläubet und getauft wird- kantata na Wniebowstąpienie Pańskie opracowana na sopran, alt, tenor i bas; obój d’amore I+II, obój da caccia I+II, wiolonczela piccolo, smyczki i basso continuo.
18 maja 1724, Lipsk
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony
Na dzień Wniebowstąpienia Pańskiego Jan Sebastian Bach skomponował kantatę w której pojawiają się w libretcie słowa „Wiara jest jak skrzydła duszy”, która w melodii muzyka bardzo przypomina tę z kantaty BWV 1 Jak pięknie nam jutrzenka lśni.
Zajrzyjcie posłuchajcie dla porównania. I napiszcie w komentarzu tego wpisu czy też dostrzegacie te podobnie opracowaną i wykorzystaną w kantacie Wer da gläubet und getauft wird /Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony/ melodię. Piękną melodię w tym przypadku dostosował do tej 37 tej. Jak i cała wyjątkowo pięknie brzmi.
A sam Johann Sebastian Bach, mistrz baroku, często czerpał inspiracje z własnych wcześniejszych dzieł, tworząc nowe kompozycje o podobnym charakterze i melodii. Na przykład, jego kantata na Wniebowstąpienie Pańskie, znana jako “Lobet Gott in seinen Reichen” (BWV 11), zawiera wspaniałe chóralne i orkiestrowe partie, które mogą przypominać inne jego prace, takie jak kantata “Wie schön leuchtet der Morgenstern”
(BWV 1).
W obu tych utworach, Bach wykorzystuje swoją zdolność do tworzenia muzyki, która porusza duszę i wywołuje głębokie emocje. Melodia z “Wer da gläubet und getauft wird” (BWV 37) również może wydawać się znajoma, co świadczy o Bachowskim geniuszu w tworzeniu różnorodnych kompozycji z wykorzystaniem podobnych motywów muzycznych.
To fascynujące, jak Bach potrafił przekształcić jedną melodię, nadając jej nowy kontekst i znaczenie w zależności od tematu i okazji, dla której komponował. Jego muzyka, pełna ekspresji i głębi, pozostaje niezmiennie aktualna i inspirująca, nawet po wielu stuleciach od jej powstania.
Dzięki temu, że jego dzieła są tak bogate w emocje i technikę, słuchacze mogą odkrywać w nich ciągle nowe aspekty, za każdym razem, gdy do nich powracają. Bach, jako kompozytor, był prawdziwym poetą dźwięków, który potrafił w unikalny sposób przemawiać do serc i umysłów swoich słuchaczy.
No products found.
BWV 37 - Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony - Dogłębna analiza kantaty
Skomponowana w 1724 roku BWV 37 “Wer da gläubet und getauft wird” (Który wierzy i jest ochrzczony) była pierwszą kantatą, którą Bach napisał na Wniebowstąpienie. Później wznowił utwór, do którego tekst napisał nieznany librecista, aby uczcić to samo święto w 1731 roku.
Refren wprowadzający, choć niezbyt długi, jest pełen energii. Przypominający mowę motyw smyczków i dwóch obojów d’amore w preludium orkiestrowym wprowadza podnoszący na duchu gest “Wer da gläubet” (Kto wierzy), a także prawdopodobnie potajemnie nawiązuje do wersu hymnu “Dies sind die heilgen zehn Gebot” (To jest święte Dziesięć Przykazań), włączając w ten sposób prawo Mojżesza do Nowego Przymierza Jezusa. zgodnie z jednolitym podejściem do interpretacji Bibliiw czasach Bacha.
W tym jasnym otoczeniu wiara i chrzest są przedstawione jako poważne, ale błogie wydarzenie, na które wszyscy są najserdeczniej zaproszeni. W tej części, bardziej niż w większości chórów kantatowych Bacha, jest całkowicie jasne, że nawet pionierskie umiejętności kompozytorskie Bacha są zakorzenione w wielopokoleniowym projekcie muzyki kościelnej, wspólnym i rozwijanym przez takich mistrzów jak Telemann, Graupner i Stölzel.
Następująca po niej aria, wykonana wyłącznie z zachowanych materiałów na tenor i continuo, jest znacznie pozbawiona blasku – problem, który nie umknął uwadze badaczy i krytyków. Z pewnością sam wokal możesię ukazać, z jego mieszanką płynności i stanowczości, bez wątpienia nadaje się do ukazania związku między wiarą a miłością.
Ponieważ jednak niekompletny zestaw pozostałych partii oryginalnych uzasadnia przypuszczenie, że brakuje przynajmniej jednej partii solowej, pewne słyszalne luki – zwłaszcza w partii continuo – można zarówno wyjaśnić, jak i naprawić; dodatkowa partia skrzypiec skomponowana przez Masato Suzuki wybrana do tego nagrania jest naszym wkładem w dyskusję nad tą partyturą.
W każdym razie brak energii trudno przypisać otwarciu części następnej, która wprowadza oprawę chorałową na głosy sopranowe i altowe ze swobodnymi imitacjami w partii continuo. W tym coraz bardziej ekstatycznym duecie zachwycający jest aspekt Ojca i Syna Wniebowstąpienia Boga, jak również relacja oblubienica i oblubieniec między Jezusem a wierną duszą, przedstawiona w tym wersecie hymnu przez Philippa Nicolai’a.
Po tak wielkiej błogości w Chrystusie, następujący po nim recytatyw basowy ponownie wzmacnia filary doktryny luterańskiej, bagatelizując zbawczyefekt “gute Werke” (dobrych uczynków) i podkreślając wiarę jako podstawę wszelkiego usprawiedliwieniaprzed Bogiem. Już sam majestatycznie migoczący akompaniament smyczków daje początek pytania, czy i jak śmiertelnik może odważyć się spojrzeć na Boże oblicze jako ostrzeżenie.
Poniższa aria ani nie rozwiązuje tej zagadki, ani nie łagodzi powagi problemu. Daje jednak niezbędną siłę, by przyjąć wymóg chrztu i wiary jako życiodajną sposobność. “Der Glaube schafft der Seele Flügel” (Wiara daje duszy lotki) – nie utrzymana w lekkiej tonacji durowej, ale z energicznymi rytmami i podnoszącymi na duchu figurami, muzyka dodaje odwagi potrzebnej do zachowania “pieczęci miłosierdzia” Jezusa w obliczu wszelkich pokus.
Strofa chorałowa Johanna Kolrose’a “Den Glauben mir verleihe” (Wiara mnie obdarzyła) służy jako zadziwiająco bogate w treść zakończenie kantaty, która momentami została opisana jako zbyt stonowana jak na wielkie święto – ale mimo to mówi wiele o człowieku, jego miejscu w świecie i stworzeniu oraz trudnej drodze do prawdziwej empatii wobec nas samych i naszych sąsiadów. Jeśli ukryte subtelności w tej pozornie prostej czteroczęściowej oprawie są czymś, do czego można się przyczepić, to przynajmniej Bach bardzo skorzystał na kontemplacji tego libretto.
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
Ostatnio zaktualizowane 2024-11-23 / Linki partnerskie / Zdjęcia API z reklam produktów Amazon
- Archiwum wpisów – Leksykon MQV
- Mapa strony
- Moje Quo Vadis – blog i sklep internetowy PpiotrR.plMoje Quo Vadis - na stronie o twórczości Bacha, Mozarta. Zapraszam też do zakupów w moim sklepie.
- Moje Quo Vadis – PpiotrR.plMoje Quo Vadis - na stronie o twórczości Bacha, Mozarta. Zapraszam też do zakupów w moim sklepie.
- MQV – blog i sklep internetowy PpiotrR.plMoje Quo Vadis - na stronie o twórczości Bacha, Mozarta. Zapraszam też do zakupów w moim sklepie.