Wie schön leuchtet der Morgenstern
Jak pięknie nam jutrzenka lśni
BWV 1 – kantata na święto Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny opracowana na sopran, tenor i bas, zespół wokalny, Corno I+II, obój da cacc. I+II, struny i continuo
Prawykonanie uroczystości
Zwiastowania Pańskiego,
25 marca 1725
W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu pochodzą z Bachipedia.org oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.
BWV 1 – Jak pięknie nam jutrzenka lśni to kantata pierwsza w katalogu Bacha została przeznaczona na dzień Zwiastowania Maryi. Kantata z wdzięcznym tytułem “Jak pięknie nam jutrzenka lśni”. Nie tylko tytuł piękny i powabny, ale i muzyka iście wiosenna.
Johann Sebastian Bach, geniusz baroku, stworzył dzieło, które do dziś zachwyca swoją urodą i głębią – Kantatę BWV 1 “Wie schön leuchtet der Morgenstern”, czyli “Jak pięknie nam jutrzenka lśni”. Ta kantata, przeznaczona na uroczystość Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, jest prawdziwym muzycznym skarbem, który został skomponowany w Lipsku w roku 1725.
Muzyka Bacha, pełna ekspresji i emocji, idealnie oddaje atmosferę wiosennego przebudzenia i radosnego oczekiwania. Tytuł kantaty, nawiązujący do porannej gwiazdy, symbolizuje nadzieję i nowy początek, co doskonale rezonuje z tematem Zwiastowania. W dziele tym Bach wykorzystuje bogatą paletę barw instrumentalnych i wokalnych, tworząc kompozycję, która jest zarówno uroczysta, jak i intymna.
Kantata BWV 1 jest przykładem mistrzowskiego połączenia poezji i muzyki, gdzie każda nuta i słowo są starannie dobrane, aby wywołać głębokie emocje w słuchaczach. To dzieło, które przemawia do serca i duszy, zapraszając do refleksji nad tajemnicą wiary i pięknem stworzenia.
bwv 1 - Kantata "Wie schön leuchtet der Morgenstern"
Bach, jako głęboko religijny człowiek, często czerpał inspirację z duchowych treści, a jego muzyka była odzwierciedleniem jego wiary. Kantata “Wie schön leuchtet der Morgenstern” jest tego doskonałym przykładem, ukazującym jego zdolność do przekazywania religijnych przesłań za pomocą języka muzyki.
Dla miłośników muzyki klasycznej i dzieł Bacha, kantata ta jest nie tylko muzycznym doświadczeniem, ale także okazją do duchowego przeżycia. Jest to muzyka, która przekracza granice czasu i kultury, przemawiając uniwersalnym językiem piękna i harmonii.
Szczególnie wykwintna jest instrumentacja kantaty “Jak pięknie nam jutrzenka lśni”. Ponieważ w 1851 roku otwierał pierwszy tom nowo wydanego Bach Complete Edition, później otrzymał numer 1 BWV. Kantatą tą, w święto Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w 1725 roku, Bach zakończył swój rok chorałowy, który rozpoczął się latem 1724 roku.
Oprócz czterech głosów i obowiązkowych smyczków wymaga trzech par rzadkich instrumentów solowych: dwóch skrzypiec koncertujących, dwóch obojów da caccia i dwóch rogów. Użycie instrumentów dętych blaszanych mogło korespondować z oczywistym toposem instrumentacyjnym dla tej podniosłej pieśni – wszak poprzednik Bacha, Johann Kuhnau, również skomponował kantatę “Morgenstern” z dwoma rogami obbligato.
Jak pięknie nam jutrzenka lśni - Analiza kantaty
Reprezentacyjny chór wejściowy efektownie i z wyczuciem wykorzystuje bogatą instrumentację. Na podstawie kołyszącego się metrum 12/8 skrzypce solo zapewniają zdecydowanie łagodny i żartobliwy wstęp jako brzmiące symbole iskrzącej się gwiazdy porannej. Intonują taneczny motyw inspirowany początkiem pierwszej linijki chorału, który charakteryzuje przebieg całej części.
Poszczególne grupy instrumentów nie są bynajmniej ograniczone do ich materiału idiomatycznego, ale pozwalają różnym komponentom muzycznym wędrować w sposób ciągły przez całą orkiestrę: na przykład typowe dźwięki podtrzymujące waltorni są najpierw słyszalne w smyczkach. Następnie Bach włącza tekst w tę elastyczną przestrzeń dźwiękową w sposób typowy dla jego kantat chorałowych, w którym melodii powierzonej sopranowi towarzyszą szczególnie fantazyjne imitacje głosów niższych.
Rzucający się w oczy tekstowy zawias wersu przy słowach “Lieblich, freundlich” prowokuje również zmianę faktury muzycznej. Początkowo akordowa część ustępuje miejsca hymnicznym figurom wznoszenia, które uderzająco podążają za końcowym wersem “wysokim i bardzo wspaniale wzniosłym”.
Po tym niebiańskim ruchu długości i spokoju następuje równie porywający recytatyw, który tekstowo wypełnia lukę między Zwiastowaniem a wydarzeniem Bożego Narodzenia. Następująca po niej aria zestawia głos sopranowy z niezwykle charakterystycznym rejestrem solowym nad szarpanym basem. Ciemna i ciepła barwa oboju da caccia nadaje elegancko płynącej partii uwewnętrzniony charakter, który doskonale przekłada na dźwięk centralną ideę tekstu – płomień “niebiańskich boskich płomieni” ujarzmiony samotnie w piersi wierzącego.
Po radosnej i pogodnej muzyce basowego recytatywu, aria tenorowa w rytmie menueta 12/8 wydaje się ostatnią częścią koncertu podwójnego na dwoje skrzypiec i orkiestrę. Fakt, że tekst wyraźnie odnosi się do “tonu strun”, mógł skłonić Bacha do użycia tego instrumentarium wyłącznie smyczkowego. W tym kontekście tenor występuje nie tyle jako wybitny solista, co jako trzeci głos koncertujący. Jednak w rozbudowanej części środkowej, która nieprzypadkowo mówi o poświęceniu pochwały dla “pieśni”, jest w stanie mocniej zagrać siebie na pierwszym planie.
W ostatnim chorale, szóstej zwrotce słynnej pieśni Philippa Nicolaia z 1599 roku, ponownie pojawiają się dwa rogi. Podczas gdy Corno I podwaja sopran, drugi róg śpiewa wspaniały odpowiednik, który stanowi radosne zakończenie kantaty.
Wie schön leuchtet der Morgenstern - tekst utworu i noty muzyczno-teologiczne
Kantata chorałowa oparta na pieśni “Wie schön leuchtet der Morgenstern”, której tekst i melodię napisał Philipp Nicolai. Jest to pieśń szczerej miłości do Jezusa i ma swoje korzenie w starotestamentowej Pieśni nad Pieśniami i średniowiecznym mistycyzmie. Nicolai skomponował ją w czasie zarazy i opublikował jako pieśń pocieszenia w zbiorze “Zwierciadło radości życia wiecznego”.
Bach sprawia, że gwiazda poranna błyszczy w figuracjach dwojga skrzypiec solo, które rozświetlają się nad orkiestrą uroczyście naznaczoną smyczkami i instrumentami dętymi (2 rogi, 2 oboi da caccia).
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
- Kantaty 2024
- Kantaty 2025Kalendarz dni kantatowych na 2025 rok.
- Kantaty sakralne Bacha – tabela
- Mapa strony
- Polecam: Wejść w kantatęNowa Fascynacja jaka mnie ogarnęła to odkrycie Wiosną tego roku 2014 audycji prof. Mirosława Perza który na falach Polskiego Radia kanału 2 emituje cykl pod nazwą 200 Kantat Jana Sebastiana Bacha. W artykule tym zamieściłem znaleziony w sieci na łamach Kultury Liberalnej artykuł Andrzeja Jarczewskiego który w bardzo przekonujący sposób, audycje profesora opisał... Sam bym tego lepiej nie napisał ale w pełni z autorem się identyfikuję. We wpisie mam coś extra dla Ciebie, mianowicie nagraną pierwszą audycję z jaką się zetknąłem. Przeczytaj artykuł i posłuchaj Kantaty.
- BWV 37 - Wer da gläubet und getauft wirdBWV 37 - Kto uwierzy i ochrzczony zostanie będzie zbawiony kantata na Wniebowstąpienie Pańskie na sopran, alt, tenor i bas; obój d'amore I+II, obój da caccia I+II, wiolonczela piccolo, smyczki i basso continuo
- Jan Sebastian Bach - Część 2 UTWORYJohann Sebastian Bach był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną.
- Kantata BWV 83BWV 83 - Przymierza nowego radosny to czas "Erfreute Zeit im neuen Bunde", to kantata kościelna napisana przez J.S Bacha na Święto Matki Boskiej Gromnicznej
Wie schön leuchtet der Morgenstern (Jak pięknie świeci poranna gwiazda) BWV 1 – kantata chorałowa Johanna Sebastiana Bacha. Skomponował ją w Lipsku na święto Zwiastowania. Została wykonana po raz pierwszy 25 marca 1725.