Spis treści

Spis treści wpisu

Askaniusz w Albie 

Ascanio in Alba – KV111. Festa teatrale w 2 aktach do libretta Giuseppe Pariniego – opera Mozarta skomponowana w sierpniu i wrześniu 1771 roku w Mediolanie.

Swoją premierę miała 17 października 1771 w Teatro Regio Ducal w Mediolanie. Dyrygował (od klawesynu) Mozart.

{tab=O Operze}

Akcja toczy się w czasach mitycznych i jest alegorią opisującą zaślubiny Ascania, jednego z wnuków Wenus z nimfą Sylwią z rodu Herkulesa.

"Askaniusza" skomponował Mozart na zamówienie cesarzowej Marii Teresy z okazji ślubu jej syna arcyksięcia Ferdynanda z Marią Ricciardą Beatrycze z Modeny. Aby zrealizować zamówienie cesarzowej Mozartowie – ojciec i syn – udali się w swoją drugą podróż do Italii, by na miejscu skomponować i przygotować wystawienie opery. Leopold Mozart, zachęcony sukcesem tego okolicznościowego dzieła, dołożył starań, aby arcyksiążę przyjął jego syna na służbę w charakterze nadwornego kompozytora. Niestety, sprzeciwiła się temu cesarzowa nazywając Mozartów ludźmi "bezużytecznymi" i "żebrakami". Ta niesprawiedliwa ocena na zawsze zamknęła Mozartowi drogę do zaszczytnych funkcji na dworze cesarskim.

Autograf opery: Staatsbibliothek, Berlin.

{tab=O Solistce}

dianadamrauSopranistkę Dianę Damrau, słynącą z wykonań błyskotliwych, lecz niezmiernie trudnych arii koncertowych Mozarta, można usłyszeć w Berlinie i Monachium, Brukseli i Wiedniu, Londynie i Waszyngtonie…

Artystka urodziła się w Günzburg an der Donau w Niemczech. Śpiewu uczyła się u Carmen Hangau w Musikhochschule w Würzburgu. Podczas International Summer Academy na Mozarteum w Salzburgu uczestniczyła w klasach mistrzowskich Hanny Ludwig, u której kontynuowała studia repertuaru operowego i koncertowego. Zdobyła wiele nagród na kilku międzynarodowych konkursach wokalnych, jak na przykład na International Mozart Competition w Salzburgu.

Jej pierwsze angaże miały miejsce w Stadttheater Würzburg, Nationaltheater Mannheim i w Oper Frankfurt. Od 2002 roku Diana Damrau pracuje jako artystka niezależna.
W 1999 roku została wybrana przez krytyków magazynu „Opernwelt” Młodą Śpiewaczką Roku.

Międzynarodowa kariera sopranistki rozwinęła się szybko i zaniosła śpiewaczkę do największych teatrów operowych, takich, jak Bayerische Staatsoper München, Sächsische Staatsoper Dresden, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Unter den Linden Berlin i Hamburgische Staatsoper.

Przez dwa sezony, od 2000 do 2002 roku, artystka występowała w Wiener Staatsoper, grając Königin der Nacht w Czarodziejskim flecie, Zerbinettę w Ariadne auf Naxos w Théâtre Royal de la Monnaie Bruxelles, a także Königin der Nacht w Czarodziejskim flecie podczas Salzburg Festival, Zerbinettę w Ariadne auf Naxos podczas Dresden Opera Festival i Sophie w Der Rosenkavalier.
We wrześniu 2002 zadebiutowała w Stanach Zjednoczonych podczas otwarcia sezonu koncertowego w Kennedy Center w Waszyngtonie.
W tym samym roku w Wiener Staatsoper odbyła się premiera opery Der Riese von Steinfeld Freidricha Cerha, w której Diane Damrau śpiewała rolę Die kleine Frau razem z Thomasem Hampsonem. Przedstawienie to było emitowane przez kilka europejskich stacji telewizyjnych (ORF, 3 SAT).
W sezonie 2003-2004 śpiewaczka występowała w nowej produkcji Czarodziejskiego fletu (rola Königin der Nacht) w Royal Opera House Covent Garden w Londynie, pod batutą Sir Colina Davisa. W 2004 wykonuje w tym samym miejscu partie Fiakermillii i Zerbinetty.
W 2003 roku artystka występowała w roli Blondchen w nowej produkcji Uprowadzenia z Seraju Mozarta podczas Salzburg Festival. Do repertuaru sopranistki weszły w tym samym sezonie dwie nowe role: Konstanze, w nowej produkcji w Oper Frankfurt i Zdenki, w Staatsoper München.
W grudniu 2004 roku artystka będzie śpiewać główną rolę w L’Europa Riconosciuta Salieriego pod batutą Riccardo Muti, na otwarcie sezonu w La Scali w Mediolanie.

Jej obszerny repertuar zawiera ponadto role Gildy w Rigoletto, Adiny w L´Elisir d´Amore, Oscara w Un Ballo in Maschera, Olympii w Les Contes d´Hoffmann, Leili w Les Pecheurs de Perles, Adele w Die Fledermaus, Gretel w Die Fledermaus, Ännchen w Der Freischütz, Marzelline w Fidelo i wiele innych.

Diana Damrau to nie tylko znamienita śpiewaczka operowa, ale także koncertowa. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Zubin Mehta, Lorin Maazel, Sir Colin Davis, Christoph von Dohnanyi, Adam Fischer, Dennis Russel Davies, Leonard Slatkin, Wolfgang Rennert czy Andrew Parrott.

Artystkę można regularnie usłyszeć na recitalach podczas Schubertiade Schwarzenberg oraz Kissinger Summer. Słynie z wykonań błyskotliwych, lecz niezmiernie trudnych arii koncertowych Mozarta, a także z wykonania Concert for coloratura soprano Gliere’go.
Jej repertuar zawiera również rozmaite partie sopranu z oratoriów i symfonii oraz muzykę współczesną, jak choćby Hérodiade-Fragmente Matthiasa Pintschera.

Diana Damrau jest znana zagranicznej publiczności dzięki wielu koncertom i recitalom w radiu (BR, WDR, SWR, HR, ORF i BBC) oraz telewizji (ARD, ZDF, ORF i BBC), na przykład z dorocznego Koncertu Wielkanocnego w 2002 roku w ARD z Prinzregententheater w Monachium, dyrygowanego przez Lorina Maazela.

Materiał pochodzi z Encyklopedii Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena 

{tab=Zobacz Film}

Sì il labbro più non dice

Pierwsza aria Fauny

 

{youtube}K6Y10CajnE4{/youtube}

  

twój komentarz