BWV 104 - Pasterzu Izraela Słuchaj
Spis treści

Spis treści wpisu

Kategorie: Muzyka

BWV 104

Du Hirte Israel höre

Pasterzu Izraela słuchaj

BWV 104 – kantata na 2 niedzielę po Wielkanocy 
Misericordias Domini “opracowana na dwa oboje d’amore, obój tenorowy, dwoje skrzypiec, altówka, basso continuo.

Prapremiera:

 

W opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia kompletnej listy 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.

Audycja prof. Mirosława Perza do kantaty 104 nie została zrealizowana.

Materiały źródłowe użyte w tym opracowaniu są tłumaczeniami opracowań serwisu Bachcantatas.com, oraz książki Tłumaczenia Kantat Jana Sebastiana Bacha Armina i Andrzeja Teske.

200 Kantat
200 Kantat Jana Sebastiana Bacha

BWV 104 CZYLI CZARUJĄCE ECHA KANTATY BACHA "PASTERZU IZRAELA, SŁUCHAJ!": PODRÓŻ W CZASIE I WIERZE...

Gdy w powietrzu rozbrzmiewają delikatne dźwięki Kantaty BWV 104 Jana Sebastiana Bacha „Du Hirte Israel, höre”, przenosimy się z powrotem do drugiej niedzieli po Wielkanocy 1724 roku. To arcydzieło, znane również pod łacińską nazwą „Misericordias” Domini” to głęboki wyraz wiary i muzycznego geniuszu, który od wieków urzeka publiczność.

 

Kantata rozpoczyna się potężnym apelem: „Pasterzu Izraela słuchaj!” lub „Słuchaj, pasterzu Izraela”, wzywając boskiego pasterza, aby wysłuchał swojej trzody. Kompozycja Bacha, mieszanka zawiłych melodii i harmonijnych akordów, odzwierciedla temat pastoralny i uspokajającą obecność pasterza.

Bogaty w obrazy biblijne tekst kantaty jest świadectwem głębokiej wiary luterańskiej Bacha. Jest to dialog pomiędzy wierną duszą a Jezusem, ukazanym jako dobry pasterz, który zapewnia przewodnictwo i ochronę. Muzyka z wyszukanym kontrapunktem i wyrazistymi ariami oddaje istotę tekstu, oferując wzniosłe przeżycie, które wykracza poza czas.

Kantata ma tradycyjną strukturę, składa się z szeregu recytatywów i arii przeplatanych chorałami, których kulminacją jest końcowy chorał „Der Herr ist mein getreuer Hirt”, co oznacza „Pan jest moim wiernym pasterzem”. Ten zamykający utwór jest pocieszającym potwierdzeniem niezachwianej troski Boga, oprawionym w melodię, która rezonuje nadzieją i pocieszeniem.

Dla tych, którzy chcą głębiej zagłębić się w polskie tłumaczenia i dyskusje kantaty, witryna internetowa Bacha Cantatas zawiera bogactwo informacji, których autorem jest Filip Adam Zieliński. Dodatkowo serwis internetowy „Kantaty Jana Sebastiana Bacha po polsku” oferuje wciągające wrażenia słuchaczom pragnącym głębiej zrozumieć treść dzieł Bacha.

Kantata BWV 104 to nie tylko kompozycja muzyczna; jest to duchowa podróż, która odzwierciedla ludzką tęsknotę za boskim połączeniem i pocieszeniem. Jest to dzieło, które nieustannie inspiruje i podnosi na duchu, przypominając nam o ponadczasowym pięknie muzyki Bacha i nieprzemijającej sile wiary.

Słuchając harmonijnego połączenia głosów i instrumentów, przypominamy sobie o uniwersalności przesłania Bacha. Przemawia do duszy, dając chwilę refleksji i spokoju w naszym często burzliwym życiu. Kantata jest latarnią nadziei i przypomnieniem, że poprzez muzykę możemy znaleźć poczucie jedności i celu.

Świętujmy zatem geniusz Bacha i trwałe dziedzictwo jego Kantaty BWV 104. Niech jego melodie rozbrzmiewają przez wieki, poruszając serca wszystkich, którzy słuchają. W słowach kantaty odnajdujemy bowiem przesłanie współczucia i łaski, które jest tak samo aktualne dzisiaj, jak było w czasach Bacha. Niech muzyka gra dalej, a wołanie pasterza niech nadal rozbrzmiewa w nas wszystkich.

BWV 104 - instrumenty w kantacie

Instrumentacja Kantaty BWV 104 Jana Sebastiana Bacha „Du Hirte Israel, höre” jest pięknym przykładem orkiestracji barokowej, która uzupełnia pastoralny temat dzieła. Kantata przeznaczona jest na bogaty skład, w skład którego wchodzą:

  • Dwa oboje d'amore: Instrumenty te dodają muzyce ciepłego, lirycznego charakteru, często kojarzonego ze scenami pastoralnymi.
  • Taille (obój tenorowy): Instrument ten ma głębsze brzmienie niż obój d'amore, zapewniając głos środkowy w zakresie rodziny obojów w zespole.
  • Dwoje skrzypiec: Skrzypce są niezbędne do stworzenia polifonicznej faktury charakterystycznej dla muzyki Bacha, tkającej zawiłe linie melodyczne.
  • Altówka: Altówka przyczynia się do bogactwa harmonicznego i głębi kantaty, wypełniając środkowy rejestr.
  • Basso continuo: ciągła linia basu, na której zazwyczaj gra wiolonczela, kontrabas lub fagot wraz z instrumentem klawiszowym, takim jak klawesyn lub organy, stanowi harmoniczną podstawę utworu.

Razem instrumenty te tworzą tkaninę dźwiękową, która wspiera linie wokalne śpiewane przez chór i solistów, wzmacniając emocjonalną siłę kantaty. Dobór instrumentów odzwierciedla materiał tematyczny kantaty, której tematem przewodnim jest obraz Jezusa jako Dobrego Pasterza, postaci troszczącej się i przewodniczej dla swojej owczarni.

BWV 104 - Rola chóru w kantacie BWV 104 - Rola chóru w kantacie „Du Hirte Israel, höre”

Chór w kantacie BWV 104 Jana Sebastiana Bacha „Du Hirte Israel, höre” odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu tematycznej istoty kompozycji. Kantata ta, przeznaczona na drugą niedzielę po Wielkanocy, przepojona jest obrazami duszpasterskimi i pocieszającą wizją Jezusa jako Dobrego Pasterza, który prowadzi i chroni swoją owczarnię.

W tym utworze Bach wykorzystuje chór do otwierania i zamykania kantaty, nadając narracji potężny zbiorowy głos, który reprezentuje zgromadzenie lub zbiorowe grono wiernych. Część otwierającą stanowi rozbudowany refren, który przygotowuje scenę z prośbą do Pasterza Izraela, aby wysłuchał i zajaśniał, czerpiąc z tekstu z Psalmu 80. Ten refren jest nie tylko wezwaniem do Bożej uwagi, ale także muzycznym ucieleśnieniem pasterskiej, a przeplatające się linie chóru tworzą poczucie jedności i wspólnotowego błagania.

Rola chóru nie ogranicza się do tych ruchów zewnętrznych; uczestniczy także w końcowym chorale, będącym pogodnym i harmonijnym potwierdzeniem wiary, parafrazując Psalm 23. Chór przekazuje w tym miejscu przesłanie ufności i pewności w przewodnictwie Dobrego Pasterza, stanowiąc pocieszające zakończenie drogi kantaty.

W całej kantacie wkład chóru charakteryzuje się mistrzowskim kontrapunktem Bacha i użyciem tonacji durowej, co nadaje utworowi duszpasterską i pełną nadziei atmosferę. Współpraca chóru z orkiestrą dodatkowo wzmacnia materiał tematyczny, a zespół instrumentalny zapewnia bujne i wspierające tło dla linii wokalnych.

W istocie chór w Kantacie BWV 104 służy jako głos wiernych, wyrażając główne tematy przewodnictwa, ochrony i Bożego miłosierdzia. To za pośrednictwem chóru Bach przekazuje emocjonalny rdzeń kantaty, zapraszając słuchacza do refleksyjnego i wzbogacającego duchowo doświadczenia. Rola chóru jest zatem integralną częścią struktury i przesłania kantaty, wyrażając w sobie celebrację Bożej opieki i radość bycia częścią błogosławionego stada pod czujnym okiem Dobrego Pasterza.

Jestem PpiotrR

i polecam

Pozostałe miejsca

Na tej stronie

o mnie

mojeprofiloweFB Pamela foto

Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…

Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią… 

Kategorie w Leksykonie
90 / 100

twój komentarz