BWV 9 – O kompozycji
Ta kantata jest jedną z najpiękniejszych i najbardziej znanych dzieł Bacha, która została napisana w 1724 roku w Lipsku. Kantata ta opowiada o tym, jak Bóg zesłał swojego Syna na świat, aby nas zbawić od grzechu i śmierci. Kantata ta składa się z dziewięciu części: chorału początkowego, recytatywu tenorowego, arii altowej, recytatywu basowego, arii sopranowej, recytatywu basowego, arii tenorowej, recytatywu basowego i chorału końcowego. W każdej części słyszymy piękne melodie, harmonie i teksty, które wyrażają naszą wiarę i wdzięczność Bogu za Jego miłość i łaskę.
BWV 9 – O części pierwszej
Chorał początkowy jest oparty na popularnej pieśni luterańskiej z XVI wieku, która podsumowuje główny temat kantaty. W tej części słyszymy chór i orkiestrę grające razem w uroczystym i radosnym nastroju. Chór śpiewa o tym, jak Bóg dał nam zbawienie przez Jezusa Chrystusa, który jest naszym prawdziwym Prorokiem, Kapłanem i Królem. Orkiestra dodaje bogactwa i koloru do tej części, używając instrumentów takich jak trąbki, oboje, flety i skrzypce.
Recytatyw tenorowy jest pierwszą z czterech części solowych w kantacie. W tej części słyszymy tenora śpiewającego o tym, jak Bóg spełnił swoje obietnice dane ludziom w Starym Testamencie. Tenor wyraża swoją radość i podziw dla Bożego planu zbawienia. Recytatyw ten jest towarzyszony przez smyczki i continuo.
BWV 9 – O części drugiej
Aria altowa jest drugą częścią solową w kantacie. W tej części słyszymy alt śpiewający o tym, jak Bóg dał nam wolność od grzechu przez wiarę w Jezusa Chrystusa. Alt wyraża swoją ufność i spokój w Bogu. Aria ta jest towarzyszona przez oboe d’amore i continuo.
BWV9 – Recytatyw basowy
Recytatyw basowy jest trzecią częścią solową w kantacie. W tej części słyszymy basa śpiewającego o tym, jak Bóg dał nam życie wieczne przez Jezusa Chrystusa. Bas wyraża swoją nadzieję i pewność w Bogu. Recytatyw ten jest towarzyszony przez fagot i continuo.
BWV 9 – O 4 części kantaty
Aria sopranowa jest czwartą i ostatnią częścią solową w kantacie. W tej części słyszymy sopran śpiewający o tym, jak Bóg dał nam pokój i radość przez Jezusa Chrystusa. Sopran wyraża swoją miłość i wdzięczność Bogu. Aria ta jest towarzyszona przez flet traverso i continuo.
BWV9 – Bas do wiernych mówiący
Recytatyw basowy jest piątą częścią recytatywną w kantacie. W tej części słyszymy basa mówiącego do nas jako do wiernych chrześcijan. Bas zachęca nas do tego, abyśmy żyli zgodnie z Bożą wolą i świadczyli o Jego dobroci innym ludziom. Recytatyw ten jest towarzyszony przez continuo.
BWV9 – Szósta część kantaty
Aria tenorowa jest szóstą i przedostatnią częścią muzyczną w kantacie. W tej części słyszymy tenora śpiewającego o tym, jak Bóg dał nam siłę i odwagę do walki z pokusami i przeciwnościami tego świata. Tenor wyraża swoją wiarę i zaufanie Bogu. Aria ta jest towarzyszona przez skrzypce solo i continuo.
BWV 9 – Bas mówiący do nas…
Recytatyw basowy jest siódmą i ostatnią częścią recytatywną w kantacie. W tej części słyszymy basa mówiącego do nas jako do członków Kościoła. Bas przypomina nam o tym, że Bóg jest naszym Ojcem, a my Jego dziećmi. Recytatyw ten jest towarzyszony przez continuo.
BWV 9 – Ósma część chorałowa
Chorał końcowy jest ósmą i ostatnią częścią muzyczną w kantacie. W tej części słyszymy chór i orkiestrę grające razem w spokojnym i modlitewnym nastroju. Chór śpiewa o tym, jak Bóg dał nam swoje błogosławieństwo i opiekę przez Jezusa Chrystusa. Orkiestra podkreśla tę część, używając instrumentów takich jak trąbki, oboje, flety i skrzypce.
Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Wam lepiej zrozumieć i docenić tę wspaniałą kantatę Bacha. Zapraszam Was do posłuchania kantaty BWV 9 w całości na Spotify – wykonania przygotowanego przez Rudolfa Lutza. Dziękuję za uwagę i do zobaczenia następnym razem!