Kategorie: Muzyka
Ritornel (wł. ritornello, fr. ritournelle) – krótki, kilkutaktowy ustęp muzyczny wykonywany przez grupę instrumentów bądź orkiestrę.
Termin ten stosowany jest w odniesieniu do opisu i analizy muzyki dawnej. Ritornel pełni w utworach instrumentalnych funkcję podobną do tej jaką w pieśniach i piosenkach pełni refren.
Definicja odnaleziona w treści poniższych artykułów:
- Kantata BWV 3Kantata BWV 3 - kantata trzecia. „Ach Gott! wie manches Hertzeleid” – Boże, jak cierpi serce me. Na sopran, alt, tenor i bas, zespół wokalny, puzon, obój miłosny I+II, smyczki i basso continuo skomponowana, na drugą niedzielę po święcie Trzech Króli przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i pierwszy raz wykonana w Lipsku 14 stycznia 1725 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy i teraz podziwiana jest.
- Mapa strony
- Wiki Strona PowitalnaWiki Strona Powitalna to miejsce w którym prezentuję opracowania haseł leksykonu który prowadzę.
Definicja odnaleziona w treści poniższych terminów
- BWV 129BWV 129 - Oddajcie cześć Panu, Boże mój - na sopran, alt i bas, zespół wokalny, trąbki I-III, kotły, flet, obój I+II, fagot, smyczki i continuo.
- BWV 18 - Gdyż jak deszcz i śnieg spada z niebaBWV 18 - Gdyż jak deszcz i śnieg spada z nieba - kantata ta jest przykładem mistrzostwa J.S. Bacha w adaptowaniu tekstu biblijnego do potrzeb muzyki kościelnej.
- BWV 182 - Królu Niebios bądź pozdrowionBWV 182 - Królu Niebios bądź pozdrowion, a w oryginalnym brzmieniu Himmelskönig sei willkommen, kantata napisana na Niedzielę Palmową.
- BWV 20BWV 20 - Wieczności, jakież gromy ślesz! - na pierwszą niedzielę po Trójcy Świętej na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój I-III, tromba da tirarsi, trąbkę, fagot, smyczki i basso continuo
- BWV 33BWV 33 - Kantata Miłości Allein zu Dir, Herr Jesu Christ (Sam dla Ciebie, Panie Jezu Chryste), na trzynastą niedzielę po Trójcy Świętej, skomponowaną na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój I+II, fagot, smyczki i continuo.