O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe
O ogniu przedwieczny, praźródło miłości
BWV 34 – kantata na Zielone Świątki skomponowana na alt, tenor i bas, zespół wokalny, trąbki I–III, kotły, flauto traverso I+II, obój I+II, fagot, smyczki, organy i klawesyn.
We wszystkich opracowaniach posługuję się materiałami pochodzącymi z serwisu Kantaty Jana Sebastiana Bacha Po Polsku. Zapraszam do kategorii, którą obecnie będę rozwijał do wypełnienia wszystkich 200 opracowań Kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha wykorzystując audycje nagrane w II programie Polskiego Radia prof. Mirosława Perza.
Do opracowania tej kantaty skorzystałem z opracowania profesora Uniwersytetu Warszawskiego dr. hab. Szymona Paczkowskiego
BWV 34 – Chór otwierający jest pomyślany jako trzychórowy koncert orkiestrowy (trąbki i kotły, oboje i smyczki) w formie da capo. W szczególności częściowo ariańska, częściowo szeroka kontrapunktyczna sekcja chóru z eufoniczną deklamacją wykazuje wyjątkową dojrzałość w swoim rzemiośle. Nawet środkowa część tej fragmentarycznej części, która rozpoczyna się eleganckim duetem wokalnym, zawiera ekspresyjną fugę (“Ach, niech nasze dusze podobają się ci w wierze”).
Po krótkim recytatywie następuje aria altowa, w której oryginalny tekst “wybrano pasterza” został zmieniony na “wy, wybrane duchy” w utworze parodii, nie powodując zmian w muzyce pastoralnej. Dwa poprzeczne flety, podwojone o oktawę niżej przez wyciszone skrzypce, wywołują spokojny nastrój nad łagodnymi długimi tonami basu i altówki, podczas gdy długie odcinki synkopowanej melodii nadają ruchowi nowoczesny charakter.
Krótki recytatyw nr 4 tworzy ruch przejściowy, budując do oratorskiego dwukropka, którego kulminacją jest masowa proklamacja chóralna tutti “Pokój ponad Izraelem” i końcowa część beztroskiej radości. W tej ostatniej części zamaszysta figura wysyła sopran wznoszący się ponad półtorej oktawy do drugiej linii księgi “A”. Ta figura slajdów, pierwotnie ustawiona na Kantatę weselną do tekstu “Pośpiesz się do tych świętych schodów”, jest równie skuteczna jak malarstwo tekstowe do “Dziękuj wzniosłym dłoniom cudu” i zręcznie demonstruje kunszt barokowych librecistów i skuteczność często krytykowanej techniki parodii.
Biorąc pod uwagę datę powstania w połowie 1740 roku i uderzający styl, można pokusić się o myślenie, że Bach eksperymentował z szarmanckim stylem swoich synów i uczniów. Jeśli jednak przypomnimy sobie, że oryginalna kompozycja została napisana w 1726 roku, staje się oczywiste, że Bach od dawna opanował ten popularny styl i w pewnym sensie wyprzedzał swoje czasy. Z pewnością Wilhelm Friedemann Bach był w stanie wykonać dzieło swojego ojca kilkadziesiąt lat później w Halle bez utraty twarzy.
A więc, dzieło rozpoczyna się od wspaniałego chóru otwierającego, który jest pomyślany jako trzychórowy koncert orkiestrowy (trąbki i kotły, oboje i smyczki) w formie da capo. W szczególności częściowo ariańska, częściowo szeroka kontrapunktyczna sekcja chóru z eufoniczną deklamacją wykazuje wyjątkową dojrzałość w swoim rzemiośle.
Nawet środkowa część tej fragmentarycznej części, która rozpoczyna się eleganckim duetem wokalnym, zawiera ekspresyjną fugę (“Ach, niech nasze dusze podobają się ci w wierze”).
BWV 34 – Emocje
Ta kantata jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej wzruszających dzieł Bacha, które wyraża radość i wdzięczność za dar Ducha Świętego.
Kantata składa się z pięciu części: chór otwierający, recytatyw basu z akompaniamentem smyczków i oboju (“O wie selig ist die Seele”), aria sopranu z akompaniamentem oboju (“Wohl euch, ihr auserwählten Schafe”), recytatyw tenora z akompaniamentem smyczków (“Erwählt sich Gott die heilgen Hütten”), i chór końcowy z pełnym towarzyszeniem orkiestry (“Friede über Israel”).
Każda część ma swój własny charakter i nastrój, ale wszystkie są połączone wspólnym motywem muzycznym i tekstowym.
Kantata ta została napisana na Zielone Świątki w 1746 roku i jest uważana za jedną z ostatnich kantat Bacha. Jest to także jedna z nielicznych kantat Bacha, która została opublikowana za jego życia. Kantata ta jest przykładem mistrzostwa Bacha w łączeniu tradycji barokowej z nowymi elementami stylu galant. Jest to także świadectwo jego głębokiej wiary i duchowości, które przenikają jego muzykę.
BWV 34 – Sugestie albumów
Jeśli chcesz posłuchać tej kantaty, możesz znaleźć wiele nagrań online lub na płytach CD. Polecam Ci nagranie pod dyrekcją Johna Eliota Gardinera z Monteverdi Choir i English Baroque Soloists. Jest to bardzo wierny i emocjonalny wykonanie tej kantaty, które oddaje jej piękno i znaczenie. Mam nadzieję, że spodoba Ci się ta kantata tak jak mi i że poczujesz jej duchowy przekaz. Dziękuję za uwagę i życzę Ci miłego dnia!
Jestem PpiotrR serdecznie dziękuję, ze doczytałaś, doczytałeś ten wpis aż do tego miejsca ❤️
i chciałbym zaprosić cię
do lektury Pozostałych miejsc
Na tej stronie
o mnie
Być jak Zawisza, Zadania wykonywać bez zbędnej zwłoki, Szanować czas, używać głowy i serca…
Przez ostatnie 8 lat (prawie 8 lat), byłem razem z demokratami by przyczyniać się do normalności w naszym kraju). Dziś kiedy Polska staje się znów częścią europejskiej rodziny państw demokratycznych, mogę powrócić do tego co kocham najbardziej czyli swoich muzycznych Pasji. By wreszcie móc pogłębiać swoją wiedzę o muzyce i dzielić się nią…
>> INNE STRONY <<
Polecam wpisy w kategorii Muzyka poważna
Kategorie w Leksykonie
Kategorie bloga
- Kantaty 2024
- Kantaty sakralne Bacha – tabela
- Mapa strony
- Wiki Strona PowitalnaWiki Strona Powitalna to miejsce w którym prezentuję opracowania haseł leksykonu który prowadzę.
- BWV 107BWV 107 - Na siódmą niedzielę po Trójcy Świętej - (Dlaczego więc miałbyś być zasmucony) na sopran, tenor i bas, zespół wokalny, flet poprzeczny I+II, obój d'amore I+II, kornett, fagot, smyczki i continuo
- BWV 24BWV 24 - Kantata J.S Bacha napisana na okoliczność czwartej niedzieli po Trójcy Świętej, której Premiera odbyła się 20 czerwca 1723 roku. Dzieło skomponowane na alt, tenor i bas, zespół wokalny, obój I+II, obój díamore I+II, trąbkę, smyczki i basso contiuno.
- BWV 35BWV 35 - Kantata altowa Bacha "Geist und Seele wird verwirret" (Dusza z duchem oszołomiona), skomponowana na XII Niedzielę po Trójcy Świętej, należy do najbardziej niezwykłych dzieł sakralnych Bacha. Skomponowana do libretta nadwornego bibliotekarza z Darmstadt Georga Christiana Lehmsa, jest jedną z niewielu solowych kantat Bacha.
- Jan Sebastian Bach - Część 2 UTWORYJohann Sebastian Bach był niemieckim kompozytorem i organistą. Najważniejszy członek rodziny Bachów, jego geniusz łączył wybitne umiejętności muzyczne z najwyższymi mocami twórczymi, w których silna i oryginalna pomysłowość, mistrzostwo techniczne i kontrola intelektualna są doskonale zrównoważone. O ile w pierwszym charakterze jako wirtuoz klawiszowy, zdobył za życia niemal legendarną sławę, o tyle cnoty i dokonania kompozytora zapewniły mu pod koniec XVIII wieku wyjątkową pozycję historyczną.