Katalog BWV: Kantaty sakralne BWV 1–200

Katalog kantat Jana Sebastiana Bacha, w twórczości Johanna Sebastiana Bacha łączą się style niemiecki, włoski, francuski. Powszechnie uważa się, że kompozytor ten doprowadził formę kantaty do największego mistrzostwa. Obowiązek pisania kantat spoczywał na Bachu w Weimarze (1708-1717) oraz Lipsku (1723-1750). Pierwsze kantaty napisał kompozytor już w Mühlhausen/Thüringen w 1707 roku. Widoczna jest ewolucja kantat Bacha od starego stylu chorałowego motetu koncertującego (np. Christ lag in todesbanden BWV 4 z 1707) do bardzo zróżnicowanych fakturowo i wyrazowo (np. Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt, BWV 18 już z 1711 lub Herz und Mund und Tat und Leben, BWV 147 unowocześniona w 1723 wersja kantaty starego typu z 1716). Liczbę kantat kościelnych Bacha szacuje się na przynajmniej pięć pełnych roczników po 59 kantat. Zachowało się niewiele ponad 200.

1 czerwca 2023
BWV 129

BWV 129

BWV 129 - Oddajcie cześć Panu, Boże mój - na sopran, alt i bas, zespół wokalny, trąbki I-III, kotły, flet, obój I+II, fagot, smyczki i continuo.
25 maja 2023
BWV 34

BWV 34

BWV 34 - Cześć! Wkrótce Zielone Świątki, a na tę okazję Jan Sebastian Bach skomponował Kantatę "O Ewiges Feuer, O Ursprung Der Liebe" a w polskim tłumaczeniu "O Ogniu przedwieczny, praźródło miłości", którą w katalogu dzieł Bacha oznaczono pod nazwą BWV 34. Chciałbyś poznać trochę więcej na temat tej kantaty? Jeśli tak, zapraszam Cię do lektury :-)
24 maja 2023
BWV 44

BWV 44

BWV 44 - Kantata, zatytułowana została "Sie werden aus Saba alle kommen", została napisana na uroczystość Objawienia Pańskiego w 1724 roku. Kantata ta składa się z sześciu części i jest przeznaczona na chór, solistów i orkiestrę. Wśród instrumentów wykorzystanych przez Bacha w tej kantacie są: trąbka, dwa oboje, dwa flety proste, dwa skrzypce, altówka i basso continuo.
18 maja 2023
BWV 11

BWV 11

BWV 11 - Chwała Bogu we wszystkich jego królestwach) na sopran, alt, tenor i bas, zespół wokalny, trąbkę I–III, kotły, flet poprzeczny I+II obój I+II, smyczki i basso continuo
12 maja 2023
BWV 86

BWV 86

BWV 86 - „Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: O cokolwiek byście prosili Ojca w imieniu moim, da wam." Kantata skomponowana na sopran (zespół wokalny), alt, tenor i bas, obój d' amore I+II, fagot, smyczki i basso continuo. Premiera tej kantaty odbyła się w niedzielę "Rogate", 14 maja 1724, w Lipsku
6 maja 2023
BWV 108

BWV 108

BWV 108 - To dla Ciebie odchodzę teraz, na alt, tenor i bas, czterogłosowy chór, obój d'amore I+II, fagot, smyczki i continuo na czwartą niedzielę Kantate po Wielkanocy skomponowana, i premierę mającą 29 lipca 1724 roku.
30 kwietnia 2023
BWV 12

BWV 12 – Kantata – Płacze, jęki, troski, lęki

BWV 12 - Kantata została skomponowana w 1714 roku na trzecią niedzielę po Wielkanocy i opowiada o cierpieniu i nadziei chrześcijan w obliczu trudności życia. Kantata składa się z siedmiu części: dwóch chóralnych, czterech arii i recytatywu. Pierwsza część to chór Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen (Płaczcie, lamentujcie, martwcie się, drżyjcie), który jest napisany w formie passacaglii.
21 kwietnia 2023
BWV 85

BWV 85 – Kantata – Ja jestem dobry pasterz

BWV 85 - kantatę Ich bin ein guter Hirt (Ja jestem dobry pasterz) skomponował Bach na niedzielę „Misericordias Domini” – miłosierdzia Bożego (zwaną też Niedzielą Dobrego Pasterza), która w liturgicznym kalendarzu kościoła luterańskiego wypada dwa tygodnie po Wielkanocy. Z tą niedzielą nierozerwalnie łączy się wyobrażenie Jezusa – Dobrego Pasterza
28 marca 2023

Christ lag in Todes Banden (BWV 4)

Christ lag in Todes Banden (BWV 4) - Christ lag in Todes Banden, Christ lag in Todesbanden (BWV 4) – kantata skomponowana przez Johanna Sebastiana Bacha na niedzielę Wielkanocną. Podstawę kantaty stanowi chorał skomponowany przez Marcina Lutra w 1524 roku, na podstawie łacińskiej sekwencji Victimae paschali laudes z XI wieku, oraz spopularyzowanej w wersji zmienionej jako pieśń Christ ist erstanden.
14 marca 2023

Kantata BWV 83

Kantata BWV 83 - Erfreute Zeit im neuen Bunde  (Radosny czas w nowym przymierzu), to kantata kościelna napisana przez Jana Sebastiana Bacha