Kantaty Jana Sebastiana Bacha

Czym są Kantaty?

Kantaty Jana Sebastiana Bacha to nie tylko dzieła o niezwykłej wartości muzycznej, ale także klucz do zrozumienia epoki i kontekstu, w którym powstawały. Profesor Mirosław Perz, poprzez swoje audycje, otworzył przed słuchaczami drzwi do tego bogatego świata, łącząc głęboką wiedzę z pasją do muzyki. Jego praca nad cyklem “200 Kantat Bacha” to przykład, jak muzyka klasyczna może być nadal żywa i inspirująca, nawet po wielu wiekach od jej powstania.

Przez lata, nagrania kantat Bacha ewoluowały, od historycznych interpretacji Leonhardta i Harnoncourta, po nowoczesne wykonania Masaaki Suzukiego i Bach Collegium Japan. Te różnorodne podejścia do muzyki Bacha pokazują, jak wielowymiarowe są jego kompozycje i jak różnie mogą być one interpretowane.

Dzięki nowym technologiom i badaniom, dzisiejsze nagrania kantat oferują słuchaczom jeszcze bogatsze doświadczenie, pozwalając odkrywać warstwy emocjonalne, duchowe i intelektualne tych dzieł. Profesor Perz, wykorzystując te nowe możliwości, przekazuje słuchaczom nie tylko muzykę, ale także kontekst i symbolikę, która sprawia, że kantaty Bacha są tak fascynujące.

Zaproszenie do odkrywania “dźwięków wieczności” to nie tylko zachęta do słuchania muzyki, ale także do uczestnictwa w podróży przez historię, kulturę i duchowość. To podróż, która może być kontynuowana na wiele sposobów, w tym poprzez blogi, systemy leksykalne, czy jednolite katalogi dzieł. Każdy z tych elementów przyczynia się do lepszego zrozumienia i docenienia geniuszu Bacha, a także do odkrywania nowych perspektyw na jego nieśmiertelne kompozycje.

W ten sposób, profesor Perz nie tylko przybliżył nam kantaty Bacha, ale także inspirował do własnych poszukiwań i odkryć w muzyce klasycznej. Jego praca jest mostem łączącym przeszłość z teraźniejszością, tradycję z nowoczesnością, a także naukę z emocjami. To dzięki takim ludziom jak on, muzyka klasyczna pozostaje żywa i nieustannie zachwyca kolejne pokolenia słuchaczy. Szkoda, że już nie ma wśród nas prof. Mirosława Perza. Teraz pewnie już jest na kawce z samym Janem Sebastianem.

8 grudnia 2022
Kantata BWV 63

Kantata BWV 63

Kantata BWV 63. Johann Sebastian Bach - Kantata sześćdziesiąta trzecia. Christen, ätzet diesen Tag - Kujcie dzień ów chrześcijanie, na Pierwszy dzień Bożego Narodzenia przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i skomponowana 25 grudnia 1712 roku, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi "ad maiorem dei gloriam" wszędy teraz podziwiana jest.
8 grudnia 2022
Kantata BWV 1

Kantata BWV 1

Kantata BWV 1. Johann Sebastian Bach - Kantata pierwsza. Wie schön leuchtet der Morgenstern - Jak pięknie nam jutrzenka lśni, na Święto Zwiastowania Maryi Pannie przeznaczona. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana i skomponowana w Lipsku w roku 1725. Aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi "ad maiorem dei gloriam" wszędy teraz podziwiana jest.
28 września 2014
KantatyJSB

Polecam: Wejść w kantatę

Nowa Fascynacja jaka mnie ogarnęła to odkrycie Wiosną tego roku 2014 audycji prof. Mirosława Perza który na falach Polskiego Radia kanału 2 emituje cykl pod nazwą 200 Kantat Jana Sebastiana Bacha. W artykule tym zamieściłem znaleziony w sieci na łamach Kultury Liberalnej artykuł Andrzeja Jarczewskiego który w bardzo przekonujący sposób, audycje profesora opisał... Sam bym tego lepiej nie napisał ale w pełni z autorem się identyfikuję. We wpisie mam coś extra dla Ciebie, mianowicie nagraną pierwszą audycję z jaką się zetknąłem. Przeczytaj artykuł i posłuchaj Kantaty.
27 grudnia 2011
Kantata BWV 78

Kantata BWV 78 – Jezu, któryś moją duszę

Kantata BWV 78 – Kantata siedemdziesiąta ósma. Jesu, der du meine Seele – Jezu, któryś moją duszę, na 14 Niedzielę po Trójcy Świętej przeznaczona. Premiera wykonania miała miejsce 10 września 1724 roku. Stosownymi perykopami i wskazywanym w tytule chorałem bogobojnie inspirowana, aby w zborze ewangelickim wiernych do kazania muzyką nadobną szczyrze rychtować, a która wraz z innymi jej podobnymi „ad maiorem dei gloriam” wszędy teraz podziwiana jest.